Vilken lina ska jag ha till mitt flugfiskespö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina ska jag ha till mitt flugfiskespö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina ska jag ha till mitt flugfiskespö?

Är precis i processen att beställa mitt första flugfiskekit nu. Har aldrig flugfiskat tidigare. Nu är det så här dock: Jag får välja själv vilken lina jag ska ha på spolen som medföljer. Jag kan dock absolut ingenting om flugfiskelinor. Någon som kan hjälpa mig? Vill ha en bra allroundlina för ädelfisk och även lite gädda. Som jag förstått det är en långsamt sjunkande lina bäst då? Eller borde jag börja med en flytande lina? Vad ska jag välja för lintyp tycker ni?

Gäddan håller sig mest under ytan, men är det så att den får syn på en groda eller en fin stor fluga så hugger den till.
    Jag hade väl sagt långsamt sjunkande, flytande lämpar väl sig mer till laxarterna vad jag har för mig?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kosovar Visa inlägg
      Gäddan håller sig mest under ytan, men är det så att den får syn på en groda eller en fin stor fluga så hugger den till.
      Jag hade väl sagt långsamt sjunkande, flytande lämpar väl sig mer till laxarterna vad jag har för mig?
      Jag vill mest fiska ädelfisk i strömmen och i P&T-sjöar. Gädda är mer en parentes

Kommentera

Ta flytande lina är mitt tipps, vill du komma ner lite under ytan kan man alltid ta tyngre flugor, men tar du en sjunkande lina blir det svårt att fiska med torrfluga
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ta flytande lina den har du helt klart flest valmöjligheter med, sen finns det ju alltid sjunkande polyleaders att använda som tafs då kommer du ner en bit.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          155 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Arbetar...
          X