Spötips #4.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spötips #4..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spötips #4..

Hej,

Skulle gärna få några tips på spö i #4.

För jämförelse så har jag ett Loop Opti Stillwater #7 10" som är kanon skönt enligt mig.
    Om detta är snabbt eller långsamt vet jag inte..

Därför skulle jag vara tacksam om någon därute skulle kunna tipsa om ett #4 spö med samma aktion.

Tack på förhand!
    Skitfiske!!

Tjena!

Loop Opti Stillwater är ett snabbt spö.

Sedan är det en fråga om hur mycket du är beredd att slanta upp för spöt?

Förslag:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tja!

Dig kan man lita på!
      Alltid på plats för bra svar!

Då ska jag alltså leta efter snabba spön..
      Kanske kan man hitt nåt med en något lägre prislapp..
      Annars tror jag ditt förslag kan vara suveränt.

Synd att vi inte har en butik i skåne med provkastningsyta.. (Inte vad jag vet iallafall..)
      Skitfiske!!

Kommentera

Tackar!

Det taskiga är att de snabba spön som är riktigt bra och i klass med opti stream, ofta betingar rätt svettiga priser.

Men varför inte titta in på Edge flugfiske forumet? Kan ju tänkas att det finns någon med en go och snabb pinne där som kan säljas till ett överkomligt pris. Jag har självt gjort ett par sådana bra affärer där.

Du har ju Vision Nite Catapult, Guideline LXPe RS V2. , RST M3 och Sage Z Axis t.ex som är " pigga spön".

Dyra till ny pris men kanske du kan hitta ett begagnat?

Nä, Butiker med en "casting range" är det nog väldigt tunnsått med här nere. Möjligen kan Dan Tackel ha en gräsmatta där man har chans att pröva spön och linor?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-28, 12:21.

Kommentera

Hej igen Göran,

Du fiskar själv med MSX va?
          Är det ett Sapphire du har?
          Vet du hur de är klassade, följer de AFTM?

Har bara läst positiva saker om de spöna, och priset är ju överkomligt!
          (Dessutom med en extra topp! Hade jag haft det till mitt gamla LOOP hade jag inte behövt skriva detta... )

Kom precis på att mitt gamla LOOP var ett #4/5 spö, så ska jag behålla linorna kanske det får bli ett #5, eller nya linor!!.
          Senast ändrad av Giants; 2013-06-28, 12:27.
          Skitfiske!!

Kommentera

Nej, MSX, har jag inte haft att göra med överhuvud taget. Det du troligen menar är RST spöna jag har? Men Så vitt jag har hört är MSX väldigt sköna. Speciellt Sapphire versionen är populär. Kostar ju som sagt inte heller så mycket att man blir liggandes sömnlös på nätterna efter köpet.

Detta med extra topp, tycker jag är något som fler tillverkare än MSX borde anamma på spön över 2000:- i alla fall. Och jag tror nog att de flesta trots allt vore beredda på att betala någon 100 lapp extra för en sådan. Det är ju i de flesta fall just toppen som går åt h.vete om någon del på spöt går av?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-28, 12:35.

Kommentera

Aha, ok.
              Tre bokstäver i RST också..

Mitt LOOP Opti är faktiskt köpt från en Edgare. (1300:- istället för strax över 4000:-)

Såg att MSX har 30 dagars öppet köp också, där de står för returfrakten!
              Alltså kan man ju provkasta lite hemma på gräset..
              Skitfiske!!

Kommentera

Det låter ju väldigt sympatiskt. Kolla bara vilken av modellerna det är mest go i så.....

Ja på Edge kan man göra feta klipp! Jag köpte ett i stort sett nytt Streamstix Competition Stix #5 som normalt kostar ca. 2.500:- för dryga 1000:- förra året. Och tidigare ett RST M3 #4 10 fot som lätt kostar 6000:-för 1700:- där.

Det är ju ingen större risk med att köpa "dyr spön" begagnat på Edge i och med att sådana spön knölar man ju inte bara in i skuffen på bilen utan skydd under transport.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-28, 12:57.

Kommentera

Hej igen,

Har du nån erfarenhet av "Guideline Exceed"? såg detta för 1299:-
                  Skitfiske!!

Kommentera

Exceed, är fina spön för pengen. Efterträdde ju ACT 4 som redan det var bra.

Men en fet konkurrent är ju Vision Vipu i samma pris klass.

Båda har samma halv snabba aktion ned i ca. halva klingan.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-01, 12:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X