Med lättare gäddfiske menar jag fiskar upp till 3 kg och ca 10 cm flugor och neråt. Och en fråga bara kan jag använda spöet till öring och regnbågs fiske mm med större flugor? Alltså gutzy spöet #7
Instegs klassen för Gädda är klass 8. Lägre än så bör man inte gå. Klass 7 och däröver blir overkill för Regnbåge och Öring om du inte ständigt fiskar i vatten med en väldigt hög medel vikt? Eller fiskar Havsöring på kusten.
Tycker du att det är litet svettigt att köpa 2 st olika utrustningar på en och samma gång? Då ska du nog sätta dig ned och fundera över vilken / vilka fiskar du ska prioritera i första rummet? Och köpa en sådan utrustning först.
Som sagt, du får ut det mesta av ditt Regnbåge / Öringfiske med ett klass 5 eller 6 kit.
Vision Vipu, är ju ett billigt men väldigt prisvärt spö. Här i kit med en Vision Koma rulle och en Guideline Force lina. En utrustning du kan leva gott några år med. Är du högerhänt? Då är en vänster vevad rulle att rekommendera och vise versa i annat fall förstås.
Till fisket sent på säsongen och den tidiga våren. Så bör du sedan skaffa en normal sjunk lina ( Sjunk klass 3 ) WF #7. Dan Tackel har sådana billigt som är bra. + en reserv spole till Koma rullen och 50 yards = 45 m 20 pund backing. Det är en mängd backing som är lagom för Regnbåge, Öring och andra sådana mindre ädel fiskar.
Kan jag köpa till en sjunklina och en extraspole till detta kit i klass 6?
Ska jag alltså köpa en linklass 7 till ett 6 spö? ifall jag ska ha en sexa alltså.
Du hann nog inte se vad jag skrev precis innan. Köper du en Dan Tackel lina? Då ska du välja en klass tyngre mot spöt. Köper du däremot en Vision eller Guideline lina t.ex.? Då gör du klokt i att ta en 6:a. Detta beror på att Dan Tackels linor är klassade enligt den gamla AFTM klassningen. Medan Guideline och Vision exempelvis har WF linor som egentligen är en klass upp mot vad som uppges.
Vipu, har en klassning som stämmer väl överens med AFTM.
En normal sjunk lina ( sjunk 3 ) klarar du dig med ned till 5 - 8 meters djup i stilla vatten utan att behöva vänta ihjäl dig innan den kommer ned dit den ska. Den sjunker med någonstans mellan ca. 10 - 12 cm i sekunden.
Kommentera