Tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, ungefär så funkar det. När du vill byta dimension på spetsen? Så knyter du på en lämplig bit sådan i tippet ringen. D.vs att du får ta bort ca. 60 cm av den taperade original tafsens spets och knyter på ringen där. Knyt sedan dit 60 cm av den dimension du vill ha?

Ska inte vara några problem med skygg fisk heller. Har var sig sett det självt eller hört någon som har negativa upplevelser av tippet ringen vad det kommer an på detta.

Upp till 0.25 i alla fall kan du knyta ringen till tafsen på. Och med 0.20 spets och nedåt ska det inte innebära några problem vad det gäller utrymmet i 12 kg ringen.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-25, 10:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Strålande! Tack för hjälpen.
      Du har sparat åtskilliga kronor åt mig framöver

Kommentera

Varsågod.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

En fråga till...
          Varför just nylon lina?
          Funkar flätade linor lika bra?

Kommentera

Ett tips är att köpa taperade tafser med en fabriksgjord ögla!
            Flätlinor klarar inte av att vända runt flugorna

Kommentera

Jo, men att köpa tafsar blir dyrt i längden. Bättre då att göra egna.
              Då vet jag varför det ska vara nylon istället. Borde jag ju ha listat ut själv... de är ju lite styvare och mer följsamma så att säga, medan flätlinor är mjukare och gör kanske lite mer som de själva vill.. låter ju vettigt. Tack.

Kommentera

Behöver inte bli dyrt med tex en flätad eller tvinnad tafs i bra kvalitet + ett par spolar spets matrial. Håller j-kligt länge och de är betydligt smidigare att hantera än de halvdana tafsrecept som brukar rekommenderas här. Går ju knyta riktigt bra tafsar själv, men det är ju i regel lite pyssel med det.

Kommentera

Jag vet inte hur du har det ekonomiskt, men jag tycker det är så himla värt 60kr för en taperad tafs.
                  Jag brukar köpa Rios taperade tafsar, 9 fot och med en tafsspets på 17.nåntingnånting. Förlänger den sedan med 0.16, funkar prima! För lite tyngre flugor så funkar en 0.22 tafs, denna brukar jag skarva på 0.20

Kommentera

Ja, egentligen har jag väl råd med att köpa tafsar. Är väl bara det att jag är lite ekonomisk (eller kanske tom rent av snål) och vill gärna spara pengar på det jag kan spara in på. Även om det kanske inte är mycket så blir det i alla fall en liten slant man spar genom att göra egna. Och då är i alla fall jag nöjd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                      Ja, egentligen har jag väl råd med att köpa tafsar. Är väl bara det att jag är lite ekonomisk (eller kanske tom rent av snål) och vill gärna spara pengar på det jag kan spara in på. Även om det kanske inte är mycket så blir det i alla fall en liten slant man spar genom att göra egna. Och då är i alla fall jag nöjd.
                      Okej, kan vara kul att göra egna recept och testa sig fram, men att man sparar några pengar på det är nog tveksamt. Går åt några rullar nylon om man vill ha en bra tapering. Kastar man hyffsat, så man klarar sig på spetsbyten istället för hela tafsen efter en tur. Ja, då har man ju ganska mycket grövre nylon som ligger i lådan och åldras. Livslängden på olika nylonlinor kan ju variera ganska mycket, men har varit med om att nylon blivit ganska torr/kass på bara något år. Kan nog inte bli mycket billigare än VonElffors tips. En "färsk" taperad nylontafs och 2 rullar tippet ( hög förbrukning ). Använder man dessutom tafsring som Jock föreslog håller ju själva tafsen ganska länge.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      288 visningar
                      0 gillar