Vad för lina till ett #7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för lina till ett #7

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad för lina till ett #7

Jag spanar på att införskaffa mig ett Guideline Exp3 #7 till HÖ fisket på kusten.
    Min fråga är om det kommer funka att använda min nuvarande Guideline 4 cast WF6 lina till detta spö ? eller måste jag upp en linklass ? om så är fallet kom gärna med tips på bra linor med mkt skjut i.

En WF6an kan bli lite för lätt, jag hade satsat på en intermediat 7/8, eller en WF8 med sink tip.
    Jag kör med en http://www.fishtec.co.uk/buy.cfm/fly...s/40/yes/50000 till kust fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
      En WF6an kan bli lite för lätt, jag hade satsat på en intermediat 7/8, eller en WF8 med sink tip.
      Jag kör med en http://www.fishtec.co.uk/buy.cfm/fly...s/40/yes/50000 till kust fiske.
      Misstänkte nästan att det skulle bli för lätt med en sexa, intermediat innebär det långsamt sjunkande ?
      Ska kika på linan du länka till.

Kommentera

Det stämmer det är en långsam sjunkande lina. Man vill inte att linan gungar upp o när på vågorna.
        Senare i säsongen kör jag med WF med sink tip då det är mer natt fiske som gäller. Man vill kunna lyfta linan lite tidigare och ändra kast riktningen lättare.
        Jag tror om du väntar, det kommer mera tips om linan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
          Det stämmer det är en långsam sjunkande lina. Man vill inte att linan gungar upp o när på vågorna.
          Senare i säsongen kör jag med WF med sink tip då det är mer natt fiske som gäller. Man vill kunna lyfta linan lite tidigare och ändra kast riktningen lättare.
          Jag tror om du väntar, det kommer mera tips om linan.
          Tack för svar MickeFinn !
          Jag har tittat på Guideline coastal det verkar vara en bra lina, känns som jag ska satsa på en slow intermediat, frågan är bara om jag ska ha linklass 7 eller 8 till ett Guideline Exp3 #7 ?

Kommentera

Coastal linan är rätt tung. Klass 6 blir o.k. Den kommer trots det att vara ca. 2 gram för tung för att matcha AFTM 7 perfekt. Dock inget som spöt inte klarar. Kollade även en #5 coastal, men den blir aningen för lätt för ett sådant #7 spö i stället. Menar du inte ett EXP 4 förresten?

#7 Coastal väger nära 5 gram för mycket för det spöt. Så den är inte att tänka på om du vill kunna kasta längder över 20 m? För då kommer linan att haverera i luften pga. att spöt inte orkar att bära den.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 00:06.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nordstedt Visa inlägg
              Tack för svar MickeFinn !
              Jag har tittat på Guideline coastal det verkar vara en bra lina, känns som jag ska satsa på en slow intermediat, frågan är bara om jag ska ha linklass 7 eller 8 till ett Guideline Exp3 #7 ?
              En coastal lina i klass 7 sitter nog fint på det spöt.

Kommentera

Är inte coastal linan tung just för att få bra "skjut" i det. Är väl inte direkt meningen att veva med linan i luften. Utan att skjuta ut linan ?

Kikat på många linor (WF) och det verkar som de flesta linorna i de angivna klasserna är tyngre än vad AFTM klasserna, är detta bara för att man ska få extra skjut i linan eller bara för att lura kunderna att just "deras" lina skjuter nått så otroligt ?
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Citat: Kikat på många linor (WF) och det verkar som de flesta linorna i de angivna klasserna är tyngre än vad AFTM klasserna, är detta bara för att man ska få extra skjut i linan eller bara för att lura kunderna att just "deras" lina skjuter nått så otroligt ? #

Ja, ibland undrar man verkligen. När en WF eller longbelly väger 5 - 6 gram eller mer än den egentligen skulle så blir det ju ett jäkla drag. Iaf. tills man börjar komma upp på litet längre lin längder. Då man får en lina som dyker som en bly zeppelinare och landar som en en nudel på vattnet. Jag höll på att smälla av när jag upptäckte att den "#6" Rio Gold jag hade köpt egentligen vägde något mer än en #8!

Nä, tydligen så får man hålla sig till Sameo och ett fåtal andra tillverkares WF och l.b linor om man vill ha ett snöre som håller sig inom ramarna. Jag skulle bli riktigt sur om tillverkarna började att pilla med DT linornas vikt på samma sätt. Men nu är väl risken för det relativt liten eftersom DT linor är en förhållandevis liten del av den totala lin försäljnings volymen.

Å andra sidan så kan man ju fortfarande stå där med skägget i brevlådan även om linan är skapligt rätt klassad, i och med att det stökas hit och dit med spöna också.

Vi konsumenter sitter ju rätt skapligt på pottan tills att lin / spö tillverkarna enhetligt bestämmer sig för att börja uppge vikten i gram på grejorna.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-18, 10:14.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag lånar denna tråden lite. Jag har ett Guideline EXP4 #8 som jag har tänkt att ha som gäddspö men även tänkte prova på havsöring. Jag har en rulle med en lite äldre Sameolina WF 9 intermidiate som jag köpte på mig vid nån rea och är knappt använd sen dess.

Ska sägas att jag inte är nån van flugfiskare men när jag kastar får jag ingen fart i linan alls och bara den lina jag har i luften går ut i vattnet. Har jag fel kombination av lina/spö eller är det "bara" min teknik som felar? Funkar denna kombo till både gädda och havsöring i så fall?

Tack för lånet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X