Loop Evotec 590-3F vettigt nybörjarspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loop Evotec 590-3F vettigt nybörjarspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Loop Evotec 590-3F vettigt nybörjarspö?

Godafton gott Folk

Jag undrar lite över loop evotec #5 9' fast aktion är det helt värdelöst, i den mån att det blir svårkastat, för en relativt grön fiskare?
    Hur är klassningen på loops spön? #5 = #6 enligt AFTM(eller vad det heter).
    Live long and skitfiske på er!

Hej!

Jag skulle nog inte rekommendera ett snabbt spö som för en nybörjare kan vara stressigt och är mindre förlåtande mot misstag i kast tekniken. Dessutom är i stort sett alla Loop spön minst en klass tyngre än vad de uppger. Du gör klokt i att höra med fishline.se vilken lin tyngd spöt ska ha om du tänker köpa det?

Jag tror att du blir lyckligare med ett medium aktion spö i så fall typ detta: http://www.fishline.se/orvis-clearwa...oducts_id/1495 Dvs. om du nu ska ut med de pengarna du ser ut att vara villig att lägga upp?

Mitt tips annars ( som vanligt ) är Vision Vipu. iaf. tills att du har fiskat ett antal säsonger och vet vad du vill ha ut av ditt spö.

Guideline 4 cast #6 lär passa både Orvis och Vipu spöt #5 bra.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-27, 20:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

OM ett medium-mediumfast spö skulle vara för mjukt ifrån början för en nybörjare, hur yttrar det sig då?
      Anledningen till att jag frågar om spöt är ju att det finns ganska många ute till försäljning på blocket, Edge och även här på FS har jag sett för vettiga pengar.

Orvis känns egentligen inte aktuellt för de är så löjligt dyra jämfört med USA, och då även om jag köper det med personalrabatt via jobbet eller via andra instanser, alltså inte i butik. Förvisso skulle jag kunna köpa ett clearwaterspö och sen leta tag på en bra beg. rulle(typ Danielsson orig. Dryfly) med vettig lina till, men det är ändå relativt mycket pengar det handlar om.

Det jag har tänkt mig använda spöt till är harr och öring i främst rinnande vatten typ västerdalälvens forsar, grov abborre i insjö och säkerligen P&T-vatten.

Jag har kollat en hel del på vipu-setet ifrån fishline.se, har funderingar på det setet,
      1. Är verkligen 4cast #6 rätt för vipu #6?
      2. Koma-rullen, är den verkligen så bra? Bromsen vettig, är ju trotts allt ny på flugfiske.?!
      3. Ett #6-spö i vipu vad klarar det för Max-storlek på flugor? Vill kunna fiska streamers efter grov abborre, 8hg+
      Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Det lär det knappast bli frågan om. I stort sett alla s.k. nybörjare kit är medium aktion och medium fast. Och många håller fast vid den aktionen senare också inklusive undertecknad. Och därför är det mest sådana slags spön i omlopp på begagnat marknaden.

Mjuka, hel aktion eller 2/3 aktion spön och snabba pinnar kan dock en nybörjare få problem med rent tekniskt.

Snabba spön med aktion åt topp hållet är mest populära bland de fiskare som oftast fiskar där det blåser en hel del. Som på kusten t.ex. Detta, eftersom du med ett sådant spö kan krympa lin bågen litet mer och lättare. Men då har du också det att de är mindre förlåtande mot misstag i kast tekniken i stället.

Ja, så länge linan väger som den ska för ett AFTM klassat spö eller precis i närheten med ett eller max två gram över vikt, så ska man upp en klass på en WF eller en longbelly. Om det handlar om DT linor i stället? Då ska man ha samma klass som det står på spöt....D.vs. om spöt är klassat efter AFTM? Och inte under eller överklassat = spöt är antingen tyngre klassat än uppgivet eller vise versa.

Upp till storlek 4 streamers bör en #6 utrustning klara. Men generellt sett behöver man mycket sällan använda större streamers än #8 eller i värsta fall? # 6 Och dessa klarar även en #5 utrustning.

Men, till Harr och Abborre fisket har man något mer utbyte av drillningen på en klass 5 utrustning.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-28, 20:46.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
        7 svar
        407 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
        8 svar
        280 visningar