Scierra FlyLite V2 12,8' #8/9 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scierra FlyLite V2 12,8' #8/9

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scierra FlyLite V2 12,8' #8/9

Någon som har erfarenhet av detta spö?
    Har aldrig varit i kontakt med Scierra spö. Vet inte varför men det har aldrig blivit så...så nu undrar jag?

Lättkastat för oss nybörjare?
    Bra till underhandskast?

Visst är det väl så att om man skall underhandskasta så är det bättre med något mjukare spö?

Scierras spön har ju en aktion som ligger åt det toppiga hållet för det mesta. Tror att det gäller detta spö också? Men det är inga stressiga takt pinnar för det. Men ska du underhands kasta i huvudsak? Så ska du nog välja ett spö med en litet djupare aktion.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Brutalt skönt spö och absolut inga som helst svårigheter att underhandskasta med, det är ju en teknikfråga oavsett vilket spö du använder.
      Skulle vilja påstå att det är en riktig kastkanon!

Kommentera

Nu gör ni det svårt för mig
        Jag har just nu ett Pool 12 VIP och det är ganska styvt ner och mjukt uppe i toppen vilket inte är att föredra vid underhandskast enligt de som jag talat med.
        Är själv ovan tvåhandskastare och det är i Mörrum jag vill fiska = underhandskast.

Om man jämnför med ett guideline spö i samma mått och klass är det stora skillnader då? med aktionen?

Kommentera

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att du ska skaffa ett spö som känns rätt. Har inte kastat med varken pool 12 eller GL spöt.
          Men om jag ska tala för Scierra spöt så är det ett prog. spö med medium aktion och riktigt tunn diameter vilket gör det lätt och ger lite luftmotstånd. Det ger en känsla av att det är extremt lätt när man kastar med det.
          Det är lättkastat och när man prickar rätt så belönas man med ett jäkla tjong
          Kan kasta sylvassa bågar med spöt utan problem och även dänga tyngre flugor med lätthet.
          Köp ett spö, båda lär vara ett uppköp. Och gå och träna in kasten lite innan det är dags för fiske så kommer du vara brutalt nöjd sen

Kommentera

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
            Om jag ska vara ärlig så tycker jag att du ska skaffa ett spö som känns rätt. Har inte kastat med varken pool 12 eller GL spöt.
            Men om jag ska tala för Scierra spöt så är det ett prog. spö med medium aktion och riktigt tunn diameter vilket gör det lätt och ger lite luftmotstånd. Det ger en känsla av att det är extremt lätt när man kastar med det.
            Det är lättkastat och när man prickar rätt så belönas man med ett jäkla tjong
            Kan kasta sylvassa bågar med spöt utan problem och även dänga tyngre flugor med lätthet.
            Köp ett spö, båda lär vara ett uppköp. Och gå och träna in kasten lite innan det är dags för fiske så kommer du vara brutalt nöjd sen
            Dessutom till ett löjligt bra pris nu när det reas ut :-)

Förstår jag rätt att du har detta spö? Isf vilken/vilka vikter på klump använder du dig av?
            På deras hemsida står det 25-27g.
            Är 30-31g på tok för tungt?

Tack för all hjälp

Kommentera

Beställningen ligger nu på ett Scierra FlyLite V2 12,8' #8/9...999kr måste väl vara ett bra pris :-)

Kommentera

Hej, ja jäklar det va bra pris =)
                Det är tungt men absolut så orkar spöt med vikten och kommer fungera hyffsat att kasta med, anpassa kasten bara och ta det lite lugnare.
                Men du förlorar ju samtidigt en hel del av känslan när du överklassar så där.
                Själv gillar jag att köra lite åt det lättare hållet rent generellt, felaktig teknik bestraffas (svårkastat), men när du träffar rätt så smäller det på ordentligt.
                Många överklassar då de upplever det som lättare att kasta då pgr av att man känner spöt bättre (böjer sig djupare). Men sanningen är att det är svårare då man maskerar så mycket felaktigheter teknikmässigt att det oftast bara går hyffsat vare sig man gör rätt eller fel. Bättre att få tydligt besked över när det är dåligt och justera tills man prickar rätt.

Tror i alla fall du blir skitnöjd. Kör med din lina men fundera på att skaffa lite lättare klump.
                Själv kör jag med MWF system. Men jag tror inte de går att köpa längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
                  Hej, ja jäklar det va bra pris =)
                  Det är tungt men absolut så orkar spöt med vikten och kommer fungera hyffsat att kasta med, anpassa kasten bara och ta det lite lugnare.
                  Men du förlorar ju samtidigt en hel del av känslan när du överklassar så där.
                  Själv gillar jag att köra lite åt det lättare hållet rent generellt, felaktig teknik bestraffas (svårkastat), men när du träffar rätt så smäller det på ordentligt.
                  Många överklassar då de upplever det som lättare att kasta då pgr av att man känner spöt bättre (böjer sig djupare). Men sanningen är att det är svårare då man maskerar så mycket felaktigheter teknikmässigt att det oftast bara går hyffsat vare sig man gör rätt eller fel. Bättre att få tydligt besked över när det är dåligt och justera tills man prickar rätt.

Tror i alla fall du blir skitnöjd. Kör med din lina men fundera på att skaffa lite lättare klump.
                  Själv kör jag med MWF system. Men jag tror inte de går att köpa längre.
                  Vill absolut inte ha en för tung lina :-) tanken jag hade var att de flesta 8/9 spö ligger på en 31g...vad jag läst mig till, och funderade på om 27g som Scierra uppger är något för lätt.
                  Jag har köpt en DDC Connect till mitt Pool 12. Tanken med den linan var att den skall gå vidare till ett 12,5-13" spö när jag fick råd, och nu fick jag det pga priset...hehe

Klipper jag ner den till 27g så hamnar den strax över 9m och jag vet inte om det är för kort? Vad tror ni/du.

Tack för alla tips och info om spöt.

Kommentera

Jag skulle ju rekomendera Beulah, otroligt fina spön men dom kostar då lite mer.
                    Djup aktion men ändå rätt snabba. Perfekta for speykastning. Livstids garanti utan att ställa frågar.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    307 visningar
                    0 gillar