Ursprungligen postat av Leon
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på spö+rulle för kust fisket efter HÖ?:)
Collapse
X
-
just nu använder jag en #6-7 9 fots guideline spö... jag är en lugn kastare ingen speed caster=) är det bättre med lite styvare spö då?
när jag skrev grov havsöring och lax så menade jag grov havsöring det vill säga 6kg+ och 6kg+ lax är inte grovt så grov havsöring och lagom stor lax!
fast jag ska säga att jag är en riktig sportfiskare... jag står och dänger med en #5 utrustning i åar som det inte är ovanligt att dra på en 8-10kg fisk i... men det blir roliga fajter även när man får en 1,5kg fisk.
Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?
Flugfiske Blogg!
Följ mig och det jag fångar med flugan =)
Www.flyfishinginsane.com
Kommentera
-
blev lite spontan snack med i det inlägget också, men den huvudsakliga frågan är de första radernaVarför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?
Flugfiske Blogg!
Www.flyfishinginsane.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wigga Visa inläggblev lite spontan snack med i det inlägget också, men den huvudsakliga frågan är de första raderna. Så blir det lite långsammare.
Jag är enbart inställd på storöring, det är det enda som betyder något och jag kör som sagt med en 7. Du kan ju köra med en 8 också, men jag tror du kommer långt på en renodlad 7. Fishline har bra priser på vision Venus klingande, den är ruggigt schysst, men väger lite mer än silver. Multirullen som jokk, tipsa om är ju schysst och stort sett grattis.. Fish on!
Kommentera
-
Att många väljer snabbare spön till kusten är en väderfråga: med ett snabbt spö är det lättare att göra tightare linbågar, och en tightare linbåge skär vinden bättre än en vid båge.
Venus är fin, så även Nite, GTfour, LPXe RS V2 och en hel del andra spön.Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
Efter att ha läst allas tips så tror jag att jag satsar på ett #8 spö som jag lägger på en klass 9-10 lina på
Har ett spö som jag har för fisket efter havsöring i å, ett 7,6 fot #5, låter kanske lite klent, men går att pressa rätt bra om man kör en flourcarbon tafs
Sen mitt nuvarande kust spö kommer behållas, men bytat ut rullen och spola på min intermediate sink tip lina på det och använda det när det är
Högvatten i åarna
Hur låter mitt förslag om #8 spöet med klass 9-10 lina?Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?
Flugfiske Blogg!
Www.flyfishinginsane.com
Kommentera
-
Jag har kört med min 9 fot #6-7 Vision Vipu (med #6-7 Vision Koma rulle) ett tag nu, hyvens på kusten efter HÖ.
För lax.... ja du... det där är lite större och agressivare fiskar som du måste kämpa emot också i strömmande vatten, helt annan värld.... med en enhands #6-#7 klass spö hade det i teorin kunnat gå om du har rätt taffs, men det kommer att bli hur jobbigt/svettigt som helst, samtidigt som du torterar fisken för länge..... där hade jag inte vågat gå utan en #9-#10 spö.... minst #8..... gärna 10+ fot.... tvåhands... och allt det där är alldeles för jobbigt att stå och vifta med på kusten och mycket tråkigare fight med dom mindre fisken... största HÖ jag fått var runt 3 kilo... dom flesta låg runt 1-1.7 kilo... inte direkt 6-15 kilo's adrenalin monstrar som du kämpar emot när dom rusar nerströms (vilket sätter betydligt mer än 6-15 kilo press på dina grejer, det blir som en explosion när dom rusar nerströms, *snap!* går bara linan)
Enhands 9 fot klass #6 eller max #7 för Kusten efter HÖ och Tvåhands 10+ fot #9 för Strömmande vatten efter Lax/HÖ rekommenderar jag.
#8 spöet med klass 9-10 lina som du vill gå efter är ok för Lax.... men på kusten, lite jobbigt och tråkigt... vet ej hur jag ska hjälpa dig där, men jag har personligen tre spön/klasser för tre olika världar, det är bäst...Senast ändrad av jiggmaster; 2014-09-07, 11:57.
Kommentera
-
låter som det får blir ett 9 fot #6-7... det vill säga det jag använder nu medVarför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?
Flugfiske Blogg!
Www.flyfishinginsane.com
Kommentera
-
har funderat igenom det här nu och kommit fram till att jag kanske ska köpa ett #8-9 spö då jag redan har ett #6-7 så kan an variera där emellan beroende på vädret?=)Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?
Flugfiske Blogg!
Www.flyfishinginsane.com
Kommentera
-
Ska du fiska lax så köp en begagnad Danielsson-rulle. Då slipper du oroa dig för att bromsen ska ha haverera.
Min favorit är Lw/L5w.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
|
7 svar
406 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()