Behöver hjälp med flugtips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med flugtips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med flugtips

Har aldrig tidigare flugfiskat, så ursäkta min dumhet :P Någon som kan skicka lite länkar till de bästa flugorna (i erat tycke) att använda ihop med en flytlina i olika situationer? Kommer främst fiska ädelfisk i P&T-sjöar samt försöka mig på stockholms sttöm i augusti. Kanske ta en och annan gädda i vanlig sjö också. Linan är, så vitt jag vet, en 6 weight Orvis lina. Tar gärna lite förklaringar på varför ni rekommenderar de flugor ni rekommenderar samt under vilka förhållanden (tid/väder/vattnet/temperatur) jag bör använda vilka flugor för vilken fisk

Allt beror på just vart du fiskar, skiljer väldigt mycke från vatten till vatten. Södra sidan om sthlm kanske fungerar bäst med dagsländor och norra sidan nattsländor. Det bästa är att hålla ögonen öppna o se vad det finns för kryp där man ska fiska och sen binda eller beställa flugorna man tycker liknar det man sett på sjön.

Sen brukar inte P&T fiskarna vara speciellt kinkiga när det gäller flugval om den inte fått simma i vattnet ett tag.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Gå in på flugor.se och köp en färdig ask med lite gott och blandat

Kommentera

Harörenymf,E-12a,streaking caddis, några marabou streamers,elk hair caddis,superpuppa,blackgnat,myra,geting,skalbagge ochnågra dagsländor i lite olika färger. Hoppas att denna lista hjälper dig lite ialla fall.

MVH Linus

Kommentera

Lägg till en Fjädermygga typ Griffiths gnat eller en liten svart torris + Fjädermygg puppa i storlek 16 och 18 till Linus lista så är du bra i mål på P&T sidan.

För HÖ och Lax i Stockholms ström. Pattegrisen, Magus, Sunray Shadow, Garry dog, Någon Strömming imitation och Juletaet t.ex. Men då behöver du en #8 eller #9 utrustning.

Mörka flugor vid gryning, dåligt väder, skymning och natt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-17, 19:53.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          149 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Arbetar...
          X