Skulle gärna vilja ha lite tips på lämplig väst, håv, verktyg och annat "nödvändigt" som man behöver som flugfiskare. Gärna lite tips på bra köpställen oxå.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flugfisketillbehör
Collapse
X
-
Ja egentligen så behöver man inte så värst mycket. Sommartid så har jag en chestpack från orvis, i den har jag 2 fluglådor, en med torrisar och en med nymfer. tippetmaterial från 3-7x på en tippetdispenser samt peang och torrflugemedel. En linklippare och ett litet måttband. That´s it mer än så behöver man inte.
När jag var ny på flugfiske så skaffade jag en väst och fyllde upp den med allt mellan himmel och jord, men det blir så jäkla tungt att bära på och speciellt varmt. Så nu vill jag ha så lite som möjligt med mig.
-
Hej!
Nyttiga grejor till flugfisket:
Väst eller midjeväska. Guideline GL vest, är prisvärd. Tänk på att köpa en större storlek än du normalt drar så att du kan ha jacka m.m. under utan att det blir för tight. http://www.wollmars.com/product.asp?product=2824
Sölvkrokens väska är bra. En sådan är ju mindre svettig än en väst på sommaren.
En peang av medium storlek som krok lossare.
En liten nagel klippare till knutar på tafsen är ett nyttigt verktyg. Finns på Apoteken b.la.
En s.k. priest att bonka fisken med.
Håv med / och håv magnet. Den sist nämnda, underlättar transport och hand havande av håven. Sätt den ena halvan av magneten i D ringen under kragen på västen. Eller på väskans midje rem. Och den andra delen på håven.
En liten LED lampa. "keps modellen" är ju praktisk.
Tafs sträckare.
En s.k. retraktor / pin on reel eller 2. Den håller reda på din peang och andra grejor som annars är lätta att tappa bort.
Torrfluge impregnering. Loon Aquel är ett bra val.
Polaroid solglasögon. Skaffa en nack rem hos optiker. Om det inte följer med glasögonen?
Termometer. Att kunna avläsa vatten temperaturen på plats ger en del info om flug val och om man ska fiska med flyt eller sjunk lina? Är det t.ex någon eller några grader över Regnbågens eller Öringens max, trivsel temperatur = 15C+? Så kan det vara ide' att ta fram sjunk linan för att komma åt fisken dagtid när den står och trycker i djuphålorna.
En våg kanske?
Inte direkt nödvändig, men är en praktisk liten pryl:
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-20, 13:11.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tack för alla svaren. Det blir till att lägga en beställning i veckan när jag har bestämt mig.
Jag tror det lutar åt någon typ av cheastpack/Bälte eller liknande bärsystem då jag gillar det bättre än en väst. Har ni någon erfarenhet av bra midjeväskor eller cheastpack som inte är för klumpiga att bära men ändå rymmer vad man behöver. Såg att Vision har några som ser vettiga ut. Vill oxå kunna fästa håv och klippare i bagen så att man lätt kommer åt.
Tar tacksamt emot era erfarenheter kring detta. Hur ser era väskor ut? Vad har ni med er, etc?
Tight lines!!
Kommentera
-
Denna har jag http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...away-pack.html. Jag fäster håven runt axelbandet och likadant med dispensern till tippet. Den rymmer 3 st sameos plastflugaskar och en liten kniv linklippare peang osv, ja du får plats med det du behöver. Och det bästa, den väger knappt nåt och är enkel att ta av o på.
Fast det ska även tilläggas att denna använder jag oftast sommartid, och då gärna när man smyger runt vid de små bäckarna efter bäcköring. Då vill jag ha det lätt, lätt spö och lätt packning.
Men när jag åker till fjällen och fiskar då använder jag gärna min väst när man har behov av mer saker som nånstans att ha jackan i, förbandslåda, pannlampor, dricka osv. Så en väst är också bra att ha. Själv så har jag http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...ibou-vast.html en billig och bra väst, sen har jag sytt fast en ullhårsbit på ena bröstfickan som jag som flugtork.Senast ändrad av FlueJonas; 2013-10-21, 09:07.
Kommentera
-
Hej igen!
Jag slutade självt med väst för ett par säsonger sedan. Jag har en Vision Love handles väska. Och den sväljer 4st full stora flug askar, mitt tafs material m.m., m.m. Den har 2 st inbyggda retraktorer för peang och nagel klippare t.ex. Finns 2 st "hölster" för peang med kardborre band för att hålla peangen säkert på plats. Och t.om hållare för en läsk eller öl burk.
+ D ring för håv magnet i nack bandet finns det med som du kan se i länken nedan. Vettigt med mesh nätet på själva "mag plattan" som gör att kontakten mellan väska - fiskare inte blir helt utan luft cirkulation.
Har aldrig upplevt någon plats brist i denna väska.
Det enda jag saknade när jag köpte den var en flug torkare av något slag. Men det har jag fixat självt med hjälp av en bit 5 mm tjock foam och litet Karlssons klister.
Nu ska du veta att jag nu för tiden fiskar uteslutande i när området ( P&T vatten ) och då inte behöver släpa med mig speciellt mycket extra i fråga om kläder eller termosar osv. skrymmande grejor. Har vid sådana tillfällen då jag behöver mer utrymme även en 35 liters stol rygg säck. Men ska du ofta gå dag turer ute i den riktiga busken? Då ska du nog fundera över om du inte ska skaffa ett chest / back pack i stället för enbart väska.
Visions variant har en nackdel. Du kan inte separera väskan från rygg säcken och bära midje väskan enbart som på denna : http://www.fishline.se/simms-headwat...oducts_id/1261
Denna ser inte tokig ut heller: http://www.flugfiskeonline.se/sv/flu...-ryggsack.html
Iof, så kan du ju förstås göra som jag och skaffa en stol rygg säck + Love handles.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-21, 10:34.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tack igen för era svar!
Jag tror, efter att ha läst era inlägg, att det lutar åt någon typ av mindre midjemodell eller axelrems-modell som rymmer det nödvändigaste när man står vid vattnet. Dvs håv ,flugor diverse verktyg och tafsmaterial.
Eftersom jag nästan uteslutande kommer fiska i p&t vatten runt i skåne så behöver jag inte släpa med mig mycket utrustning vid fisket. Jag kommer liksom Jock scott däremot att införskaffa en bra stolryggsäck som rymmer kläder, mat och lite annat som behövs för en dags fiske. Stolryggsäck tillhörde min standard utrustning under min studietid och jag har saknat den sen dess!
Tänkte ta helgen i anspråk och besöka Flyfishing master i Malmö (verkar ha en hel del) och kanske dan-tackel för att se vad som finns. Det är ju löning på Fredag
PS. Tips på en bra stolryggsäck runt 1000 kr emottages gärna!
Kommentera
-
Låter som ett vettig resonemang. I fråga om midjeväska? Så håller jag en slant på Vision Love handles. Den är ju verkligen anpassad efter flugfiskarens behov.
Denna stol ryggsäck har fått topp betyg, Och inte bara av Smartson. :
Och även denna: http://www.jakt.se/content-zoom.php?productId=1842
Det fina med stol ryggsäckar är även att de funkar rätt bra som pimpel skrylla.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-23, 10:53.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
|
2 svar
184 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg