Flugrullar med bromsratten på vevsidan ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugrullar med bromsratten på vevsidan ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta L5W. Då får du garanterat en rulle som både håller och alltid levererar.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
      just för tillfället så står valet mellan visions CDC och danielson L5W.

Båda dessa uppfyller mina krav, cdc verkar vara i det tunnaste laget vad händer om man råkar tappa den i backen ? viker sig kanterna på rullen om den träffar en sten. L5W verkar va lite kraftigare gods.......funderar vidare
      Är rullen avsedd för Cult femman, så är L5W`n för stor och tung. Blir ingen bra balans med ett smäckert 85 grams spö. Polarn har både 4seven och 6nine, men han har dem till klass 7 och 8. Funderade själv på den ett tag, men det blev en F3W 4seven istället, som jag senare ersatte med en DryFly och då plötsligt var man hemma

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Lite mer funderingar nu på morgon kvisten och frågor.

Rullarna utan kullager hur länge kan dessa användas innandet blir glapp i sidled på dessa ? Just nu har man en äldre sameo rulle (köpt -08) som man fick av polarna. Glapp längst spolen är en självklar grej, det glappar max 1mm. Men på sista tiden har den börjat glappa lite i sidled, inte mycke men tillräkligt att man stör sig på det när man vet att glappet finns där. Har testat en danielson rulle som fått stå ut med en hel del, veva med den va som att torka sig med silke efter att man skitit.

Så man går i tankarna om man ska slå till stort på engång och få fiskekompanjon som följer en till graven eller satsa på rullarna i medel prisklassen som håller väldigt många år men som börjar efter ett tag att glappa, visst rullen fungerar utan problem även med glappet, men jag stör mig på det

Kraven för den nya rullen kommer vara följande, om jag köper en dyrare modell
        - kullager (inte bara nållager som många rullar har)
        - lätt att få tag på reservdelar
        - extra spolar
        - silver färgad (bara en smak sak)
        - max pris 4000kr +- 500kr
        - storspole för snabbare invevning
        - lite motstånd vid invevning (så inte rullen tjuvar lina vid kast)

Många krav, men ska man lägga ut en större summa vill man ha en rulle man är nöjd med

Har era rullar med eller utan kullager glapp radialt, axialt är det alltid lite glapp på de flesta som har snabbfäste ?
        Hatchen är ju inte tråkig.

Kommentera

Jag har en Bringsens blackshadow den har broms på vev sidan http://www.mortimersofspeyside.co.uk...rod/343_01.jpg

Kommentera

Jag kör med en danielsson 4seven till mitt sage xp #5, och det tycker jag är en bra combo.

Kör även med en danielsson orginal nymf till mitt yellowline #2, med en DT 3# lina. Det kittet är riktigt mumma om man inte skall kasta så långt..
            Älskar på något konstigt sätt sävligheten som är i yellowline spöt tillsammans med en välsmord DT lina ... och sen är den bara en fjädermygga i stl 18 som saknas och en vakande röding förståss.....

Har bara gått att säga om Danielsson rullarna, dom kostar lite med det är en rulle för livet. (så kosta på dig en gravyr) för du kommer inte att sälja den .. =)

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

Glömde ju bort att svara på frågan...
              Danielsson har en rulle med bromsen i veven, dvs ungefär som på en cykel.

Man vevar som vanligt och när fisken rusar så justerar man bromsen genom att dra veven åt motsatt håll..

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cupra Visa inlägg
                Glömde ju bort att svara på frågan...
                Danielsson har en rulle med bromsen i veven, dvs ungefär som på en cykel.

Man vevar som vanligt och när fisken rusar så justerar man bromsen genom att dra veven åt motsatt håll..

http://www.danielsson-flyreels.se/in...serien&lang=sv
                Ungefär som visions HDC varioverse, men den funktionen har man nog mest nytta av i de större klasserna.

Ska kolla upp det där med vikten på rullen före man bestämmer vilken av dessa 2 de blir. Inte kul o vispa med ett spö som har för tung rulle eller tvärt om. Har guideline reelmaster, sameos gamla rulle och sameos sable (deras minsta rulle). Får ta o provkasta nån dag och se.
                Senast ändrad av mojoman; 2013-03-26, 21:05.
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

2-five kanske blir för liten. Jag har en sån till mitt klass 5 spö med en longbelly klass 5. Om jag inte minns helt fel.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Mojoman.. Du får höra av dig om du vill kika på min Danielsson innan du bestämmer dig, vid bor ju nästan grannar.

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

De fick bli en vision GT, efter att man tittat på rullarna i butik. L5W är tok för stor för klass 5 spöt och cdc rullens broms imponerade inte alls. Cdc bromsen har inga klick i ratten när man vrider den och demo exemplet man fick känna på vart det ett halvt varv från noll broms till full broms. Ska man ha en rulle för över 2000 vill man ha lite bättre broms än några korkskivor som förmodligen blivit tillplattade.

Så det blev en GT rulle som är uppdaterad och barnsjukdommarna åtgärdade blir kanon tills vidare, visserligen inga kullager bara ett nållager och snabb fäste för spolen, men man kan inte få allt i livet
                      Senast ändrad av mojoman; 2013-03-29, 10:10.
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X