Vad för lina till ett #7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för lina till ett #7

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Undrar om inte det handlar om 2 orsaker?

1. Kanske linan behöver smörjas upp? Kan ju vara så att den legat länge på butiks hyllan innan du köpte den? Sameo, har ju sin egna lin smörja Cobra spit som funkar bra: http://www.fiskedags.nu/sv/flugfiske...obra-spit.html

Känn efter om linan verkar litet torr och sträv?

2. Som du självt säger. Kan bero på brister i tekniken. Kan inte tro att en Sameo WF 9:a skulle vara för lätt för det spöt? EXP 4, funkar ju över lag bra med en klass upp WF eller longbelly om den inte är väldigt tung eller lätt? Dan Tackel 2:a sortering t.ex. funkar utan problem. Den linan, ska man ju alltid välja en klass upp på när det handlar om WF linorna eftersom den håller AFTM klassingen som den ska. Precis som med Sameo's linor.

Ditt kit val funkar helt o.k. som Gädda / kust HÖ combo. Möjligen, så får du vara litet försiktig med att använda Gädd flugor med natur hår i vingen. Och du ska nog heller inte gå mycket över 15 cm fluga i storlek. MTX Gädd flugorna är ju helt i syntet och är ett av de bästa Gädd fluga mönstren.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 14:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för bra svar Jock Scott! Jag har också funderat på om man ska smörja den, kan ju vara värt ett försök.

När jag har provat har jag använt dom flugor som du pratar om. Men sen är det säkert brister i tekniken också som ställer till det, jag tycker dock att jag kan kasta hyffsat med mitt 5/6 spö. Men gäddfisket kanske ställer helt andra krav.

Jag tolkar iallafall ditt svar som att utrustningen borde funka för det jag vill använda det till, så jag antar att det bara är att nöta på och träna.

Kommentera

Varsågod.

Man får ju trycka på litet mer med en tyngre påk och anpassad lina. En Gädd fluga, är ju dessutom ett "fint" vind fång i allmänhet. Dubbel drag tekniken, spar ju mycket kraft....I synnerhet när vinden sätter in. Och det underlättar ju en del med en riktig gädd fluglina dessutom. Dess special utformade klump vänder lättare på de stora Hamstrarna till flugor det handlar om.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 15:15.

Kommentera

Tack för alla svar mycket info på en gång ! det snurrar lite i huvudet nu Jock Scott det är EXP3 jag menar ! jag har hittat ett beggat till en bra peng, jag har sexan i EXP3 och är riktigt nöjd med det.
          Så du tror att det funkar med en lina i klass 6 Jock Scott ? exempelvis min nuvarande 4 cast wf 6, eller en coastal slow intermediate i klass 6 ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nordstedt Visa inlägg
            Tack för alla svar mycket info på en gång ! det snurrar lite i huvudet nu Jock Scott det är EXP3 jag menar ! jag har hittat ett beggat till en bra peng, jag har sexan i EXP3 och är riktigt nöjd med det.
            Så du tror att det funkar med en lina i klass 6 Jock Scott ? exempelvis min nuvarande 4 cast wf 6, eller en coastal slow intermediate i klass 6 ?
            Utan att skryta på något vis men jag kastar bra. Jag kryper ibland ner till ett klass 7 spö med klass 8 lina, det är nästan underkant för de större flugorna. Alltså, allt går ju! Men vill man spara lite av armen till att drilla så skulle jag gå på minst ett klass 7 spö med klass 8 lina. Kör du på ett klass 8 med dito lina eller en klass upp, dvs klass 9, då är du garanterat hemma!

Du kan också kapa toppen på din sexa typ 15 cm så får du ett kortare, mer båtvänligt typ klass 7 spö. Det har jag gjort Funkar utmärkt!
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Nordstedt Visa inlägg
              O.k. så det var ett EXP 3 trots allt. Det är ett helt o.k. spö det med.

4 cast, är ju liksom Coastal en tung lina. Det skiljer inte mycket mellan dem klass för klass räknat. Kollade även Vision Kust. Samma sak där. Så jag håller fast vid att en #6 av någon av de linorna du räknade upp är bäst lämpad för ditt spö. Du kommer ju som sagt att ha ca. 2 grams över vikt på linan ändå mot gällande klassning. Och eftersom du redan äger en 4 cast så ladda spöt med den och prov kasta litet på gräsmattan så får du se hur det går?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 20:12.

Kommentera

Guideline gör linor som passar sin spön rakt av klass mot klass loop likaså. Det är först när man börjar blanda den mesta förvirringen kan uppstå. Coastal är tng men designad för att bara göra ett eller 2 luftkast innan man drämmer iväg skiten, därav tynden för att kunna ladda upp klingan snabbt. Men sen kräver det att man kan sin utrustning också annars kommer tailingloops som ett brev på posten. Man får lägga in kraften på ett mjukt och följsamt sätt med en så pass tung lina. Men den kastar löjligt långt när man hittar rätt.

Kommentera

Btw så har de ändrat klumpvikten på 4cast så en 5:a är den gamla 6:an osv iaf vad jag kan utläsa av GLs hemsida. Innan vägde en 6:a 13 gram mot 15 nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    O.k. så det var ett EXP 3 trots allt. Det är ett helt o.k. spö det med.

4 cast, är ju liksom Coastal en tung lina. Det skiljer inte mycket mellan dem klass för klass räknat. Kollade även Vision Kust. Samma sak där. Så jag håller fast vid att en #6 av någon av de linorna du räknade upp är bäst lämpad för ditt spö. Du kommer ju som sagt att ha ca. 2 grams över vikt på linan ändå mot gällande klassning. Och eftersom du redan äger en 4 cast så ladda spöt med den och prov kasta litet på gräsmattan så får du se hur det går?
                    Tackar ! jag gör så att jag testar med min 4cast sexa först

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                      Är inte coastal linan tung just för att få bra "skjut" i det. Är väl inte direkt meningen att veva med linan i luften. Utan att skjuta ut linan ?

Kikat på många linor (WF) och det verkar som de flesta linorna i de angivna klasserna är tyngre än vad AFTM klasserna, är detta bara för att man ska få extra skjut i linan eller bara för att lura kunderna att just "deras" lina skjuter nått så otroligt ?
                      Är linan för tung så kommer spöt inte att kunna komma upp i för spöt avsedd rätt hastighet, så med en för tung lina, lägre fart och kortare kast.
                      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X