Fario eller Lpxe ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fario eller Lpxe ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fario eller Lpxe ?

Hej!

Nu är det dax för ett nytt 9" #5. Det väger mellan Guideline Fario eller Lpxe. Jag gillar båda spöna men det blir bara det ena. Någon som har stått i samma tankar och har någon erfarenhet att dela med sig av?

Tack på förhand!
    Jonas

Det är riktigt bra spön båda två. Är mest en kostnads och utseende fråga vilket du ska välja? Aktionen är i stort sett den samma på båda spöna
    .
    Tänk bara på att LXPe RS V.2 modellen, är ett snabbt topp aktion spö. Men LXPe #5 "standard" är egentligen något över klass 6. Så du behöver en lina som väger 11 gram eller straxt över.

Fario spöt, däremot håller AFTM. Så en DT lina klass #5 eller en WF alternativt Longbelly som väger 10.5 gram ska passa utmärkt.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej,
      Jag gillar utséendet på båda spöna och priset skiljer inte så värst. Det viktigaste är känslan.
      Men om nu Fario följer aftm så kanske det är bättre att sikta där. Och jag vill gärna ha lite djupare aktion i spöet. Även det verkar vara något som talar för Fario.
      Men när det då gäller lina så förmodar jag att Guideline klassar sina linor efter deras spö som tex Lpxe som du skriver att #5 enligt aftm snarare är en #6. Så att kombinera en tex Highwater med ett Fario kanske inte blir så bra?

Men jag kanske är fel ute där?

Kommentera

Ursprungligen postat av Janoz Visa inlägg
        Hej,
        Jag gillar utséendet på båda spöna och priset skiljer inte så värst. Det viktigaste är känslan.
        Men om nu Fario följer aftm så kanske det är bättre att sikta där. Och jag vill gärna ha lite djupare aktion i spöet. Även det verkar vara något som talar för Fario.
        Men när det då gäller lina så förmodar jag att Guideline klassar sina linor efter deras spö som tex Lpxe som du skriver att #5 enligt aftm snarare är en #6. Så att kombinera en tex Highwater med ett Fario kanske inte blir så bra?

Men jag kanske är fel ute där?
        Tycker Fariot är ganska klassiskt GL klassat. Spön är inte AFTM klassade, utan klassningen är endast en rekommendation på passande linor. GL`s linor i klass fem funkar naturligtvis bra med deras spön i klass fem. En Highwater i klass fem sitter som en smäck på Fario femman. Grym kombo

Kommentera

Tack för tipsen!

Kommentera

Efter lite snokande så verkar det som att många kör med GL Highwater och Rio Gold till Fario. Funkar de även bra till Lpxe? Någon som har provat denna kombo som kan dela med sig av lite åsikter??

Kommentera

Ursprungligen postat av Janoz Visa inlägg
              Efter lite snokande så verkar det som att många kör med GL Highwater och Rio Gold till Fario. Funkar de även bra till Lpxe? Någon som har provat denna kombo som kan dela med sig av lite åsikter??
              Alla linor som väger rätt för spöt funkar. Golden är en allround lina som lirar fint med spöt, men det finns ju mängder av olika linor/taperingar som gör det. Brukar väl vara egna tycket + användningsområdet som avgör linvalet. Blir det mest torrt eller streamers, sjöfiske med längre kast eller åfiske med kortare kast och kanske mycket underhand? Fast som sagt är du ute efter en bra allround lina, så är Golden inte fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
              8 svar
              565 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
              3 svar
              592 visningar
              0 gillar