Gutzy mayfly 9' #6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gutzy mayfly 9' #6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gutzy mayfly 9' #6

Tjenare. Jag har ett gutzy spö #6, & rulle med deras egna lina som jag köpte som kit.
    Men jag upplever att klass 6 linan är för lätt för spöt? Tycker man får jobba lite väl hårt för att få ut ett 20m kast. Någon som har tips på en bra lina till detta kit?

Hej!

Det spöt är så vitt jag har upplevt det, en pinne som håller den gamla AFTM klassningen. Det betyder att du behöver en rätt AFTM klassad DT # 6 alternativt en WF eller longbelly # 7 för att få det hela att fungera optimalt.
    Ska du mest fiska i stilla vatten? Då är en WF eller en longbelly att föredra. DT linan är optimal för fiske i strömmande vatten. Och en longbelly är en hybrid mellan dessa 2 lin varianter.

Mitt tips är att du tar kontakt med diedose här på forumet och köper en Bardo WF lina av honom. En mycket trevlig lina på det hela taget. Och priset slaktar inte plånboken heller.

Andra bra linor som fungerar:

Dan Tackel 2:a sortering. Finns både som DT och WF.

Någon av Sameo linorna. Finns som DT, WF och longbelly.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-25, 08:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack ännu en gång Jock för hjälpen.
      Men jag fick ett sms av Erik på Flugfiskeonline att han skulle skicka ner en #7 Gutzy lina helt gratis. Snacka om service?!

Kommentera

Varsågod.

Ja, killarna på flugfiskeonline är kanon justa verkligen. Har ju sponsrat flugfiske tävlingen för nybörjare i år med en rackarns massa priser. Och lät mig låna just ett Gutzy Mayfly spö till test förra året. Vilket visade sig vara riktigt trevligt.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-25, 20:23.

Kommentera

Där ser man. Ja, verkligen trevliga killar det där
          Jag själv är väldigt nöjd med spöt & rullen förövrigt!

Kommentera

Ja, det spöt och rullen skäms inte för sig minsann. Säkert grejor du kan leva och trivas bra med under ett antal säsonger.

Kommentera

Fick hem linan nu. Spöt laddade hundra gånger bättre nu & enorm skillnad mot en sexa
              Innan fick ja tailing loops & fick jobba som en tok med linan!

Kommentera

Gött!

Ja, en rätt anpassad lina gör stor skillnad. Nu är det bara för dig att ge dig ut i busken och fånga stor öringen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                3 svar
                605 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                114 visningar
                0 gillar