Havsörings spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsörings spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsörings spö

Hej. Har ev ett LPXe 9'6 klass 7 på g. Tänker att det ska va jäkla bra till havsöring. Någon som har ett sånt spö ?

Hej!

Guideline LXPe är fina spön. Och klass 7 är ju idealet för kust fisket. En WF intermediate lina till det spöt blir fint. Linan ska ha en klump vikt på mellan 14 och 15 gram till det spöt eftersom det är litet under klassat. Dvs. det är litet högre klassat än uppgivet.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-21, 11:32.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Guideline LXPe är fina spön. Och klass 7 är ju idealet för kust fisket. En WF intermediate lina till det spöt blir fint. Linan ska ha en klump vikt på mellan 14 och 15 gram till det spöt eftersom det är litet under klassat. Dvs. det är litet högre klassat än uppgivet.
      I och för sig lite av en smaksak, men hade nog gått upp ett snäpp när det gäller passande lina till detta spö. Tror rek, på det är 16-18 gr. Har testat det en gång, med en coastal 7 ( 17 gr ) och tycker det funkade bra med den linan. 14-15 gram ala Guideline ( och även en del andra ) är klass 6

Kommentera

Det där med lina är ju alltid svårt. Tack för tipsen. Ska fixa spöet i morgon å killen jag ska köpa av har en klass 6 coastal som han tyckte passa bra. Får åka till el-ge testa lite tror jag jag har en rulle med en klass 8 lina på, den kanske blir lite förr tung då. Snart är det dags

Kommentera

Ursprungligen postat av maltema Visa inlägg
          Det där med lina är ju alltid svårt. Tack för tipsen. Ska fixa spöet i morgon å killen jag ska köpa av har en klass 6 coastal som han tyckte passa bra. Får åka till el-ge testa lite tror jag jag har en rulle med en klass 8 lina på, den kanske blir lite förr tung då. Snart är det dags
          O.k. men väger inte din #8 lina underklassad? Då ska den funka bra till det spöt. LXPe #7. är ju egentligen en 8:a.

Kommentera

Har faktisk ingen aning. Köpte en rulle med backing, runingline och lina. Ska pröva detta på spöt å känna hur det känns. Ska bli spännande

Kommentera

Det är alltid kul att pröva något nytt. Hoppas att den linan funkar bra nu då? Du spar ju några hundra lappar på det sättet.

Kommentera

Ja det gjorde jag. Köpte en Guideline reelmaster LA 7/8 1 år gammal fullsmockad med lina för 500. Tycker jag är ett bra pris. Men som du sa, hoppas det funkar till spöt

Kommentera

Hmm det va visst en 8/9....men det ska nog funka ändå

Kommentera

Håller tummarna för det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    176 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    295 visningar
                    0 gillar