Nystart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nystart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nystart

Hej på er!
    Jag är en sporadisk sportfiskare som efter flera års uppehåll känner att det är dags att leta fram flugfiskegrejerna och ge mig på flugfisket igen. I första hand har jag tänkt mig lite P&T runt om i skåneland men kommer nog på sikt att dra på mig vadarna och ge mig ut längs kusterna efter öring.
    Längst inne i förrådet stod det lite gamla spö från 1995-00. Eftersom min ekonomi från denna tid inte var den bästa så är det inte särskilt bra grejer. Det är mestadels ihopplock och spontanköp från diverse rea. Jag fick inte riktigt till det så att det lirade särskilt bra.

Så till saken,

LINOR
    Några av mina fluglinor ligger på rulle andra hänger i loopar. Hur är livslängden på fluglinor egentligen? Är det överhuvudtaget lönt att använda efter sisådär 10-12år? Jag kan ju tänka mig att utvecklingen gått framåt mycket på fluglinefronten så det är kanske bara att göra sig av med dom av den anledningen.

SPÖ
    Kommer att utvärdera de spö som jag har men tror nog även här att utvecklingen har nog gått mycket framåt under detta decennium. Jag vet att min nästa fråga är tjatig men vart går gränsen ungefär rent prismässigt mellan bugdet och semi pro? Jag vet att man får det man betalar för. Jag lägger hellre en extra tusing och det blir grejer jag kan utvecklas med. Är ett spö för 3000kr automatiskt mycket bättre än ett för 1250kr? Finns det guldklimpar?

RULLE
    I mitt fall står jag nog nära noll. Gamla, glappiga och slitna och riktigt dåliga. Jag har sett att det finns en hel del rullar för 300-500kr. Är det nåt att ha? I vilken prisnivå bör jag lägga mig? Jag kan tänka mig att rullen inte är så individuell och lättare att rekommendera än spö. Finns det några som jag absolut måste kolla in?

Jag har läst en del trådar här på FS och måste säga att ert engagemang och er kunskap om flugfiske imponerande. Det kommer att bli många timmars intressant läsning framöver. Jag har en det att ta igen...

Vi ses i plurret.
    Magnus

Tjena!

Känn på linan och kolla efter krackeleringar. En torr lina kan ju alltid smörjas upp med Tiemco line dressing t.ex. ( Finns både för flyt och sjunk linor). http://www.fishline.se/tiemco-fly-li...ducts_id/1144/ Drygt så att en flaska räcker 2 - 3 säsonger om du smörjer 2 - 3 ggr per säsong. Finns det sprickor? Så är det ju värre förstås. Men Dan Tackel har ju sina 2:a sorterings linor för 115:- som är väldigt prisvärda. Köp en klass upp Dan Tackel, WF lina mot vad som står på spöt.

Bra spön finns det från 1100:- - 1900:- De räcker till gott och väl. Vision Vipu t.ex.

Klass 7 är en bra " kust klass". Kompromiss lösning om du även vill kunna fiska båge etc. fiskar? Klass 6.

Fiskar man Harr, Regnbåge, Röding och Öring? Då är ju rullen i stort sett bara ett transport medel för linan. Så det finns några sub 1000:- rullar som duger alldeles utmärkt även till HÖ på kusten.

Exempel:

Edit. En intermediate lina är det bästa valet för kust fisket.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-21, 11:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Du bör nog byta ut backingen också om den är lika gammal som dina flug linor?

Kommentera

Tack för ditt svar Göran.
        Reelmaster LA rullar har jag nu bestämt mig för. Har bara läst gott om dessa. Jag kommer nog även att beställa lite linor från Dan Tackel för att testa. Jag har ett spö med märkningen AFTMA #6/7. Är det fördel med den grövre linan vid blåsiga förhållanden? Finns det mening med att ha en uppsättning #6 och en #7?

Beträffande spö kommer det att bli en hel del test under veckan som kommer!

Kommentera

Varsågod.

Ja, Reelmaster LA, är ett gott val.

Nej, när det gäller rätt klassade WF linor, dvs. efter det gamla AFTM systemet så bör man alltid välja en sådan lina som är en klass över spöts. ( Dan Tackel, Sameo + de WF linor som Diedose här på forumet säljer är rätt klassade efter AFTM ). Och så en DT lina efter den samma som står på spöt. Men i ditt fall så står båda klasserna / lin typerna på spöt.

En del tillverkare sätter endast ut en klass ( DT ) och andra gör som din spö tillverkare. Men samma regel gäller i vilket fall som helst.

Sedan, blir det betydligt knepigare att välja rätt lina av tillverkare så som Guideline och Rio t.ex.
          Då de fipplar en hel del med lin vikterna. Köper man ett GL spö t.ex. Då gör man klokt i att hålla sig till deras linor också. Ett undantag är dock Guideline Fario spöt, som faktiskt håller AFTM bra.

EDIT.

DT linor, håller faktiskt den gamla klassningen över lag. Än så länge har ingen av de stora tillverkarna fått för sig att börja experimentera med vikten på dem tack och lov!

Men till fisket i stilla vatten är WF linan det bästa valet om man vill ha snabb skjut förmåga?

Vill man ha bra precision och en finare presentation av flugan? Då ska man fundera på en DT. Dock till kostnad av det jag sade om skjut hastigheten.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-21, 21:37.

Kommentera

spö från 1995-2000 behöver inte vara fel.
            Mitt favoritspö är ett Sage rpl från slutet av 90-talet. Kastar precis lika bra som det senaste sage-spöt. Och lika långt.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Slog till med ett Vipu Kit #7 från Fishline för kustfiske efter HÖ. I detta paket så kom GL force flytlina WF #7. Jag tog även en extra spole som jag tänkte komplettera med en intermediate lina. Då blev det jobbigt direkt...

Jag har kollat in Vision kust och GL coastal. Vision har märkningen #6/7 (15gram/klump) och #7/8 (17gram/klump). På Costal #7 väger klumpen 17 gram. Till saken hör att Force linan som ingick hittar jag inga vikter på alls så jag kan inte jämföra med den. Jag kan tänka mig att skillnaden är marginella men vilken storlek bör jag välja om jag kör på Vision linan? Jag har också läst att vissa upplever coastal linan som lite tung. Är det kanske läge att gå ner till #6 som då väger 15gram?

Kommentera

Om Fishline som plockade ihop paketet anser att en Force WF 7 passar Vipu? Då kan man utgå från att den är underklassad med en klass. Normalt om man har att göra med en rätt klassad lina enligt AFTM och ett dito spö....Vilket man kan säga att Vipu är mer eller mindre. Så ska man välja en WF lina som är en klass upp och en DT motsvarande spöts klassning.

På mitt Vipu #3, så funkar en Dan Tackel WF #4 likväl som deras #3 DT lina och Visions egen Cult DT #3.

Vision Kust # 6/7 linan väger nästan som en ordinär klass 9 lina. Hade den vägt som den skulle för en 7:a enligt AFTM? Då skulle den ha vägt 12 gram. Coastal #7 väger snuddande nära som en motsvarande # 10 lina. Och en sådan i klass 8 = 19 gram. AFTM #8 = straxt över 13 gram.

Mitt tips är att köpa en Dan Tackel WF #8 intermediate. Då är chansen stor att det blir rätt matchning. Och 115:- gör ju inte ont i plånboken precis. Dan Tackel 2:a sorterings linorna är faktiskt riktigt bra. Det är många fiskare som enbart kör med denna lina, erfarna som nybörjare.

Kan vara värt att pröva iaf. tycker jag.

Men vill du promt ha en Coastal? Då ligger nog den i #5 rätt till. Den väger 13 gram.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-26, 00:04.

Kommentera

OK, tror jag börjar fatta grejen. Jag vill ju köpa rätt grejer från början. Vad blir konsekvenserna om man kör med för tung lina? Dåliga kast? onödigt plask? Det verkar som att det kan bli helt galet om man bara går efter märkningen och inte nördar ner sig med all viktdata hit och dit. :-). Det känns lite knepigt spola på #5 lina på #7 spö. Man undrar också hur många olika svar och rekommendationer man hade fått från olika butiker runt om.
                  Linor från Dan Tackel kommer jag helt klart att spana in.

Kommentera

Jag har självt gått på denna mina att köpa en lina som till synes skulle stämma. I mitt fall en WF 6 Rio Gold till mitt #5 spö.

Tyckte att visst den sköt som fan! Men så när man började att närma sig 18 - 20 m i lin längd. Så orkade spöt inte bära linan riktigt längre, utan man fick slita för att hålla den i luften. Och i 97 fall av 100 så landade den som en bly zeppelinare med ett fett plask och inte heller alls med någon vidare vacker sträckning. Och det RST spö jag har är ingen pinne med en vek ryggrad precis ska det tilläggas.

Vägde klumpen sedan, då visade det sig att min s.k. #6 Gold egentligen vägde något mer än en klass 8!

Citat: Det känns lite knepigt spola på #5 lina på #7 spö.#

Tyvärr är det ju så att sådant får man försöka att blunda för i dags läget om man vill använda en kraftigt underklassad lina till ett spö som inte är det. Se det som så att det som uppges av Guideline som varandes en 5:a är rena nyset. Det är ju en "fel märkt" klass 8 i realiteten.

De enda WF linor jag kan tänka mig att köpa tills att tillverkarna börjar att sätta ut gram angivelse på sina spön och linor fullt ut är Dan Tackel, linor från Diedose här på forumet och Sameo. Dessa kan man lita på att de följer AFTM.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-26, 09:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X