Flextec CRX88 klass 8/9 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flextec CRX88 klass 8/9

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flextec CRX88 klass 8/9

Tjena!

Flextec CRX88 klass 8/9 10ft - Är detta spöt något att ha? Sitter med det här i handen och kollar på det, en arbetskamrat till min flickvän vill sälja det till mig...

Är det stor skillnad från klass 5/6 till 8/9 i känsla?

Och vad kan det vara värt?

Rullen som följer med är en Jaxon klass 9/11, kan det vara något?

Rullen blir den klumpig om jag vill fiska allround? Spöt borde funka va?

Många tack på förhand.
    Senast ändrad av Bergarn; 2014-03-10, 21:45.

Hej!

Faktikt så har Flextec spöna fått bra kund kritik trots det låga priset.

Klass 5 och 6 är ju vad man kan säga varande allaround utrustningar för Harr, Regnbåge, Brun öring och Röding. Medan #8/9 är Havsöring och Gädd grejor. Alltså inget man fiskar i Put and Take pölarna med om man vill ha kul med en kilo - 2 kilo firre?

Jaxon, är ett helt okänt rull märke för mig iaf.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaret...

Det är alltså ett ganska okej spö...

I övrigt kommer nog spöt att användas i havet misstänker jag, vilket pris skulle det vara värt att lägga på detta begagnade spå... Han som köpte det har fått några havsöringar på det vet jag, så använt är det...

Men finns det en billig rulle i samma klass som spöt alltså klass som spöt 8/9 med bra kvalitet?

Klass 8/9 är det den klassen som kommer direkt efter 5/6. Annars har jag ett pool 12 9ft klass 5/6 hemma som du rekade åt mig en gång, men jag upplever det som det vore ganska svårkastat men är visserligen nybörjare på detta fisket...

Flextec:en skulle vara lättare och bättre att lära sig enligt flickvännens arbetskamrat... Denne mannen köpte spöt egentligen till sin flickvän i hopp att hon skulle lära sig, men hon gled ifrån det istället...

Vad rekomenderar du för lina och tafs till detta spö? Backinglina har jag men jag misstänker att det är samma märke som spöt, det är en gul stum lina(flätlina)

Tack åter igen...

Kommentera

Varsågod.

Drygt halva mot ny priset är väl skäligt om det är i bra kondition?

Vision Deep #7/8 eller #9/10 är ju en mycket prisvärd rulle som tar en hel del backing lina dessutom:

Njae, klasserna ser ut så här: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, och 12.

1-3, är ju de ultra lätta klasserna då. # 4 är ju gräns klassen till all around klasserna för Harr, Regnbåge, Brun öring och Röding = #5 t.om #7. Havsöring på kusten = #7 och #8. Och sedan 8 - 9 Gädda och HÖ i strömmande vatten + #9 t.om #12 för Lax och stor HÖ i strömmande vatten + tropiskt saltvattens fiske.

Varför Flextech t.ex. har satt ut # 8/9? Dvs. "dubbel klassning", beror på att de satt ut lin valet för både den klassiska DT linan vilket är den lägre klassen och WF / longbelly linor vilket då är #9 i detta fallet.

Till HÖ på kusten, så är ju en Intermediate lina ( Mycket sakta sjunkande) ett bra val. Denna t.ex. : http://www.fishline.se/airflo-sixth-...oducts_id/1340

9 fot tafsar med 0.25 och 0.28 spetsar är ju lagom för kust fisket.

Är din flät lina på runt 30 pund = ca. 13.6 kilo? Då är den ju helt o.k. som backing.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-12, 16:17.

Kommentera

Är du säker på att spöt är #8-9 10 fot? CRX88 #8-9 finns i varje fall nu endast som 11 fotare (switch). Har själv ett flextec powertec 8-9 11 fot. Är också det ett switchspö som jag tycker kräver en 25-28 gr för att funka riktigt bra. Använder mitt till gäddfisket emellanåt för att det är kul att kasta med, men tanken med switch niorna är nog mest älvens silver Om du upplever pool 12 5/6 setet som svårkastat, så lär det inte bli lättare med en 10 fots nia ev 11 fots switch nia. Krävs en del av handleden när man enhands kastar sådana spön

Kommentera

Tack för infon Jock Backinglinan vet jag inte vad det är, men det kan jag ta reda på...

Spöt är alltså för det älskade havet...

Hej Wadman! Problemet med mitt lilla pool 12 spö på 9ft är att jag kommit för nära dom steniga slänterna så att jag fåt in krokarna mellan stenarna, men jag tror en fot till skulle göra gott... + att min sambo har köpt vadarbyxor till mig så jag kan komma ut en bit i vattnet så jag slipper att fiska efter stenarna dom är ju lite hårdsmälta

Hade nog varit lite godare med fisk i stekpannan istället

Japp, det är det spöt jag angivit... Alltså 10ft långt klass 8/9

Kommentera

Backing lina, är den linan som ligger längst inne på rull spolen. Och är till för när man får på en riktig baddare till firre som inte nöjer sig med att bara dra ut de ca. 28 - 30 meter lina som fluglinan är. 50 m backing är ju normalt att ha på rullen. Förutom när man fiskar Lax och tropiska saltvattens racers typ Bonefish t.ex. Då är 200 m eller mer en bra måttstock på hur mycket man ska ha på rullen.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-13, 22:41.

Kommentera

Lär dig kasta istället. Ett längre spö påfrestar bara mer på armen, du kommer fortfarande att fiska bland stenarna bakom dig.
                Det kommer bara att bli tyngre att kasta.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Backing lina, är den linan som ligger längst inne på rull spolen. Och är till för när man får på en riktig baddare till firre som inte nöjer sig med att bara dra ut de ca. 28 - 30 meter lina som fluglinan är. 50 m backing är ju normalt att ha på rullen. Förutom när man fiskar Lax och tropiska saltvattens racers typ Bonefish t.ex. Då är 200 m eller mer en bra måttstock på hur mycket man ska ha på rullen.
                  Hej Göran! Jag vet allt vad backinglina är men jag visste inte vad det var för lina som satt på när jag köpte spöt... Men jag avböjde att inte köpa spöt pga att det var lite fel klass tyckte jag...

Klass 6 kommer att passa mig, det kommer att vara det mest lämpliga för mitt fiske Efter allt jag fått reda på här på fiskesnack, tack alla ni som tipsat...

Mitt spö och rulle klassat 5/6 det är det jag kommer att fortsätta fiska med, men jag tar gärna emot tips hur jag optimerar mitt spö för havet...

Kommer att fiska vid vikar och där det är ganska långgrunt som öringen går in och äter på kvällarna och mornarna.

Mitt spö saknar tafs, skulle vilja ha 0.30 tafs till ett billigt pris och även flugor som ser ut som sandmasken och är bruna till färgen....

Tackar på förhand...

Kommentera

O.k. Då missförstod jag dig angående backingen.

En någorlunda saltvattens tålig rulle av composit typ Loop Xact t.ex. http://www.fishline.se/loop-xact-ser...products_id/56 är ju inte dumt att optimera med. Men du får ju trots det skölja av grejorna under duschen när du kommer hem.

En standard intermediate är nog den linan du ska kika på. En WF 7 sådan till # 6 pinnen borde vara optimal. Sameo Viper hos flugor.se t.ex. Intermediate linor i stilla vatten, sjunker med 2 cm i sekunden ca. Och du slipper ju till skillnad från en flyt lina att den ligger och guppar på våg topparna. Alltså bättre kontakt med flugan. Den är ju litet tunnare än en flyt lina också, vilket ju gör luft motståndet mindre.

Kolla tafs och flugor här: En brun Wolly Bugger #8 t.ex. borde funka fint som Sand / Borstmask imitation.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-15, 20:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    290 visningar
                    0 gillar