Flugrullar med bromsratten på vevsidan ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugrullar med bromsratten på vevsidan ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jäklar! Nu har du fått mig att kolla finanserna för att se om om jag har råd med en TX1 kommande månad?

Jaha, ytterligare en rulle till samlingen.

Modell # 5/6 väger 105 gram.

Edit. Tror att den är bra. Scierra, brukar ju göra ganska justa rullar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-25, 21:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det som ekade i huvudet hela tiden på USA resan jag var på, var en kompis som inför resan sa: "seriöst, hur många gånger drar fisken ens ut linan till backingen". Någon gång lär det ju hända och då bör man vara förberedd. Som du skriver, det finns nog sina för och nackdelar med broms på vevsidan. Samtidigt som du också säger, brukar man ju handbromsa. Jag gör som du, ganska lätt inställd broms och justera efteråt.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Jäklar! Nu har du fått mig att kolla finanserna för att se om om jag har råd med en TX1 kommande månad?

Jaha, ytterligare en rulle till samlingen.

Modell # 5/6 väger 105 gram.
        Ja, det är en läcker och lätt rulle. Inte helt omöjligt att 5-6´an hamnar i min samling också. Kanske kan hitta någon på mässan

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Tror att den är bra. Scierra, brukar ju göra ganska justa rullar.
          Är säkert så. Har en D-Lite som jag är mycket nöjd.

Kommentera

Jag tar chansen kommande månad. Synd bara att man inte hittade någon test på den. Men den ser ju lovande ut. Pris lappen och vikten är ju inte skrämmande heller.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
              Det som ekade i huvudet hela tiden på USA resan jag var på, var en kompis som inför resan sa: "seriöst, hur många gånger drar fisken ens ut linan till backingen". Någon gång lär det ju hända och då bör man vara förberedd. Som du skriver, det finns nog sina för och nackdelar med broms på vevsidan. Samtidigt som du också säger, brukar man ju handbromsa. Jag gör som du, ganska lätt inställd broms och justera efteråt.
              Eller som någon känd engelsk flugfiskare sade: Get some backing on your reel. At least it will help you dream.

Och i de flesta fall grejar man ju även större fisk med hjälp av hand broms med litet varsamhet.

Tycker att för det mesta så använder man bara en grund inställning även på rullar med rejäla bromsar för att förhindra skat bo på linan i första rummet. Jag iaf. pillar sällan på bromsen efter detta.

" Trycka linan mot handtaget med pekfingret metoden", bromsen är inte så dum den heller faktiskt. Ger litet bättre känsla för hur mycket man vågar att bromsa firren?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-25, 22:44.

Kommentera

jahaps nu har fått mer och tänka på :-P

Emanuelsons rullar såg riktigt bra ut och det gjorde prislappen med.....Damn you, nu blir inte frugan glad !!!!

Förra året justerade jag bromsen 2 gånger när man fiska, rödingen på 1.5 och en öring helt galen öring under kilot. Inte ens harren man fick justerades bromsen utan spöt fick jobba och lite lätt på rullen med handen. Så behöver man en broms egentligen till det lättare fisket ? Gäddfisket som bara han testas 2 gånger hade jag mer nytta av bromsen än vid fiske med klass 5
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Lite mer funderingar nu på morgon kvisten och frågor.

Rullarna utan kullager hur länge kan dessa användas innandet blir glapp i sidled på dessa ? Just nu har man en äldre sameo rulle (köpt -08) som man fick av polarna. Glapp längst spolen är en självklar grej, det glappar max 1mm. Men på sista tiden har den börjat glappa lite i sidled, inte mycke men tillräkligt att man stör sig på det när man vet att glappet finns där. Har testat en danielson rulle som fått stå ut med en hel del, veva med den va som att torka sig med silke efter att man skitit.

Så man går i tankarna om man ska slå till stort på engång och få fiskekompanjon som följer en till graven eller satsa på rullarna i medel prisklassen som håller väldigt många år men som börjar efter ett tag att glappa, visst rullen fungerar utan problem även med glappet, men jag stör mig på det

Kraven för den nya rullen kommer vara följande, om jag köper en dyrare modell
                  - kullager (inte bara nållager som många rullar har)
                  - lätt att få tag på reservdelar
                  - extra spolar
                  - silver färgad (bara en smak sak)
                  - max pris 4000kr +- 500kr
                  - storspole för snabbare invevning
                  - lite motstånd vid invevning (så inte rullen tjuvar lina vid kast)

Många krav, men ska man lägga ut en större summa vill man ha en rulle man är nöjd med

Har era rullar med eller utan kullager glapp radialt, axialt är det alltid lite glapp på de flesta som har snabbfäste ?
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    Lite mer funderingar nu på morgon kvisten och frågor.

Rullarna utan kullager hur länge kan dessa användas innandet blir glapp i sidled på dessa ? Just nu har man en äldre sameo rulle (köpt -08) som man fick av polarna. Glapp längst spolen är en självklar grej, det glappar max 1mm. Men på sista tiden har den börjat glappa lite i sidled, inte mycke men tillräkligt att man stör sig på det när man vet att glappet finns där. Har testat en danielson rulle som fått stå ut med en hel del, veva med den va som att torka sig med silke efter att man skitit.

Så man går i tankarna om man ska slå till stort på engång och få fiskekompanjon som följer en till graven eller satsa på rullarna i medel prisklassen som håller väldigt många år men som börjar efter ett tag att glappa, visst rullen fungerar utan problem även med glappet, men jag stör mig på det

Kraven för den nya rullen kommer vara följande, om jag köper en dyrare modell
                    - kullager (inte bara nållager som många rullar har)
                    - lätt att få tag på reservdelar
                    - extra spolar
                    - silver färgad (bara en smak sak)
                    - max pris 4000kr +- 500kr
                    - storspole för snabbare invevning
                    - lite motstånd vid invevning (så inte rullen tjuvar lina vid kast)

Många krav, men ska man lägga ut en större summa vill man ha en rulle man är nöjd med

Har era rullar med eller utan kullager glapp radialt, axialt är det alltid lite glapp på de flesta som har snabbfäste ?
                    Danielsson. Inga glapp, bara går och går och går

A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

just för tillfället så står valet mellan visions CDC och danielson L5W.

Båda dessa uppfyller mina krav, cdc verkar vara i det tunnaste laget vad händer om man råkar tappa den i backen ? viker sig kanterna på rullen om den träffar en sten. L5W verkar va lite kraftigare gods.......funderar vidare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X