Bra ( flug ) fiske handske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra ( flug ) fiske handske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra ( flug ) fiske handske.

Under den kalla årstiden, så är ju händerna det knepigaste att skydda med bibehållet grepp om lina och spö utan att det blir klumpigt, eller att man fryser på grund av att de är allt för tunna. Och att hålla i en iskall och ständigt blöt fluglina med bara fingrar är ju inte så trevligt i längden eller hur? Så s.k. "torg vantar" med avklippta fingrar är ju heller inte så bra.

Neopren handskar i all ära, men de har sina nackdelar = Kondens och dålig blodcirkulation på grund av den tighta passformen.

Den bästa lösningen torde vara Sealskins andas handskar. vilka är 100% vind och vatten täta och fodrade med den extra varma merino ullen.

Min fiske kompis i Stockholm, köpte ett par för någon dag sedan. I går agerade han "test pilot" åt mig, eftersom jag självt funderar på dessa handskar. Han var ute i sin båt och fiskade Gädda under flera timmar. Och hade dessa handskar ned i vattnet några gånger för att greppa Gäddor. Han rapporterade sedan att han varken frös eller kände den minsta fukt tränga in under fiske turen.

Tänk bara på att andas och membran kläder aldrig ska tvättas i vanligt tvätt medel då membranen och andas funktionen kläggar igen.

Impregnering för den som vill ha?

*How They Work

Inner Layer : The inner lining has been specially developed to actively wick moisture away from the skin to increase comfort and warmth and reduce the chance of blisters. It is made from either Coolmax or Merino wool.

Middle Layer : The waterproof breathable membrane is inserted using patented technology and allows perspiration, as water vapour to escape whilst preventing water coming in. The membrane typically has a breathability of greater than 65% WVP, making the socks and gloves completely waterproof, highly breathable and windproof.

Outer Layer : The outer layer is designed for extra durability and abrasion resistance with stretch to fit properties. It is tough and durable designed to stand up to all weather conditions.

100% waterproof, breathable and windproof membrane
    Close fitting and dexterous
    Grip dots for gripping power in the wet
    For guide sizes, measure the hand circumference at the base of the knuckles.
    SealSkinz products can be machine washed up to 40oC and some can be tumble dried. It is advised that you do not iron or dry out on a radiator or other direct heat source.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-17, 12:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Bra tips. Letar efter något nytt. Har testat ett gäng olika och kör nu med ett par arbetshandskar som är det bästa jag haft hittills. Fast greppet kunde varit bättre. Händer emellanåt att man tappar greppet på linan. Vid framkast är det lungt, men vid bakkast är det ju mindre kul. Roade en medfiskare för ett tag sedan, med ett klockrent 20+ rakt in i skogen Hur var de här handskarna i storlekarna?

Kommentera

Köpte rapalas handskar från berras inför höstfisket, och funkade kanon när det vart runt 5 grader ute. De värmde tom med när de vart blöta.

Hade gamla arbetshandskar man klippt av fingrarna på, men efter första gäddan man landat så vart dom blöta och kylde mer än värmde. Så köpte rapala handskarna och testade dom rejält, landa en gädda tvätta rent från slem och fiska vidare. Visst först är de kalla när de kommer i direkt kontakt med kallt vatten men sen värmer de trots att de är blöta.

Finns säker fler sådana varianter på marknaden men jag gillade dessa, kan tilläga att de är de första "fiske" handskarna jag testat
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
        Bra tips. Letar efter något nytt. Har testat ett gäng olika och kör nu med ett par arbetshandskar som är det bästa jag haft hittills. Fast greppet kunde varit bättre. Händer emellanåt att man tappar greppet på linan. Vid framkast är det lungt, men vid bakkast är det ju mindre kul. Roade en medfiskare för ett tag sedan, med ett klockrent 20+ rakt in i skogen Hur var de här handskarna i storlekarna?

Jo, arbetshandskar är skapliga. Har självt ett par Ejedahls, vinter modellen. Iof. inte 100% vattentäta men värmer bra och sitter skönt. Och för den facila kostnaden av 105:- så kan man inte gnälla på dem. Men till flugfisket, funkar de inte något vidare. Har också skickat linan åt alla möjliga håll utom dit jag hade tänkt mig när jag prövat med dem på.

Jag tror nog att man ska gå upp en storlek på Seaskinz handskarna för att vara på den säkra sidan. Lät på kompisen som om de han köpte i rätt storlek satt ganska så tight. Men det knepiga är ju att alla våra händer är olika från person till person. Men hellre litet för stora än för små i storleken iaf.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-17, 12:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          Köpte rapalas handskar från berras inför höstfisket, och funkade kanon när det vart runt 5 grader ute. De värmde tom med när de vart blöta.

Hade gamla arbetshandskar man klippt av fingrarna på, men efter första gäddan man landat så vart dom blöta och kylde mer än värmde. Så köpte rapala handskarna och testade dom rejält, landa en gädda tvätta rent från slem och fiska vidare. Visst först är de kalla när de kommer i direkt kontakt med kallt vatten men sen värmer de trots att de är blöta.

Finns säker fler sådana varianter på marknaden men jag gillade dessa, kan tilläga att de är de första "fiske" handskarna jag testat
          Låter bra det. Säkert inget fel på Rapalas handskar heller. Borde ju vara väl genomtänkta för fiske tycker man.

Kommentera

Har provat ett gång olika handskar utan att vara helt nöjd. Ska absolut prova dessa.

Kommentera

Gör så. Jag ska självt lägga en beställning i dagarna. Är i samma sits som du. Har heller ännu inte hittat fiske handskar som jag är riktigt nöjd med.

Kommentera

Att hitta en handske man är nöjd med till flugfisket blir nog svårt, oavsett modell av handske så tappar man lite av känslan i spöhanden och den man drar linan med
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Nej, den perfekta flugfiske handsken lär man nog aldrig hitta. Men har den här Sealskinz handsken bra andas funktion och är så vattentät som de sägs? Då kan jag leva med att man tappar litet av känslan. De där gummi refflorna på fingrarna gör ju iaf. att man inte så lätt tappar greppet om linan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  146 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Arbetar...
                  X