Förslag på nytt spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på nytt spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förslag på nytt spö?

Tjo!

Jag letar efter en klass 8, 9" som inte är alltför "påkig" i aktionen. Har inte hunnit med att prova så mycket ännu men jag viftat lite med GL Reaction och det känns ju helt ok. Men känner att jag vill prova runt lite mer innan jag slår till. Värt att nämna är ju att spöet ska gå till gäddfiske och lite laxfiske.

någon som har några förslag/erfarenheter att dela med sig av? =)

/J

Detta är ju inte tokigt. ett ganska snabbt spö utan att vara en stress pinne och är inget kvast skaft.

Snyggt dessutom.

Eller varför inte ett GL LeCie eller LXPe?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-15, 11:09.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för förslagen!

Jag har inte så värst bra koll på Scierra spöna men var ute och kikade på ett ANT 9,5" #8 i helgen. Ska dock återkomma till det och prova det med min egen lina innan jag säger något om det.
      Ska även prova Sameos alternativ i klassen.

LPXE kan ju vara ett förslag. Måste dock testa det lite innan. Har en #6:a LPXE som jag gillar men det är ju lite skillnad =)

Som det är idag så har jag ett Vision 3-Zone 9,6" #8 som har hängt med ett tag nu och har funkat kanon.

Har även blivit tipsad om Scott A4 men det är inte något som jag har haft möjlighet att kika närmare på.
      Finns ju helt klart gott om alternativ, det gäller bara att hitta något som känns bäst =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Janoz Visa inlägg
        Jag har inte så värst bra koll på Scierra spöna men var ute och kikade på ett ANT 9,5" #8 i helgen. Ska dock återkomma till det och prova det med min egen lina innan jag säger något om det.
        Ska även prova Sameos alternativ i klassen.
        Jagar de gröna med hjälp av bla en A.N.T åtta. Mycket snabbt och lätt spö. Spec, 18-20 gr och det stämmer bra, men till gäddfisket använder jag linor 21-23 gr för att slöa till det lite. Tycker det kastar ruskigt bra om man tajmar det rätt och Sameo åttan känns tung och trött i jämförelse ( kompisen har ett ). Fast är man inte en van kastare, så är nog Sameo åttan mer användarvänlig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Jagar de gröna med hjälp av bla en A.N.T åtta. Mycket snabbt och lätt spö. Spec, 18-20 gr och det stämmer bra, men till gäddfisket använder jag linor 21-23 gr för att slöa till det lite. Tycker det kastar ruskigt bra om man tajmar det rätt och Sameo åttan känns tung och trött i jämförelse ( kompisen har ett ). Fast är man inte en van kastare, så är nog Sameo åttan mer användarvänlig.
          Ok ok. Det kan ju fortfarande vara snabbt utan att ha den stumma, påkiga känslan. Ska definitivt testa spöet och se hur det käns. Jag kör med Guidelines Pike lina med en klumpvikt på 21 gr (om jag inte minns fel), så det kunde kanske funka bra.

Kommentera

Ok ok. Det kan ju fortfarande vara snabbt utan att ha den stumma, påkiga känslan. Ska definitivt testa spöet och se hur det käns. Jag kör med Guidelines Pike lina med en klumpvikt på 21 gr (om jag inte minns fel), så det kunde kanske funka bra.
            Tycker inte det är en stum och påkig känsla i det spöt. Fast det är ju en smaksak. Har man svårt att tajma kastningen med ett så vasst spö, så kan det nog upplevas på det sättet. Kommer funka fint med en GL pike 8 ( 21 gr ). GL pike 8 och 9 använder jag själv till spöt. Har även femman i samma serie, som nog många skulle tycka det är lite kvastskafts känsla över, men åttan är klart djupare och lite snällare

Kommentera

Inga problem att tajma kasten. Men om jag ville fiska jerkbait så plockar jag fram det spöet

Kommentera

Inga problem att tajma kasten. Men om jag ville fiska jerkbait så plockar jag fram det spöet

Kommentera

Inga andra förslag på spö?

Tänkte försöka komma iväg och testa TFO BVK oxå. Låter som att det kan vara ett intressant och prisvärt spö.

Kommentera

Detta då?

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    298 visningar
                    0 gillar