Nybörjare som hittat farfars gamla set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare som hittat farfars gamla set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare som hittat farfars gamla set

Hej,

Gick igenom farfars källare när det var flyttades och sprang på ett gammalt flugfiskeset som jag tog med mig hem. Nu är ju saken den att jag är helt grön vad gäller flugfiske men skulle gärna vilja testa det i vår/sommar. Behöver därför lite tips på vad som ska köpas/göras för att kunna fiska någorlunda vettigt med detta (om det ens är möjligt?).

Setet i fråga består av ett ABU Scandia 567 Zoom 8 1/2" AFTM 6-7 med en ABU Delta 5 AFTM 6-8 rulle. Någon gammal lina ligger på den med, men den är säkert lika gammal som sakerna i sig.

Det jag hade tänkt testa var att fiska regnbåge i en liten sjö där de planterar in dem.

/Christian

Det borde va typ 30-35 år gammalt =) En riktig antikvitet! Vet inget om det, men är säkert en del glas i spöt. Kul att du tar vara på sakerna. Tyvärr kan jag tänka mig att det kanske inte är det mest lättkastade spöt, som första. Men å andra sidan har man inte testat annat så vet man heller ingen skillnad. Ny lina och backning är väl prio. Lina ska passa ihop med spöt så det överhuvudtaget går att kasta. Gå till din lokala handlare? Eller nån annan här kanske har ett bättre svar än jag, som också är en relativ nybörjare

Kommentera

Jo jag har också förstått att det är ganska gamla saker. Kanske ligger lite värde i sakerna med? Till rullen finns originalkartong och instruktionsboken kvar och spöt ligger i original fodralet med.

Jag är tacksam för alla svar som jag kan få

Kommentera

rent glasfiberspö och en av de tyngsta flugrullarna...men går att få ut en fluga med dessa grejer med,så har de flesta av oss "äldre" börjat vårt flugfiske...skulle kanske föreslå en WF7 flytlina....men det finns dom som kan detta betydligt bättre än jag så
        lyssna på några fler...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det låter ju som en utmaning. Men har man inte testat annat så lär man ju inte märka något. Fastnar man riktigt för det så r man väl helt enkelt köpa annat och spara undan rariteterna

Kommentera

När det gäller flugor till regnbågsfiske i en mindre insjö kanske det är någon som har några tips på vad man ska börja med?

Kommentera

Flugor.se har en s.k. "Fylld ask" som heter Regnbågen. Om du kompletterar den med 3 - 5 st Griffiths gnat ( Fjädermygg imitation ) i storlek 16 och 3 - 5 st Fickslände nymfer # 12, så står du dig bra genom en fiske säsong i P&T vattnen.

Lämpliga taperade flug tafsar: 9 fot med 0.18 spets = standard. Och med 0.16 spets för de små flugorna och för skygg fisk. Nylon tafs duger gott. Köp gärna till ett par 25 m spolar i de grovlekarna så att du kan reparera tafs spetsen vid behov med hjälp av kirurg knuten.

The Surgeon's Knot, or Surgeon's Join, is easy to tie and is useful to join two lines of moderately unequal size, e.g., a tippet to a leader. The Surgeon's Knot is actually tied as a Double Overhand Knot

Tips. Öva på snör stumpar tills att du kan knuten utantill.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-12, 12:48.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av dember Visa inlägg
                Hej,

Gick igenom farfars källare när det var flyttades och sprang på ett gammalt flugfiskeset som jag tog med mig hem. Nu är ju saken den att jag är helt grön vad gäller flugfiske men skulle gärna vilja testa det i vår/sommar. Behöver därför lite tips på vad som ska köpas/göras för att kunna fiska någorlunda vettigt med detta (om det ens är möjligt?).
                Jag är ingen flugfiskare så du får ta mina råd med den reservationen. Grejorna är från 70-talet. På den tiden var de ultramoderna och gick hur bra som helst att fånga fisk med. Bläddrar du i gamla Napp&Nytt-kataloger kan du säkert hitta uppgifter om att man med sådana grejor gjort fångster som renderat lyckliga fiskare sk drömresor (för att inte tala om ett antal gold- och silvermärken). Lika stora (och större) fångster gjordes decennier tidigare med betydligt enklare utrustning, så nog går grejorna att fiska med.

Det jag skulle göra innan jag testade grejorna är att noga gå igenom dem för att se att allt är juste. Beträffande spöet skulle jag kolla skarven/skarvarna samt spöglorna (och att lindningarna till dessa är OK). Rullen skulle jag skriva isär, göra rent och smörja upp. Linan skulle jag spola av och den sk backingen skulle jag byta ut mot fräsch. Fluglinor kan jag väldigt litet om men jag antar att den som sitter på rullen suttit där i nåra decennier. Är den spröd, stel och/eller uppvisar sprickor är den bara att kassera. har den förvarats mörkt och svalt kan den vara användbar men har förmodligen drabbats av "minne" efter att ha legat upprullad så länge. Låt den ligga i ett badkar eller liknande med varmt vatten i några timmar, häng den sedan på tork och känns den därefter smidig (och det inte knakar i den när du provdrar) så skulle jag testa att spola upp den på rullen igen. Sedan skulle jag inte tveka att fiska med grejorna. Vilken höjdare att få ge sig ut och vädra farfars grejor! lever gubben skulle jag höra av mig till honom. I annat fall skulle jag veta att han ler i sin himmel.

När jag tetstat prylarna skulle jag, om jag tyckte att det där med flugfiske verkade vara min grej, skaffa en ny utrustning men spara farfars grejor och vårda dem väl. Kanske ta ut dem någon gång per säsong bara för att. Tänk att någon gång i framtiden få sätta dem i händerna på ett eget barnbarn...

Något ekonomiskt värde eller samlarvärde har inte de där grejorna men för dig borde de vara ovärderliga.

Kommentera

Köp ny lina och backing.

Något ekonomiskt värde har grejerna sannolikt inte. Men ett nostalgiskt värde har det. Så vårda grejerna väl.

Kommentera

Kul med alla svar.

Jag frågade farfar (som fortfarande är i livet) om han hade några trevliga minnen med spöt och rullen. Han sa att han använt det vid en resa uppåt i landet men hade inte haft någon direkt lycka med det. Det var visst trångt där han skulle fiska, och vid utkastet snodde sig linan flera varv runt halsen istället för att hamna i vattnet :P efter det användes det inte jättemycket.

Jag har absolut ingen avsikt att sälja sakerna utan tänker vårda dem. Ska plocka isär rullen och smörja upp den riktigt (något särskilt att tänka på?), sen blir det en ny lina och några flugor.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X