Flugrullar med bromsratten på vevsidan ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugrullar med bromsratten på vevsidan ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugrullar med bromsratten på vevsidan ?

Har kikat runt lite på ny rulle, är väldigt inne på att skaffa en vision GT. Men då kommer nästa grej man tänkte på, de finns rullar som har bromsratten på vevsidan. Detta måste vara otroligt bekvämt när man drillar fisk. Speciellt med tanke på att jag inte drar åt min speciellt hårt när man kastar efter fisk, utan justerar den när man väl krokat en firre. Oftast så räcker det med att ta hem fisken med linan mellan fingret och hantaget. Men ibland så kommer det lägen då man får på en riktigt stridig fisk som drar ut lös linan plus lite till. Vad jag kan minnas från dessa dunster man haft så har bromsen vart knölig att komma åt.

Nån här inne som har bra erfarenheter av dessa rullar med bromsen på vevsidan, samt tips på sådana rullar.

Har drygt 1 månad på mig att bestämma vilken rulle det blir, just nu ligger vision GT på top listan
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Är nog inte så vanligt med bromsjusteringen på vevsidan, men Visions CDC har det.

Kommentera

Jo den såg jag nu att den hade, en så liten detalj men ingen annan som har bromsen på vevsidan. Eller är det bara jag som tycker att det borde vara lättare att justera bromsen på vevsidan.

Jobbigt med nya prylar CDC, GT, CDC, GT...........kan de inte bli sommar då glömmer man bort allt vad det är med nya prylar och fiskar istället
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Jag vet inte jag om att ha bromsen på vev sidan alltid är så bra?

Tänk situationen att du har en grov firre på. Och så ska du sticka in fingrarna mitt i en vilt roterande spole. Tror att det finns risk för att trista grejor kan hända om man då råkar komma åt spolen i ivern.

Kan heller inte säga att ha bromsen på baksidan av rullen är en direkt 100 % lösning heller när man ska justera den under drill. Några av de gamla rullarna hade broms vredet uppe på den övre kanten av rull huset. Pflueger Medalist t.ex. Där hade man bra koll på det hela. Baksidan var att broms reglaget blev litet då som du kan se.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-24, 23:26.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jo det är väl lätt hänt att vevknoppen skulle slå i tummen, eller fastna i ärmen på nått vänster. För man vill hålla fingrarna borta från veven när fisken bestämmer sig för att göra en liten rusning. Men å andra sidan så är det lätt att släppa på bromsen om den är för hårt åtdragen. Finns för och nackdelar.

Sen tycker inte jag att bromsen är en så viktigt del i klass 5 set, får man en fet gris på kroken så kan man altid bromsa med handen tillls man får tillfälle att dra åt bromsen lite.

Kommentera

Ja, inget broms reglage sitter ju perfekt på någon rulle egentligen. Och som du säger, "hand bromsen" funkar ju tills att man har fått ordning på den mekaniska.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              jo det är väl lätt hänt att vevknoppen skulle slå i tummen, eller fastna i ärmen på nått vänster. För man vill hålla fingrarna borta från veven när fisken bestämmer sig för att göra en liten rusning. Men å andra sidan så är det lätt att släppa på bromsen om den är för hårt åtdragen. Finns för och nackdelar.

Sen tycker inte jag att bromsen är en så viktigt del i klass 5 set, får man en fet gris på kroken så kan man altid bromsa med handen tillls man får tillfälle att dra åt bromsen lite.
              Varför inte köpa en rulle med endast övervarvningsskydd till Cultspöt? Kryddar ju till drillningen lite och är när man kommit in i det, bättre än de flesta bromssystem.

Kommentera

finns det några schysta sådana rullar för klass 5 så varför inte, bromsen har jag alltid inställd på "light" iaf och justerar den efter att man krokat fisk

Några tips på rullar med övervarvningsskydd.....är öppen för alla förslag fram till 1 maj

Kommentera

Denna tex: http://fiskedepan-ebutik.se/Danielsson-Original-DryFly

Kommentera

Finns många att välja på tex Danielsson Original. Har själv en DryFly som är riktigt schysst. Skulle vilja ha en trout 1 från Emanelsson som också har övervarvningsskydd, fast de kostar ju endel precis som Loops Classic 4-6, också en vilja ha. Scierra har TX1, som jag tycker har en häftig design, fast om den är bra?

Scandi innovation for wild fish and wild places. We've produced world class fly fishing rods, reels, clothing and accessories since 1983.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X