Tips/råd för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips/råd för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips/råd för nybörjare

Hej jag tänkte inleda min flugfiskekarriär imorgon kväll och tänkte att det vore bra med lite tips, knappt hållit i ett flugspö innan.
    Jag har ett 9" klass 6 enhands flugspö med antingen sjunk eller flytlina. Det sitter även en tafs där fram, behöver jag något mer än flugor då?

Jag vill iallafall ha tips på klassiska flugor och färger jag bör välja, min plan är att fiska efter harr
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Hej!

Tips No. 1. Skaffa några 100 m spolar med nylon och knyt dina egna tafsar enligt följande recept:

1.5 m 0.35 + 60 cm 0.25 och 60 cm 0.18 alternativt 0.16 för flugorna i storlek 16 och 18 + för skygg fisk.

Skarva ihop delarna gör du med hjälp av kirurg knuten:

The Surgeon's Knot, or Surgeon's Join, is easy to tie and is useful to join two lines of moderately unequal size, e.g., a tippet to a leader. The Surgeon's Knot is actually tied as a Double Overhand Knot

Öva på snör stumpar tills att du kan knuten utantill.
    En liten nagel klippare från Apoteket t.ex. är ett viktigt verktyg när du ska knipsa knutar och tafs.

Blir bra mycket billigare att knyta självt. Och du lär knappast stå utan tafs ute i busken på ett tag eftersom 100 m nylon ger ungefär 85 - 90 tafs delar. Och i synnerhet i början av flugfiskare karriären misshandlar man tafs rätt ofta.

Torrfluge impregnering bör du ju också ha. Loon Aquel, rekommenderas varmt.

Bara att ta en klick stor som ett större riskorn på tummen och därefter smeta ut det mellan tummen och pekfingret och sedan på med det på flugan. Vänta ett par minuter innan du lägger ut flugan i fuktet.

Torrflugor:

Black gnat. # 12, 14 och 16.

Blue Dun. # 14 och 16.

Brun F-Fly. # 12 och 14.

Coachman. #12 och 14.

Gul Klinkhammer # 14.

E 12. # 12

Myra. # 14

Red tag. # 12, # 14 och 16.

Streaking Caddis # 12 och 14.

Nymfer.

Black and Peacock spider # 12 och 14.

Bäckslände nymf. # 10 och 12.

Haröre nymfen. # 12, 14 och 16.

Killer bug. # 12 0ch 14.

Pheasant tail nymph. 12, 14 och 16.

Någon mindre och helt svart nymf. # 14 och 16.

Eventuellt tillval våtflugor.

Alexandra. # 12 och 14.

Coachman # 12 och 14.

Black Gnat.

Black Zulu.

Deep Purple.

Teal and green.

Soldier Palmer.

Red Tag. Samtliga i samma storlek som ovan.

En del av de klassiska torrflugorna finns även som våtfluga.

Du kan ju även köpa den fyllda asken Favoriten från flugor.se om du vill ha ett bra urval av torrisar och nymfer för Harr och Öring. Om du inte känner för att plocka sådana från min lista?

Köper du lösa flugor? Köp minst 3 st av varje sort och storlek. Man sätter ju ganska lätt bort kusar i buskar och annat. Skit surt att stå vid vattnet och ha satt bort den enda flugan man har som funkar för dagen bara för att man inte har back up.

Har du vadare + vadar stav och polaroid solglasögon?

Tänk på att i strömmande vatten så måste du menda linan så att flugan saktar ned något. Annars visslar din fluga bara förbi den förvånade fisken. Mendar, gör man oavsett flug typ. Det är en döds synd om torr flugan plogar vid fiske i strömmande vatten. Med ett undantag finns dock där den kan tillåtas att ploga något litet. Och det är med Nattslände imitationer typ E 12 och Streaking Caddis t.ex.

MOST NOVICE ANGLERS think that the only hard part of fly fishing is learning how to cast: once you've figured out the old “10 and 2,” the logic goes, the rest

Tänk på att där du ser vaket inte är där fisken egentligen har sin stånd plats.

Fisken står beroende på det aktuella vatten djupet? Något högre upp.

Detta beror på att fisken i strömmande vatten, när den ser ett byte i fram kanten av sitt sikt fönster ( Som är olika stort beroende på vilket djup fisken står? ) Så låter sig fisken åka med strömmen samtidigt som den stiger i en halvbåge och möter insekten straxt under eller vid ytan för att sedan simma snett upp ströms / nedåt tillbaka till stånd platsen.
    I strömmande vatten, så är detta det mest bränsle ekonomiska sättet att ta föda för firren.

En bra tum regel är att lägga flugan minst 2 - 3 m ovanför där du såg fisken.

Man kan ju fiska flugan både upp och nedströms men även snett upp och nedströms fisken.

Men för nybörjaren, är det nog enklast att försöka ställa sig snett uppstöms stånd platsen. Tänk bara på att hålla en låg profil då! Fisken, har ju huvudet vänt mot strömmen och ser dig bra om du står högt eller rör dig på dig en hel del.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-08, 11:49.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för det fantastiska svaret Jock!, det här inlägget kommer jag att återvända till många gånger för att lära mig flugfiske.
      Jag ska på Naturkompaniet idag så det blir några flugor utifrån klassikerna du angivit och gelen

Jag har tyvärr varken vadare eller stav och inga polaroidglasögon heller.
      KassPåAttHåva

Kommentera

Varsågod. Bara kul att kunna dela med sig litet av det man har lärt sig med åren.

O.k. Men vill du komma billigt undan med vadare? Så köp ett par PVC dito med på svetsade stövlar. Kostar runt 350:- - 450:- Och är iaf. skapliga att ha så här i början om du inte vill lägga så där runt 2000:- på ett andas vadar set? En icke delbar vadar stav från Pool 12 t.ex. kostar ca. 250:- Köp ingen delbar stav under 500:-! De är är rätt opålitliga och kan vika sig i godset eller dela på sig i skarvarna när du minst av allt vill att de ska göra det. Men en stav och polaroid brillor är viktiga tillbehör och en liv försäkring när du vadar. Vilket man ju rätt ofta gör när man fiskar i å och älv. Köp gärna något större vadare än du normalt drar. Detta så att du kan ha litet varma kläder under vid behov. Kolla även om ett vadar bälte följer med vadar kitet? Det gör att du kan pressa ur så mycket luft det går ur vadarna innan du drar åt bältet. Du får då mindre vatten motstånd. Och minskar betydligt risken för att du hamnar upp och ned om du trampar ned i en djup håla.

Annars så finns det vadar bälten för runt 100:- att köpa.

Det finns skapliga polaroid brillor för mellan 200:- - 350:-

Edit. Ha gärna en skarp kniv fastsatt i hängslet. Då kan du sprätta upp vadarna vid anklarna om det skiter sig ordentligt?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-08, 10:56.

Kommentera

Polaroid briller är ett måste.
          De räddar ögonen om du gör bort dig.
          Vadare och stav klarar du dig utan ett tag. Om det är varmt i vattnet....
          Jag började förra året och krörde P&T för att lära mig kasta.
          Det är trist att lära sig på gräsmattan men nyttigt.

P&T är nyttigt man lär sig mycket grunder där.
          Eller med mört...
          Men det är lite roligare att fiska regnbåge än att fiska mört.

Skit fiske på dig och ha kul.

Kommentera

Vadar stav råder jag ändå dig till att skaffa om du köper vadare? I strömmande vatten, så kan det vara svårt att se var du har hålor och sluttningar? Detta även med polaroid glasögonen på. Det är ju rätt halt bland stenarna också. Ut i strömmen brukar annars inte var så besvärligt. Men tillbaks till land och kanske bli tvungen att vada motströms på ganska trötta ben efter att ha stått och hållit emot strömmen där du har fiskat är en helt annan sak.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-08, 11:08.

Kommentera

Här är det jag köpte idag

Click image for larger version

Name:	CIMG3499.JPG
Views:	1
Size:	333,2 KB
ID:	1769032

Här är det jag har totalt

Click image for larger version

Name:	CIMG3498.JPG
Views:	1
Size:	330,5 KB
ID:	1769033

Glömde köpa tafs/tafsmaterial men ska bara ut en sväng i älven så det kanske går ändå..

Någon som vet hur långt före man ska doppa flugorna i medlet för att de ska flyta bäst?
              Senast ändrad av Cookie o0; 2013-07-08, 15:09.
              KassPåAttHåva

Kommentera

Polarid briller har biltema för 65:- och de funkar toppen bra!

Beroende på vart du ska så råder jag dig till att ta med ett extra spö. Jag gjorde inte det under helgens fiske och bröt av spöt innan jag hade blött ner flugan. Turligt nog hade Peter på stötens camping ett sett jag PANIK köpte (pool 12) för 1000:-.

Hade varit roligare att köpa ett spö jag ville ha och inte bara det som fanns tillgängligt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
                  Här är det jag köpte idag

[ATTACH=CONFIG]56488[/ATTACH]

Här är det jag har totalt

[ATTACH=CONFIG]56489[/ATTACH]

Glömde köpa tafs/tafsmaterial men ska bara ut en sväng i älven så det kanske går ändå..

Någon som vet hur långt före man ska doppa flugorna i medlet för att de ska flyta bäst?

Ser bra ut. Men vad ska du med den stora Gädd flugan till? Man bör doppa flugan i flyt gukkan och skaka av överskottet ordentligt ett par minuter före användning.
                  Alla torrfluge impregneringar behöver litet tid att dra in. Annars så har du en fet olje ring kring torrflugan på vatten ytan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  155 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Arbetar...
                  X