Ny utrustning, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny utrustning, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny utrustning, tips?

Hallå!

Jag har flugfiskat från och till i ett par år nu och skulle väl inte kalla mig extrem nybörjare men är långt ifrån en fullfjädrad flugfiskare. Nu tänkte jag ta tag i flugfisket på allvar i år och använda mig av rätt grejer. Jag fiskar mest i en privat tjärn med odlad regnbåge (0,6kg-3,5kg) och hyfsat små öringar, samt fiske i forsar/älvar efter harr och liknande. Skulle gärna försöka mig på lite större öring/röding och annan ädelfisk framöver.

Jag använder nu ett Sage Graphite 3 896 RPL spö, av äldre modell antar jag (var en gåva)? Som jag har förstått det så står 8 för ett klass 8 spö, med längden 9,6 fot. Rullen jag har är en riktig skräprulle om jag inte tar fel, Kinetic Large Arbor 7/9 heter den.

Jag tänkte nu uppgradera till en lite mer seriös utrustning som passar mina fiskevatten och fisken det är avsett för. Efter att ha läst runt här på forumet verkar det som att ett klass 5 spö skulle kunna passa min typ av fiske, men jag har ingen som helst kunskap om vettig rulle eller lina.

Tacksam för tips och råd.

Hej!

Jo, Klass 5 är ju mitt i prick så länge det inte handlar om små Bäck öringar, Lax eller Havsöring.

Sedan, så beror det ju litet på hur mycket du är beredd att lägga upp?

Här är 3 st bra utrustningar.

Eller: http://www.wollmars.com/product.asp?product=20271

http://www.wollmars.com/product.asp?product=2744 Dryfly modellen.

http://www.wollmars.com/product.asp?product=10454 I klass 6.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-28, 09:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nä precis, det är främst regnbåge jag fiskar, men vill inte vara helt ute o cykla om jag någon gång skulle kroka en under medel havsöring eller liknande. Känner nog att klass 5-6 är den jag ska ligga i.

Var förbi på lokala fiskehandlaren idag och de kit han hade var

Pris: 2995

Pris: 1995

Samma kit som på länken. Linan glömde jag fråga om men det lär väl vara någon liknande.

Även ett Sage response spö med rulle och lina fanns för 3295:-, kändes överkomligt?

Built around a passion for fly fishing. We are anglers and adventurers with a shared mission to deliver outstanding products and extraordinary experiences to our vibrant fly fishing community through our brands, education, and conservation initiatives.

Ska se om jag lyckas hitta igen vilken rulle det var också.
      Har du nån erfarenhet av dessa spön eller är det Guideline som gäller?

Kommentera

Kanske kan kapa denna tråd.

Jag söker också ett nytt set, till havsöring fiske.
        Har nu ett Guideline EXP4 nybörjare set. Tänkte behålla rullen och skaffa en dyrare spö.
        Vill helst kasta längre.

Några tips?

Kommentera

O.k. Men om du får på en Havsöring i strömmande vatten på ett klass 5 eller 6 så kan det bli tuffa tg om firre väger något kilo.

Vision Nite, är en äldre modell men ett trevligt spö på det hela taget.

Atom, har en litet snabbare aktion än Nite, som är precis som Guideline spöna jag föreslog medium snabba spön.

Sage, är ju alltid Sage. Och det där är ju ett bra pris för kitet. Och eftersom du redan har kört med ett sådant spö, så är det kanske inte så dumt att fortsätta längs den linjen?

Vad det gäller Guideline kiten jag förslog. Så skulle jag personligen välja LPXe spöt / kitet. Är nog litet vassare än Nite spöt.

Kommentera

Sage One eller sage method kastar som kanoner 😃
            http://uniquerods.se/
            Besök gärna min Facebook
            eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
              Kanske kan kapa denna tråd.

Jag söker också ett nytt set, till havsöring fiske.
              Har nu ett Guideline EXP4 nybörjare set. Tänkte behålla rullen och skaffa en dyrare spö.
              Vill helst kasta längre.

Några tips?

EXP 4, är i sig ett bra och mycket prisvärt spö. Men är inte optimalt för HÖ fisket längs kusterna. Du behöver en pinne med snabbare aktion och närmare toppen. Det gör att du kan krympa linbågen i mot vinden.

Detta i modell SW 9 fot #7 / 8 borde ju funka fint : http://www.fishline.se/vision-nite-c...roducts_id/535

Parar du ihop detta spö med en Vision Kust lina # 7/8, så är du i mål.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-28, 19:16.

Kommentera

Intressant, ja det är en tuff fråga. Sage One ligger lite utanför min prisnivå i nuläget, tror jag ska förbättra mitt fiske en aning innan jag börjar gå på lite dyrare utrustning. Nu lyckades jag ju bryta av toppen på mitt gamla Sage #8, kanske går att krislaga med ny toppögla så man har ett spö som ändå tål lite tyngre förhållanden.

Jag blev väldigt sugen på Sage Response kitet, måste ta reda på vad det är för rulle som ingår imorgon. Det skiljde ju bara 300 spänn mot Vision Nite Catapult så det lutar nog mot den ändå.

Nu ingår det ju lina i alla kit jag kikat på men är ju alltid bra att ha alternativ. Då jag mest fiskar i en liten tjärn med inplanterad RB och snittdjup på 2-2,5m men även en hel del i små älvar/forsar så är ju frågan vilka linor jag ska ha? En flytlina känns självklar men sen?

Kommentera

Ta och kika lite på Tfo BVK serien riktigt bra spön till vettiga priser. HAr några själv och du fåår inga bättre spön under 5000kr. http://www.capricorn.se/sv/utrustning/flugspon/tfo/bvk/

Kommentera

Här har du en duktigt bra rulle och snygg är den också

Go for the big ones you must

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    590 visningar
                    0 gillar