Men hur är det att vara utan broms vid laxfiske (3W)?
Om jag förstått rätt så blir 3w:n "trög" vid invevning, är detta ett problem/tråkigt?
Man ställer bara in rullen, så den inte varvar över. Använder alltså inte övervarvningskyddet som broms, utan sköter bromsningen med handen. Blir alltså inte mycket trögare att veva in, än en rulle med annat bromssystem. Tycker rullar med endast övervarvningsskydd kryddar till flugfiskeupplevelsen lite extra. Är ju en konst i sig att hantera bromsningen på ett bra sätt, med handen, Fast när man väl lärt sig det, så funkar det kanon.
Jag är inte så van laxfiskare...4-5 st vår laxar så jag skulle så där helt spontant säga att broms är nödvändigt? Personligen så använder jag sällan broms vid regnbågsfiske
Men varför är då 3w så populär?
Anses det att vara lite coolt att drilla lax med en rulle utan broms? Coolt kanske är fel ord men jag hittar inte riktigt ordet som jag söker, hoppas ni förstår.
Är vissa mer vana att handbromsa och menar att detta är lika effektivare och dessutom går snabbare att göra än att "skruvbromsa"?
3w är ju definitivt ett kvalitets exemplar men något annat måste ju vara positivt med rulle..typ vikten?
Jag är inte så van laxfiskare...4-5 st vår laxar så jag skulle så där helt spontant säga att broms är nödvändigt? Personligen så använder jag sällan broms vid regnbågsfiske
Anses det att vara lite coolt att drilla lax med en rulle utan broms? Coolt kanske är fel ord men jag hittar inte riktigt ordet som jag söker, hoppas ni förstår.
Är vissa mer vana att handbromsa och menar att detta är lika effektivare och dessutom går snabbare att göra än att "skruvbromsa"?
3w är ju definitivt ett kvalitets exemplar men något annat måste ju vara positivt med rulle..typ vikten?
Tycker nog att bromsa med hand flatan mot spol kanten eller trycka linan mot handtaget ger mer känsla för hur mycket man vågar att ta i? Än att hålla på att ratta på den mekaniska bromsen. Kräver förvisso en del övning. Men när man väl har fått in det hela i det under medvetna så går det utmärkt.
Och förr i tiden innan den mekaniska bromsen blev mer fulländad. Så var "fysisk broms" det som fanns att tillgå. Togs många rejäla Laxar ändå.
Om em lax på , låt oss säga, 15 kg bestämmer sig för att simma 100 meter, då gör den det. Om den sen bestämmer sig för att simma iväg 100 till, så mår nog inte handflatan så bra.
A bad days fishing is better than a good day at work.
Kommentera