Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bygga sig en håv
Collapse
X
-
Använder du PU lim?
Ser mycket bra ut, blir som vanligt jävligt sugen själv på att snickra ihop en håv och idéerna kommer flödande när jag ser din.
/KalleA thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Kul att jag inspirerar! Nu är jag ju inte klar än, men att bygga håv är inte så svårt. Att få den snygg är nog en annan femma...
PU är polyurethan, och det kan du hitta hos järnhandeln eller en välsorterad hobbybutik. Det är lite kladdigt att jobba med, men står emot väta helt och hållet vilket gör det perfekt för håvar.
Hela hoven är gjord i al med undantag för de mörka skivorna i handtaget som är valnöt. Jag skulle inte rekommendera al: jag valde det för att det är ljust, men det är mjukt och trådigt vilket jag inte gillar. Jag kan tänka mig att de flesta träslagen går att göra håv av, men jag fick tipset av vår träguru att bok och lönn lämpar sig bra. Kan vara lur, men han är tusen år gammal och vägrar sluta komma till jobbet trots att han inte får lön längre så något kan han väl kanske...
Kommentera
-
Förresten, är det någon som är intresserad av att köpa håv? Jag har iofs inte gjort någon håv någonsin, men blir den här bra kanske jag kan göra fler; har tillgång till bra verkstad och har inte mycket för mig i sommar. Dessutom har jag lärt mig en hel del under processen: nästa håv kommer blir många gånger bättre än denna.Senast ändrad av Gäddmördarn; 2013-06-01, 23:25.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
|
2 svar
188 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg