flugfiske utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske utrustning

Tjenare.
    Ny här på forumet. Registrerade för 2minuter sen. Googlade massa frågor och hamnade till slut på det här forumet hela tiden.

Så tänkte rikta min fråga här till er mer erfarna flugfiskare.

Jag har flugfiskat till och från i år, första gången jag höll i ett flugspö var i våras

Nu har jag Scierra Stone Fly #5, Scierra orbit #5/6 med Scierra HMT V2 - WF - Flyt - #5.

Jag är ingen expert på kasta, kommer ca 20meter +- 2m.

Har funkat jättebra när jag fiskat Harr och Öring uppe i norrland/dalarna, fungerar bra på regnbågsfisket till viss del.
    Tycker inte det fungerar bra att kasta större eller tyngre streamers. Och det gör mig bara förbannad när det inte beror på mig själv att det går åt helvete, jag ska ha grejjer som fungerar.

Vad bör jag komplettera med för spö/rulle för att kunna fiske med större/tyngre flugor.

Har spanat på samma kitt som jag har fast #7 på spöet och #7/8 på rullen med samma lina #7.
    Är jag helt ute och cyklar ? har inte tänkt fiska något efter havsöring eller gädda.
    enbart harr, öring, röding, regnbåge. Och bara regnbåge i put n take just för att det finns fler såna vatten inom 10mil radie från där jag bor = dagstur. För lat för att åka upp till norrland/norra dalarna varje gång jag tänkt flugfiska.

eller rekommenderar ni något annat spö, rulle, lina ? prisklass 2-3 typ.

/nybliven flugfiskare.

Hej!

Välkommen till forumet.

Det beror litet på vad du menar med " större och tyngre streamers "?

Upp till storlek 6 streamers klarar ju en klass 5 ( #5/6 ) utrustning utan större problem.

En liten fråga här? Hur mycket använder du lin handen för att accelerera linan ytterligare? Dvs. enkel eller dubbel drag.

Angående en klass 7 utrustning, så kan den visst komma till sin rätt om medelvikten på Regnbågen och Öringen är hög. Men till Harren lär det bli ett rätt tråkigt fiske.

Men en sådan utrustning, har ju vissa fördelar över en lättare klassad sådan. Den tål mer vind och tar förstås något större och tyngre flugor.

Om du gillar ditt Stonefly? Varför inte i så fall köpa ett i klass 7 då? Och t.ex. en Loop Xact # 5/8 rulle och backing + någon lämplig lina. Eftersom du verkar fiska i både stilla som strömmande vatten så skulle nog en longbelly lina passa bra. Ett billigt men bra alternativ är denna:

http://www.dan-tackel.com/6293/dans-pq i klass 8 ska funka fint ihop med ett Stonefly #7 spö.

Annars, är detta ett trevligt kit till rätt pris:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-10, 17:49.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

hej.

De jag har problem med är de i storlek 6, tom. 8. Förtyngda, känns som en sten längst ut på tafsen går inte att kasta med.
      Tycker att storlek 6 är besvärlig med. inte alls som att vispa ut en torrfluga iaf.

Jag kanske gör något fel när jag kastar då, men kommer inte alls så långt som jag gör med mindre flugor.

Använder enkeldrag när jag kastar om jag förstår dig rätt.

Tänkte hålla mig till klass 5 i strömmande vatten, fungerat jättebra. Är vid put n take sjöarna/tjärnarna som jag inte får ut de större & förtyngda flugorna så långt som jag vill. Ska man inte kasta likadant med dem som med mindre flugorna ?

Kommentera

Man måste vara riktigt följsam när flugorna är tunga. Jag kör ett GL act4 klass 6 som har en del malle i sig. Men om jag inte smyger med i bakkastet så kommer man ur rytmen, vilket gör det slängigt och ryckigt. Får jag bara rytmen att sitta så kan jag dänga masken bra långt. När den är genomblöt så är den TUNG. Träna på din timing och skit i det kraftigare spöt om du inte ska gå på tyngre fisk.

Kommentera

Tror du klara dig utmärkt med en rappare 6:a. Själv kör jag i regel klass 8 när jag fiskar streamer, men då använder jag också betydligt större och tyngre flugor. Använder samma spö till gädda.
          [FONT="Arial Black"]Förstår mej inte på sport där det inte nappar..[/FONT]

Kommentera

Jag håller med nerylf. Det han b.la. säger om bakkastet kan jag skriva under på.

Testa även med dubbel drag, så att du får riktig fart på linan. En bra metod inte minst när det blåser en del.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-10, 20:30.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av jpi Visa inlägg
              Tycker inte det fungerar bra att kasta större eller tyngre streamers. Och det gör mig bara förbannad när det inte beror på mig själv att det går åt helvete, jag ska ha grejjer som fungerar.
              Inte för att vara elak eller så, men det är inte dina grejer det är fel på utan enbart din kastteknik som felar där. Hade det själv så ibörjan, men nu kastar jag mer eller mindre lika långt med en stor tung mask eller annan förtyngd fluga som med en liten torrfluga, och detta med ett #4 spö. Du kommer tappa mycket av känslan om du går upp till de klasserna för de arterna du skriver om. Det kommer bli lite som att fiska abborre med ett jerkspö. Själv går jag bara ner mer och mer i klasserna till just de arterna du skriver just för känslan. Det är bara att öva upp tekniken och dubbeldra så du får ordentlig fart på grejerna så kommer det sitta där rätt snabbt.

Nu vet jag inte exakt hur just ditt spö är men man brukar oftast välja en klass mer på linan än vad det är på spöt om det handlar om en WF-lina. Testa om du kan få provkasta med en linklass tyngre på ditt spö med de flugorna.
              Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
              Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

okej okej.

ut på fotbollsplan och öva mer. nypa av en krok på en tyng fluga och träna, för en garntuss är väl för förlåtande.

tackar för svar, sparade jag några slantar på.

precis vad nerylf säger som händer för mig.

min utrustning ska räcka till allt mitt fiske då ?

Kommentera

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
                  Nu vet jag inte exakt hur just ditt spö är men man brukar oftast välja en klass mer på linan än vad det är på spöt om det handlar om en WF-lina. Testa om du kan få provkasta med en linklass tyngre på ditt spö med de flugorna.
                  känner ingen som har WF 6, jag kan köpa en och prova. någon att rekommendera ? willyssportfiske ligger inte mer än 5min från jobbet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                  8 svar
                  544 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                  3 svar
                  576 visningar
                  0 gillar