Det här med linvård? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det här med linvård?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det här med linvård?

Hej allihopa!
    Har ju förstått att det kan vara en god idé med nån slags linbehandling för att få ett bättre skjut i linan. Har märkt att det blir slack i linan med dubbeldrag efter all gräsmattsträning/grus. Är inne på att köpa sameos Cobra spit som ska vara prisvärd i förhållande till prestanda.
    Men sen så undrar jag, ska man göra någon ytterligare linvårdsbehandling med något annat medel?

Cheers

Ursprungligen postat av JanZ00N Visa inlägg
    Hej allihopa!
    Har ju förstått att det kan vara en god idé med nån slags linbehandling för att få ett bättre skjut i linan. Har märkt att det blir slack i linan med dubbeldrag efter all gräsmattsträning/grus. Är inne på att köpa sameos Cobra spit som ska vara prisvärd i förhållande till prestanda.
    Men sen så undrar jag, ska man göra någon ytterligare linvårdsbehandling med något annat medel?

Cheers
    det räcker alldeles utmärkt! cobraspit är bra skit. tiemcos linsmörja är kanon den kör jag med. Håller länge, drar igenom linan 1-2 gånger putsar, sen lägger jag på ett lager av lite mer innan jag hänger upp linan i stora öglor på tork. Undvik loon bara så går allt bra

Kommentera

Jag har kört med Cobra spit och visst det funkar hur bra som helst, sedan har jag under långa perioder inte använt något alls inte ens tvättat i såpa vatten.

Tycker för mig (Högst personliga åsikt) så gör det inte så mycket för längden på kast, underhållet förlänger helt klart livslängden.

Men om TS tränar mycket på gräsmata och grus så spelar linsmörja mindre roll den linan dör fort.

Rekommenderar hellre då en billig lina för träning ex dan tackels andrahandssortering då har man råd att kasta lina !

Kommentera

Men hur går proceduren till när man smörjer upp linan med cobra spottet?
        Tar man och sköljer av linan först i vatten? Och smörjer in linan efter det? Har man gegga i nån microfiber duk och drar linan igenom den? Kör med 2a sorterings lina från dan-tackel just nu. Men använder den även när jag fiskar vid sjön och då är det ordentligt nedsmutsad. Tanken är att jag ska köpa en barrio-lina och ha som "fiske"lina. Och köra 2a sorteringslina som träningslina. Nöter varje dag mer eller mindre så den får ju väldigt mycket skit på sig.
        Tack för svaren

Kommentera

Enklast, är att blötlägga linan i ljummet vatten med ett par enstaka droppar grönsåpa i under ca. 1 timme.

Torka sedan av linan noga med en handduk.

Ta en klick av lin smörjan på en garanterat ludd fri trasa och polera in en ca. 2 meters längd i taget med ett tiotal drag.

På med en liten klick till på trasan och ta nästa lin längd etc. etc.

Låt den behandlade linan falla ned i en ren hink. Låt den ligga där och dra ett par timmar innan du spolar tillbaka den på spolen.

Låt linan löpa mellan tummen och pekfingret med ett visst motstånd när du vevar. Då undviker du lin tvinn.

Ska du vinter förvara linan? Linda upp den runt den övre delen av en hink och dra sedan ett snöre över lin spetsen, så att linan inte börjar att linda av sig sedan. Ställ hinken i ett mörkt och hyfsat svalt utrymme typ en garderob.

Alternativt, linda upp linan mellan tumväcket och armbågen. Knyt några snör stumpar runt slingorna och häng linan på en spik eller över en klädhängare.

En lin korg av något slag runt midjan gör att det tar längre tid innan linan blir skitig under fiske turerna. Minskar ju även irritations momentet att linan fastnar i saker på marken eller att du då och då råkar ställa dig på den.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-22, 19:21.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja men då måste en microfiberduk passa perfekt, en sån är ju nästintill luddfri.
            Tack för svaren, det uppskattas.

Kommentera

Jo, eller en bit av ett örngott exempelvis. Inte ett sådant direkt från snarkofagen dock.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-23, 11:32.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              149 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X