Hur fäster jag min ståltafs på linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fäster jag min ståltafs på linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fäster jag min ståltafs på linan?

Hej hej! Jag är ny här på forumet och även på flugfisket.. Och har skaffat mig en pike Leader från climax. Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	409,6 KB
ID:	1830558
    Click image for larger version

Size:	428,4 KB
ID:	1830559
    Click image for larger version

Size:	445,1 KB
ID:	1830560

Och jag fick med mig en sån lina med en stålögla på ena änden, en vanlig lina och självaste ståltafsen. Och undrar nu om någon kan hjälpa mig hur dom ska sitta, vilken ordning dom ska sitta och om jag ens behöver alla 3 linor fastknutna!

Tack i förhand!

M.V.H Tobias
    Senast ändrad av Sotefisken; 2014-06-21, 19:47.

Eftersom du skaffat en pike leader så antar jag att det är till gädda.

Det du vill ha är från spötoppen räknat, fluglina -> nylontafs -> vire -> fluga.

Gissningsvis är delen med stålringen nylontafsen. Tanken är att wiren ska knytas i ringen, i andra änden gör du en perfection loop och öglar på fluglinan.

Vad du ska ha den andra nylonbiten till fattar jag inte riktigt.

Kolla längderna på bitarna, förmodligen är bitarna längre än vad som är lämpligt för att du själv ska anpassa längden på tafsen.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

ja hade tänkt att ha de till gädda ja.

ok, så jag tar bort den tafsen jag har på nu (en annan nylonlina) fäster den nylonlinan med stålringen i själva fluglinan ( använder flytlina) fast jag har ingen sån där ögla på fluglinan, så antar att jag får göra typ en blodknut eller en kirurgknut? och sen fäster jag ståltafsen med en perfection loop i stålringen, och sen är det bara att knyta flugorna på ståltafsen sen?

tack för svaret

Kommentera

Oj, jag antog att du hade en ögla på fluglinan. Har du inte det kan det vara ide att göra en eller sätta dit en. Annars kortar du spetsen på fluglinan varje gång du byter tafs.

Jag svetsar öglor på fluglinan med hjälp av en krympslang och ett värmeljus eller vermluftspistol. Kolla på tuben så finns det instruktionsvideo. Alternativt kan du använda färdiga öglor som du trär på eller knyta dit en liten perfectionlop.

Sen gör du en perfection loop i bakre änden av nylontafsen och öglar på den på fluglinan.

Sen knyter du din wire i ringen.

Sen knyter du på flugan,eller en bft fastattach i pike storlek om du vill byta fluga utan att kapa wire.

Det som slits mest är wire, så den behöver bytas oftare än nylondelen, sen nylondelen, speciellt i början kan det gå åt några tafsar, sist linan.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ja, funderar på att skaffa en lite bättre Lina men de får vänta ett tag.. Jag tänker att jag frågar om hjälp med knutningen av en kompis som flugfiskar mycket.. Som sagt, är rätt så ny på flugfiske.. Så jag tar hellre ett säkert kort än att behöva knuta om några gånger.. Men nu vet jag hur det ska sitta och hur det funkar.. En BFT fastattach är de som ett beteslås typ? Och kan man fiska annan fisk med pike leadern?typ som regnbåge och sånt?

Kommentera

Bft fastattach i pike storlek har funkat, mindre storlekar funkar inte, fisken rätar ut dom. Själv knyter jag på flugan numera och kör med fortress wire.

Till annat än gädda vill du nog ha helt andra tafsar, men det finns andra här som kan mycket mer om det.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
            8 svar
            555 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
            3 svar
            585 visningar
            0 gillar