Val av Flugset då man vuxit ur nybörjarsetet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av Flugset då man vuxit ur nybörjarsetet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av Flugset då man vuxit ur nybörjarsetet

Hej alla!

Jag har flugfiskat till och från i ett par år, jag skulle fortfarande klassa mig själv som nybörjare med enda skillnaden att jag kan få ut linan på ett bra sätt.

Det började med ett ABU-spö #7/8.
    Jag vet vad som sägs och tycks om de spöna och nu när jag börjat testa andra så börjar jag förstå.
    Att jag dessutom fiskar efter främst abborre och ädelfisk i tjärnar och västerdalälven med så hög klassning känns ju sådär.

Hur som helst.
    Jag har fått provkasta 4 olika spön, ett Vision ATOM, ett Vision ZULU, ett Scierra HMX samt ett Guideline som jag inte minns modellnamn på men det var i prisklass med ZULU.

Både ZULU och Guideline-spöt tyckte jag kändes lite för mjuka och "fladdriga" men däremot Scierra-spöt och ATOM tyckte jag var styvare samt att det var bättre respons i dem. Hur ska man tänka när man testar spön i samma prisklass med olika aktion?

Jag har läst runt och det jag läser mest är om Vision VIPU och Guideline EXP 4. Och hur är dessa jämfört med ATOM och HMX?
    Vad skulle ni som kan lite mer om denna djungel rekommendera mig om jag vill köpa något nytt i 2000 - 3000 kronorsklassen?

Jag antar att det är #5 eller #6 som gäller för mitt fiske men också där vilken av dessa två? Hur stor skillnad är det egentligen?

Jag ska väl tillägga att jag har framtida planer på att i alla fall åka norrut och förhoppningsvis även testa Norge. Har hört att fisket är bra på de hållen.

Tack på förhand!

Halloj! Kul att du vill utveckla dig inom flugfisket. Efter detta kommer du vara helt fast

Jag kommer inte ge dig något tips om vilket spö du ska köpa för jag tycker du ska välja själv. Känn på alla spön, kolla inte på prislappen och ta det som känns bäst. Det bästa vore om du kunde göra ett blindtest. Om du lyckas plocka det dyraste spöt kanske du får tänka om och ta något som är någorlunda likt. Hur ett spö reagerar på din teknik kommer du inte få veta förns du kastar med spöt och lina. Men en enkel regel är: ju styvare ju längre kast (rent fysiskt), sen kanske din teknik gör att du kastar bättre med en sladderorm - men då gör du inte rätt med det styva. Jag skulle lägga pengarna på en sexa för det är lite mer flexibelt.
    sigpic

Kommentera

Tack för snabbt svar!:wink

Det du säger låter ganska vettigt tycker jag. Får bli att åka en sväng till Malung också och se vad de har hos Jockes Zoo & Fiske. Har för mig att de har en del grejer där. Får se vad det blir för något.

Kommentera

Tja jag beställde ett Vipu #3 nu ;-)

Har ett #6 kit som nybörjar spö sedan innan...

Kommentera

Trevligt!

Jag har den pinnen och nu är det ÄNNU roligare att fiska båge! En kilo fisk, känns som om den vägde det dubbla. Mitt rekord på #3 utrustningen är 1.7 kg än så länge.

Baksidan med det hela om man kan säga så? Är att min klass 5 spö nu mer känns som en påk.

Men vad du än gör? Köp inte den minsta Vision GT rullen till ditt nya spö! Rena skräpet.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-26, 13:24.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Men vad du än gör? Köp inte den minsta Vision GT rullen till ditt nya spö! Rena skräpet.
            Du får ju reklamera rullen Jock Det är säkert ett måndagsex du stött på. Har själv en GT, mod större än din dock. Rena pansarvagnen.
            sigpic

Kommentera

Har just skickat tillbaka eländet. Jo, de större modellerna av GT har ju en riktig broms. Men den lilla har bara en väldigt klent konstruerad klick / överslags broms, bestående av en gummi ring med en plast pinne som "broms kloss":

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag tror att det får bli ett Vision ATOM med Vision Deep-rulle. Fortfarande så velar jag över klassningen.
                Jag har pratat med de på capricorn.se (det var där jag testade detta #5-spö) och de säger att jag ska köra på #5 om detta kändes bra. Men är det verkligen så stor skillnad mellan #5 och #6 av samma spömodell? Jag kan tänka mig att jag får ett roligare fiske med #5 men lite mer allround med #6.
                Om skillnaden inte är så stor så borde man väl men ett #5-spö kunna köra med en #6-lina om det skulle vara lite blåsigare eller när man ska köra med lite större flugor?

Eller är jag helt ute och cyklar?
                Senast ändrad av Bjenning; 2013-06-26, 14:59.

Kommentera

Skickar dig ett PM på ett erbjudande!
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  150 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Arbetar...
                  X