Ett riktigt bra flugfiskeset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett riktigt bra flugfiskeset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
    Rullarna är likvärdiga tycker jag nog.
    Har ett par koma 6/7 och 7/8 (samma rullhus, olika spolar) och en Reelmaster LA 4/6.
    Båda är helt ok. Jag är mer förtjust i Koman, men är nog mest en rent utseendemässig åsikt. Funktionsmässigt är dom tillräckligt lika för att jag inte ska bry mig så mycket.
    Okej! Tack så mycket. Har en till nybörjarfråga :P Vad är skillnaden på Reelmaster LA 4/6 och 6/8? är det beroende på vilken spöklass och lina man ska använda eller?

Kommentera

Håller med Troll.

Varsågod.

Nummer beteckningen typ LA 4/6 t.ex. indikerar att den klarar en lina från # 4 t.om # 6 och ett visst antal meter backing. Det senare kan du kolla hos fishline, eller hos tillverkarens hem sida.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-07, 20:15.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursäkta men tänkte oxå passa in en liten fråga här, utav Vision Vipu kitet och Vision Atom kitet, är det någon större skillnad dem emmelan heller kommer jag som nybörjare att känna mig lika nöjd oavsett val? Heller blir det mellan dessa mest ett estetiskt val

Kommentera

Hej!

Atom, är något litet snabbare än Vipu. Annars, är valet mellan dem på det hela taget rent estetiskt tycker jag.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-20, 10:08.

Kommentera

Tack för det snabba svaret får se vilket av setten det blir tillslut

Kommentera

Varsågod. Hur du än väljer i slut änden? Så blir det inte fel. Är ju prisvärda kit båda två.

Skit fiske!

Kommentera

Tackar Helt nybörjare inom fluga, men har alltid tyckt det ser otroligt kul och rofyllt ut.

Kommentera

Varsågod. Tro mig, det är precis så som du tycker att det verkar.

Kommentera

Någon som har en länk till den recensionen om vipu spöt?

Kommentera

Här är den om det är min recension du menar?

Så där ja! Posten skötte sig och en stund efter 12 snåret så knackade det på dörren och brevbäraren stod där med ett väl förpackat och rörformigt föremål. Krävdes ingen större gissnings lek för att förstå vad det innehöll?

Snabbt som blixtens brorsa åkte saxen fram! Och det klipptes försiktigt i papper och plast. Och ut kom Vipu!

Spö tuben är bara den riktigt trevlig. Rejält skydd invändigt locket med tjockt skumgummi. Och jag gillar Vision för att skippat spö strumpan (fodralet ) och ersatt det med ett tyg fodrat, och fack indelat innanmäte i stället. En grej mindre att tappa bort på fiske turen. Eller som hunden, alternativt småttingen i familjen drar iväg med och som hittas först efter 2 år.

Tuben är 63 cm lång och hela paketet med spöt väger 635 gram.

Garantin är standard procedur som jag uppfattar den? Citerar från garanti sedeln:

Vision spö garanti.

" Vision garanterar vid spö brott p.ga. material eller produktions fel, lagas ditt spö eller ersätts med en snarlik tillgänglig modell under det första året från inköps datum utan kostnad. Denna garanti täcker inte missbruk, försummelse, normalt slitage, eld eller stöld, förlorat spö eller avsiktlig skada. #

5 års ovillkorlig service.

" Vid händelse av spö brott av vilken orsak som helst, har du rätt till att få spöt lagat eller ersatt med snarlik modell för ett fast pris. Intro och Attack för 350 SEK. Min kommentar: Det gäller troligen Vipu, Keeper och Zulu också som ligger i runt samma pris kategori.

"3 Zone, Nite, 450:- Och Extreme eller Midget för 650:- Under de 5 första åren från inköps datum. Efter denna 5 års period kommer vi naturligtvis att hjälpa alla Vision konsumenter med vår service. Men från den stunden är alla kostnader till ett icke fastställt pris.
                      Priset kommer att fastställas utifrån den faktiska kostnaden för servicen i varje fall för sig. #

Nu till själva spöt. Jag tycker iof. att fotot nedan talar sitt tydliga språk. Men enligt min bedömning, är spöt både väldigt tilltalande utseendemässigt och välgjort. Rullfästet, håller rullen stadigt och bra utan att lås ringen efter en stunds kastande börjar att skruva ur sig med följden att rullen börjar att skramla runt. I alla fall märkte jag inga sådana tendenser under de drygt 45 minuter test kastande jag höll på med. Verkar att klara att hålla rullar med långa och ganska tjocka rull fötter. Okuma Airframe, var det inga problem med t.ex. Inte heller med Vision Koma rullen eller min Asiatiska 500:- rulle.

Vision, har använt ett mycket vackert träslag till fästet dessutom. Vilket? Kan jag inte upplysa om dock.

Handtaget, är inget fusk jobb det heller. Mycket små porer och ser inte heller ut att ha "fusk fyllts" igen med kork damm / spån och lim. Snarare tror jag att det är riktig, portugisisk kork som har använts. Lent som siden är handtaget i handen.

En liten sak jag vill små klaga på. Och här är de flesta spöt tillverkare lika skyldiga i målet ska det sägas. Det är att skydds plasten är en pest att få bort utan att skada korken! Hade varit fint med en liten " flärp" på skyddet som skulle underlätta borttagandet en hel del.

Och det vore även önskvärt att Vision liksom div. andra spö tillverkare, övergav det föråldrade AFTM systemet. Och i stället började att uppge ett lämpligt gram antal på linan för det aktuella spöt.

Lindningar och lack arbetet är av hög klass, finns inget att anmärka på här. Spö ringarna ser bra ut de med, och torde hålla många år om linan inte är full med sand och andra hårda partiklar för jämnan.

Jag spände upp spöt med hjälp av tafsen i ett element och tog i en del. Så vitt jag kan bedöma så böjer sig denna klinga som mest ned till en liten bit ovanför mitten. Så spöt verkar inte riktigt halv aktion, men inte heller direkt topp aktion i mitt tycke.

Jag tog ut spöt på gräsmattan och började med en Dan Tackel, 2:a sortering WF 4. De 3 st linorna jag testade spöt med var av samma fabrikat och inte heller ny smorda för att glida bättre.

Det ska tilläggas att det blåste runt 5 sekund meter och kanske litet mer ibland i vind pustarna?
                      Alltså, rätt tuffa förhållanden för ett litet 7.6 fot # 3 spö.

Nyfiken som tusan började jag att kasta i motvinden.....Och blev glatt överraskad att spöt orkade skicka iväg 15 m + utan att jag behövde att ta i för kung och fosterland eller ta till dubbel drag. ( Jag hade mätt upp 20 m längder och satt upp blom pinnar som markörer nämligen ) I litet mer lä för vinden bakom hus knuten och med en lättare med vind, dunkade spöt ut 20 m utan problem i flertalet försök. Det var inte utan att jag tänkte "Att det här måste vara nära nog ett optimalt nybörjare spö". Men som även mer erfarna kastare skulle ha lätt att uppskatta.... Undertecknad exempelvis. Tycker att det lirar i samma liga som Scierra Stonefly. Och det är minsann inget dåligt omdöme det!

Skillnaden är väl att Stonefly är något litet snabbare och rappare i aktionen. Men Vipu, kastar lika lätt och bra. Bara med en litet mer lugn och sansad aktion.

Testade även med en DT 3 och en WF 5 lina. Den senare för att se hur det funkade om man ville ha en tyngre lina när det blåser litet mer än vanligt? Det gick inte alls tokigt att kasta upp till en liten bit över 20 m iaf. Visserligen fick linan en del banan böj nedåt de sista metrarna i luften. Och den landade väl inte i spetsen så där värst vackert. Man fick även kämpa något mer. Men visst går det att använda en inte allt för tung WF 5 vid behov om man så vill?

DT 3 linan flöt på lika bra som WF4:an i det någorlunda lä läget bakom hus knuten. Spöt blev ännu mer njutbart, eftersom DT linor har ett lugnare beteende i luften. Man har mer tid liksom att suga ut det göttaste i varje fram och bak kast.

Slut klämmen av mitt test är att Vision har lyckats få fram ett fint budget spö som gör skäl för namnet "Vipu" = Hävstång.
                      Namnet Catapult har de ju redan använt på en spö serie.

Sedan är det upp till dig som ska välja ett spö i denna pris klass att fundera över om du vill ha det litet ettrigare Stonefly från Scierra eller det något mer lugnare Vipu?

Jag köpte spöt efter testen.

Vill passa på att tacka Uffes fiske och flugor i Malå för lånet och det senare köpet. Han kommer även att ha #5 Vipu spön i lager för den som vill veta? http://stip.se/ulfsflugor/index.php

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      177 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      295 visningar
                      0 gillar