Flugfiskeset nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

och hur klarar man sig med bara en flyt lina om man ska fiska i P&T sjöar, baltak och eventuellt blir någon resa uppåt norr för harr och öring?

Kommentera

Flytlina är det jag utan tvekan använder mest till den typen av fiske.
      Fiskar iofs #5, ingen jätteskillnad på grejerna. 5 brukar ses som "mest" allround, 6 är lite mindre vindkänslig, 4 lite mer vindkänslig.
      4-5-6 är fortfarande spannet för allround.
      Du klarar dig fint på både femma eller sexa hur som helst.

Kan inte svara på hur vadarna är, men det är skillnad på hur mycket det andas i de olika vadarna... mina Simms andasvadare blir man sällan svettig och så i, men mina Kinetic blir man rätt så sunkig av efter en halvdag, trots att dom heter "andas"-vadare.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

dina kinetic är nog trots allt mer andas än mina fladen pvc!

Kommentera

Sant; dom andas mer än pvc iaf. Inte direkt så att dom kostade en arm och ett ben heller kanske (600 kr beg jämfört med 3000 för simmsen; en investering jag är jävligt nöjd med).

Guideline har (enligt vad jag läst mig till på Edge) en del måndagsexemplar bland vadarna, men på det hela taget är ju deras garanti rätt så heltäckande också; händer nåt skit är det bara att kontakta dom, i många fall verkar folk få nya grejer utan att behöva skicka in det gamla.

För 1500 pix är dom nog inte heltokiga dom där brallorna, har du pengarna är det ju bättre än ett par ålskinn i PVC iaf.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

jo klart, man blir ju alltmer sugen på att flugfiska mer och mer, ruskigt kul att drilla fisk och väldigt spännande med torrflugefiske.. men så mycket pengar som lagts på gäddspinn prylar så kanske en ny era ska få ta vid och bryta av gäddfisket.

Kommentera

Det är alltid kul att variera fisket litet. Och du kan ju mjuk starta din flugfiske karriär med vettiga men budget inriktade prylar.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nu ikväll har jag efter lite sökande och mycket läsande här på fiskesnack beställt ett vision vipu #6 från fishline, så nu ska det börjas flugfiskas mer! Tack framförallt Jock Scott för din fantastiska recension på vipu spön!

Kommentera

Tror Vision snart får skicka provision till Jock!

Men sanningen är att det är grymt fina spön för den pengen! Min bror köpte ett (av samma anledning denn där Jock kom in i bilden och bror är fortfarande tacksam för det) och jag har provat det. Jag kan inte klaga på något på det spöt. Ser man till vad det kostar är det vi som rånar tillverkaren och inte tvärtom!

Kommentera

ser efter vad som skivits om R.T som jag hade innan och vipu, grymt mycket fram emot att testa detta!

Kommentera

Ursprungligen postat av Risbrokarlsson Visa inlägg
                      Nu ikväll har jag efter lite sökande och mycket läsande här på fiskesnack beställt ett vision vipu #6 från fishline, så nu ska det börjas flugfiskas mer! Tack framförallt Jock Scott för din fantastiska recension på vipu spön!
                      Tackar, tackar!

Grattis till nya grejorna och en riktig skit fiske säsong på dig!
                      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      155 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X