Hjälp att välja fluglina... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att välja fluglina...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hompa Visa inlägg
    Ja jag fullföljer nog inte bak kastet som man ska än. Ska hålla lite koll på det. Har nu kastat med en klass 5 ron thompsson lina på min 6-7 och det gick så där = ) väntar ivrigt på den nya linan då den borde funka lite bättre.
    Är nog vanligaste felet man gör som ny, fast det brukar man få till ganska snabbt. Den nya linan kommer garanterat funka mycket bättre än RT linan. Senare när du kommit in i kastandet, så kan du köpa till en lite lättare longbelly till Z1`an om du vill nå en bit. Kastar som f-n det spöt, om det behövs Hade bara kört torrt på Z1 och köpt en billig snabbsjunk till Cortlandspöt som ligger ett gäng divisioner under den Norska pärlan

Kommentera

Har testat nya linan med Cortland spöt nu och det gick betydligt bättre. Men ska ut och testa Zpey spöt nu i helgen. Jo jag gillar Z1 men har inte lyckats kasta så långt med det. Kanske kan bero lite på att jag bara kört klass 5 linor på det? SKa bli kul att se om det går bättre nu

Kommentera

Kul att linan funkade bra till Cortland pinnen. Hoppas att den passar till Z1 nu också.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Japp tack som f** för hjälpen = ) det funka men linan var lite "tung", men skulle tro det mest är ovant. Lättare att få ut linan utan ansträngning nu, men är som sagt nybörjare så ska nog inte ha så stora krav. Man kanske inte ska tro att man kan kasta ut hela linan i varje kast, utan övning = )

Kommentera

Ursprungligen postat av hompa Visa inlägg
            Japp tack som f** för hjälpen = ) det funka men linan var lite "tung", men skulle tro det mest är ovant. Lättare att få ut linan utan ansträngning nu, men är som sagt nybörjare så ska nog inte ha så stora krav. Man kanske inte ska tro att man kan kasta ut hela linan i varje kast, utan övning = )
            Japp, kan tänka mig att det blir bra böj på spöt med den linan Du kommer säkert byta till en lättare lina för längre kast när du kommit in i det lite mer, men denna kommer du ha nytta av ändå. Perfekt med lite tyngre linor som laddar snabbt vid kortare kast i åar och mindre vatten. Använder själv precis som många andra oftast en eller två klasser upp vid sådant fiske.

Kommentera

Ja den nya linan var mycket tunnare än den förra linan (en Guideline) så den borde ju bli mindre "vindkänslig", även när den har lite mer tyngd i sig. Japp blir en resa nästa vecka till Glomma och testa lyckan. Se hur den funkar i älven oxå = )

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X