Loop adventure - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loop adventure

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Både Atom och EXP 4 är lätt kastade. Ingen stressig eller sladdrig aktion och ganska förlåtande mot små misstag i kast tekniken. Och som mojoman säger. Håller en rackarns massa år innan spöt blir litet svampigt av material utmattning. Linan kan behövas bytas ut efter någon säsong dock. Sedan är det ju så att suget efter nya utrustningar brukar komma när någon säsong har gått sedan man började. Visa mig den flugfiskare som inte så småningom har minst 3 - 4 utrustningar och du har samtidigt visat mig en mästare i återhållsamhet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-24, 09:47.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Att ett spö är av nyare modell betyder inte att det är bättre. Du får en betydligt bättre rulle till loop setet, sen är det ett riktigt skönt spö. Har testat kispiox och loop. Personligen så tyckte jag bättre om loop, allra mest som nybörjare. Kispiox är en aning rappare uppfatta jag det som.

Oavsett vilket du väljer av Loop, Guideline eller Vision så får du en skitbra utrustning att börja med och som duger att fiska länge med. Till alla 3 så finns det extra spolar till rullarna om du vill ha en annan densitet än flytlina utan att bli rånad.

Såg på nån sida Atom kitet för 1595 så om man letar så kan man komma billigt undan.

Va ju där på jakto ja :P
      Senast ändrad av nerylf; 2013-03-24, 10:28.

Kommentera

Har bestämt mig för att köra på loop-setet och köpa en extraspole till det.

Nu är det bara att vänta på att det isen ska försvinna!

Tack för alla tips

Kommentera

Är det nån som vet vad rullen på loop setet heter?

Kommentera

är ej säker, men ser ut som CLW, känns dock konstigt att sätta ut den rullen då det inte är en budgetrulle som det brukar vara i nybörjarspön

Kommentera

Evotec CLW rullen har faktiskt alltid hängt med i Adventure seten. Den har ju kostat sub 1000:- rätt länge nu. Och har dessutom ersatts av Xact rullen för ett tag sedan. Däremot är Loop Evotec G 4 en dyr rackare. Kostar över 3000:- Men personligen hade jag hellre köpt en av de finare Danielsson rullarna i det fallet.

Kommentera

Evotec CLW sitter på kittet, vet ej om det e den lille på klass 5 kitet. Men samma spole som xact, bortsett från vevknoppen.
                Den info jag hittar så e det 2-6 som följer med.

Passande spole.

Samma broms som de dyra loop rullarna enligt tillverkaren. Tycker den är jämn o fin. Har en 5-8 som jag fick med mitt adventure klass 7 kit.

Mycket nöje med ett flexibelt spö. Tycker det är underbart att underhands kasta med. Det ända som kan va en nagel i ögat kan va linan. En gudeline bullet i klass 6 o du kan rolla iväg rätt så tunga flugor.

Kommentera

Tackar!

Vilken lina ska jag köra på extraspolen (sjunk), finns ett gäng att välja på

Kommentera

En normal sjunk lina ( sjunk klass 3) brukar vara en bra all around sjunk lina nu i början av säsongen och i slutet av den. Kommer även till nytta vid hög vatten i åar och älvar + när det är riktigt varmt i sjöarna och andra stilla vatten, då fisken står och trycker i djup hålorna dag tid. Mitt tips är att du köper en Loop eller Guideline sådan lina eftersom deras spön och linor till 90 % är underklassade med en eller 2 klasser. Dvs. ett sådant spö eller lina #5 kan både vara klass 6 eller 7 i verkligheten. Loop och Guideline är dock inte ensamma om detta. Ska du köpa en lina som verkligen håller AFTM klassningen typ Dan Tackel eller Sameo exempelvis? Ta då en WF lina som är 1 klass upp mot det som står på spöt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-25, 10:07.

Kommentera

Okej

Kan någon länka en lina, har svårt att hitta en själv

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      536 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      572 visningar
                      0 gillar