Hjälp att välja fluglina... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att välja fluglina...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp att välja fluglina...

Sitter nu med ett Zpey Z1 klass 5 spö som funkar fint. Har nu skaffat ett till spö Cortland Red Ruby klass 6-7, och min fråga är då, skulle man kanske kunna köpa en lina och köra typ klass 6 på båda? Eller vad skulle ni köra på? Underlättar ju om man slipper att köpa 2 rullar. Och gärna tips på en bra lina för en nybörjare. Har fått tips på Guideline 4 Cast?

4Cast är en skön lina.
    Spontant skulle jag säga åt dig att köpa en extraspole till rullen du har till Zpeyspöt, eller en ny rulle till cortlandspöt och köra på separata linor.
    Det kan bli ganska stor skillnad mellan vad som är optimalt till vardera spö, det är rätt troligt att en 7a är lagom till cortland.
    Jock Scott kommer nog snart att förklara det där med dubbelklassade spön (den ena siffran är lämpligare med WF, den andra med DT), jag har mindre koll på det.
    Men låt säg att en 7a är lagom till Cortland, och du väljer 6 till bägge spöna. Då kommer inget av spöna jobba så bra, och det förtar nog en hel del av känslan i fisket...

Klart det går att få ut flugan, det ska nog inte vara några problem... men det blir nog roligare om bägge spöna känns skitbra, så att säga.

Finns ju gott om beg rullar till förmånliga priser, annars finns det ju billiga rullar med. Okuma airframe kostar väl typ 250 pengar nånting, och finns ibland som kit med 5 spolar också. Inte världens bästa rulle, men den funkar allt.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Dubbel klassade spön är egentligen det samma som ett enkel klassat. Skillnaden ligger bara i att en del tillverkare sätter ut AFTM klassningen för både DT = Den lägre klassen och för WF / longbelly = den högre siffran.

Men man väljer lin typ på samma sätt på ett enkel klassat. Men tyvärr, är det nu mer inte så enkelt som det verkar. Det trixas en hel del med lin vikten av många av de större lin och spö tillverkarna. Men nu börjar några av de tillverkarna faktiskt sätta ut gram antal på sina spön och linor i stället för den gamla AFTM klassnningen vilket underlättar valet av en korrekt lina till spöt.

Det finns dock några få tillverkare som fortfarande gör WF och longbelly linor som fortfarande håller sig till AFTM: Den mycket trevliga Bardo linan som diedose här på forumet säljer, Dan Tackel linorna och Sameo. Det är de linor jag känner till iaf. som verkligen håller AFTM. Kan finnas fler på marknaden.

DT linor håller i allmänhet AFTM klassningen dock.

Det är möjligt att du kan hitta en WF #7 lina som passar båda dina spön. Ditt Spey Z1 är troligen i realiteten ett #6. För om man kikar på ERN talet ( vägt värde för klassningen ) för andra listade Zpey spön. Så verkar i allmänhet denna tillverkare underklassa sina spön.

En klass 5 Guideline 4 Cast väger som en motsvarande AFTM klass 7. Dvs. 4 cast #5 = 12 gram och AFTM klass 7 enligt tabell = 11.99 gram.

The AFTM Table and its relevance. These pages follow the flycasting teaching progress of two pupils. One online, one offline.

Men vill du vara säker på att båda dina spön grejar en # 7 WF lina? Köp en Dan Tackel 2:a sortering och testa först innan du köper en dyrare.

Dan Tackel linan, är i sig faktiskt en bra lina trots det låga priset. Jag använder självt deras linor. Och över huvud taget, så är de linorna riktigt pris värda.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-22, 09:53.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Oki tack för svaren

Jag testar en klass 6 lina så får jag se hur det funkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av hompa Visa inlägg
          Oki tack för svaren

Jag testar en klass 6 lina så får jag se hur det funkar.
          Kommer funka fint med en sexa till Z1`an i varje fall. Har spöt och har kört med linor från 10 gram ända upp till 15 gram, utan att det gett upp det minsta. Bra böj och massor av bottendrag i den klingan och spöt är en ren fröjd att kasta med. Särskilt underhand. Spöet är klassat 11 gram, men som nybörjare så är det i regel lättare att kasta med lite tyngre än rek, så spöt laddar bra på kort lina.
          Senast ändrad av Wadman; 2013-08-23, 14:11.

Kommentera

Ja jag får inte ut den sista linan för det känns linan är för lätt. Känns som jag skulle behöva lite mer "tyngd" i linan så jag inte tappar kontrollen. Med lite lina ute så känner jag linan hela tiden. Men så fort jag får ut lite längd så "tappar jag kontakten" så att säga = ) Beställde en Guideline 4 Cast klass 6 lina så ska testa båda spöna med den linan.

Kommentera

Om du känner linan bra med bara lite lina ute så är den nog för tung.
              Är linan för tung orkar spöt inte skjuta linan.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Köpte guideline presentation för någon månad sen och det är nog förmodligen en av de bästa linorna jag testat. Jag har ett #5-6 spö så jag köpte #6 linan och den funkar riktigt bra.
                En väldigt lätt och nätt lina men ändå riktigt skön lina att kasta långt med.

Kommentera

Ursprungligen postat av hompa Visa inlägg
                  Ja jag får inte ut den sista linan för det känns linan är för lätt. Känns som jag skulle behöva lite mer "tyngd" i linan så jag inte tappar kontrollen. Med lite lina ute så känner jag linan hela tiden. Men så fort jag får ut lite längd så "tappar jag kontakten" så att säga = ) Beställde en Guideline 4 Cast klass 6 lina så ska testa båda spöna med den linan.
                  Kan bero på att du är lite för snabb i vändningarna. Man måste låta linan sträcka ut ordentligt, innan man påbörjar framkastet. Kan vara lite knepigt att känna när linan sträckt ut sig i början, men om du följer bakkastet med blicken så ser du det.

Kommentera

Ja jag fullföljer nog inte bak kastet som man ska än. Ska hålla lite koll på det. Har nu kastat med en klass 5 ron thompsson lina på min 6-7 och det gick så där = ) väntar ivrigt på den nya linan då den borde funka lite bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X