Tjenare, har kollat runt på olika spön nu och håller på att bli galen, finns ju så mycket olika! Har för tillfället ett kit från fiskeflugor.se klass 5 som jag inte är jättenöjd med. Jag fiskar väl mest i tjärnar efter regnbåge, även sugen på öring och harrfiske, men är ju sugen på gädd/laxfiske också, och känns ju som att ett högt klassat spö som funkar för lax/gädda blir alldeles för mycket för småfisket.. och ett lägre klassat spö går ju inte till laxen? Kollat främst på mxs spöna, även tveksam på emerald/sapphire modellerna. Skulle nån kunna ge mig några tips i denna djungeln? Vore väldigt tacksam!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nytt spö till sommaren?
Collapse
X
-
Hej!
Jo, som du säger. Det behövs iaf 2 utrustningar och t.om kanske 3 st för att täcka Gädda, Harr, Lax och Öring fisket. Ett klass 9 till Gäddan och till en hands Laxfiske i mindre älvar och åar. Dock är ju en 2 hands utrustning klass 9/10 och ett 13 - 14 fot spö att rekommendera + en rulle som tål mycket stryk och tar en klass 10 fluglina + 200m 30 pund backing till Laxen och Havsöringen.
Om du ska ha ett Harr och Öring spö endast? Vad får spöt kosta? Linan och rullen från ditt kit kan du kanske använda? Ett klass 5, 9 fots spö är bra all around för fiske efter de mindre ädelfisk arterna.
P.s. vilken aktion på spöt vill du ha?Senast ändrad av Jock Scott; 2015-01-23, 00:58.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Tack för snabbt och bra svar! Ja får nog bli att köpa fler utrustningar. Känns som att jag är mer för 1 hands spön, vet inte varför men känns så även om jag inte testat 2hands, kanske borde testa? Jag som är lite nybörjare, varför ska man ha längre spö? Är det för att få mer kraft i kasten?
Harr/öringspö får väl helst inte vara över 2500kr, linan och rullen är tveksam, men kan gå i nödfall säkert. Verkar som att man knappt rymms med backing om hela linan ska på. Har så att linan alldeles precis går på nu och har inte särskilt mycket backing.
Vet inte riktigt vilken aktion jag vill ha, det jag har nu (5an) är medium-snabb och har testat ett Guideline lpxe klass 7, som är snabb va? Tyckte att det jag har nu kändes lite bättre då fast hann ju bara testa guideline spöt precis ibörjan när jag hade lärt mig få iväg linan lite grann. Men jag gillar mer känsla ändå, fast vill ju samtidigt kunna kasta även om det blåser lite. Medium-snabb känns skönare men blir det ett problem om det blåser?
Kanske bäst att börja köpa högre klassat spö och behålla det klass 5 spöt jag har tills jag har pengar till nytt klass 5 också?
Kommentera
-
Fiskeflugor är inte direkt kända för de vassaste prylarna .... eller servicen för den delen.
Har du köpt ett kit och knappt får rullen på linan är något fel, antingen så är linan för grov eller så är rullen en 3/4 eller liknande.
Vision brukar ha helt ok att börja med kit för en 1500:- typ, rätta mig gärna om jag har fel.
Sedan skulle jag tipsa köp beggagnat marknaden svämmar över av bra spön till bra pengar, personligen rekommenderar jag TFO BVK läs på tror det faktiskt blev utnämnt till 2013s "bästa" mest hypade spö kostade 2000:- nytt då de är dyrare idag men du hittar dem beggade till tusenlappen.
Och då kan du kanske rent av få två spön att nyttja till de pengar du pratar om.
När det gäller rullar så ska du se dem för vad de är, ren linförvaring det är sällan man nyttjar bromsen ändå. Undantaget är väl havsöring och lax.
Men gädda, och annan ädelfisk vitfisk är bromsen inte viktig. Fiskar obromsat på min rulle och kontrollerar bromsstyrkan med fingrarna
Kommentera
-
TFO spöt verkade ju ha fått bra kritik, fast nypriset var ju ganska saftigt om man jämför med msx spöna som gick på 2000, men om jag hittar nåt beggat TFO vore det ju klockrent. Kanske skulle kunna använda rullen ändå fast byta lina.. vad för lina skulle ni rekommendera till TFO klass 5? Om jag inte skulle klara mig på ett klass 4? Sen skulle jag ju kunna köpa ett klass 8 eller 9 om jag hittar det beggat också, men då behöver jag lina och rulle till det också. Ni vet inte om det finns ett till salu nån stans klass 4, 5 eller 8, 9?
tack för alla tips, uppskattas verkligen!
Kommentera
-
Om du vill hitta flugfiskeprylar beggat så rekomenderar jag det stora flugfiskeforumet, vet inte om man vågar nämna namnet kanske är lite som att svära i kyrkan men sök google efter flugfiskeforum så får du det på första träffen.
Brukar komma upp rätt så trevliga annonser,
Vidare till ett klass 5 TFO så rekommenderar jag Sameo viper i klass 5 som första lina, personligen så gillar jag lite långsammare action i klingan och har därför överlinat mitt spö en klass vilket jag inte rekommenderar att du gör innan du vet vad du vill.
När det gäller ett spö för gädda så titta på ett klass 9, jag kör med klass 8 men det är lite klent på stora flashflugor.
Där kan du nästan titta på typ ett scierra till mindre pengar då det inte känns så känsligt som i de lägre klasserna.
Lina definitivt Guideline Pike
Hoppas att du fått lite kött på benen,
Kommentera
-
Hej Linus;Ursprungligen postat av LinusHe Visa inläggTjenare, har kollat runt på olika spön nu och håller på att bli galen, finns ju så mycket olika! Har för tillfället ett kit från fiskeflugor.se klass 5 som jag inte är jättenöjd med. Jag fiskar väl mest i tjärnar efter regnbåge, även sugen på öring och harrfiske, men är ju sugen på gädd/laxfiske också, och känns ju som att ett högt klassat spö som funkar för lax/gädda blir alldeles för mycket för småfisket.. och ett lägre klassat spö går ju inte till laxen? Kollat främst på mxs spöna, även tveksam på emerald/sapphire modellerna. Skulle nån kunna ge mig några tips i denna djungeln? Vore väldigt tacksam!
Gå in till din sportfiskebutik i Piteå och diskutera med personalen samt känn på olika spön och rullar. Köp sedan den utrustning som passar dig och din plånbok. Sedan jag var 19 år som du har jag säkerligen köpt ett hundratal fiskeutrustningar. Många har jag kvar och använder än idag. Andra utrustningar som inte passade mig helt har jag skänkt bort till unga grabbar och tjejer att börja fiska med ....
Nothing is forever!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Ett 2 hands spö till Lax och HÖ fisket är bekvämare att använda på det hela taget till detta slags fiske. Man luft kastar ju rätt sällan då. Utan mer roll och switch kastar i stället mellan varje utfiskning av flugan. Och du får litet mer kontroll vid drillningen med ett sådant långt spö också.Ursprungligen postat av LinusHe Visa inläggTack för snabbt och bra svar! Ja får nog bli att köpa fler utrustningar. Känns som att jag är mer för 1 hands spön, vet inte varför men känns så även om jag inte testat 2hands, kanske borde testa? Jag som är lite nybörjare, varför ska man ha längre spö? Är det för att få mer kraft i kasten?
Harr/öringspö får väl helst inte vara över 2500kr, linan och rullen är tveksam, men kan gå i nödfall säkert. Verkar som att man knappt rymms med backing om hela linan ska på. Har så att linan alldeles precis går på nu och har inte särskilt mycket backing.
Vet inte riktigt vilken aktion jag vill ha, det jag har nu (5an) är medium-snabb och har testat ett Guideline lpxe klass 7, som är snabb va? Tyckte att det jag har nu kändes lite bättre då fast hann ju bara testa guideline spöt precis ibörjan när jag hade lärt mig få iväg linan lite grann. Men jag gillar mer känsla ändå, fast vill ju samtidigt kunna kasta även om det blåser lite. Medium-snabb känns skönare men blir det ett problem om det blåser?
Kanske bäst att börja köpa högre klassat spö och behålla det klass 5 spöt jag har tills jag har pengar till nytt klass 5 också?
Tycker att detta spö är bra och ska nog passa dig fint om du vill ha en aktion som är något litet rappare än de halv snabba pinnarna: http://www.fishline.se/vision-nite-c...roducts_id/535
Eller om du vill ha ett bra medium snabbt till ett juste pris? :
Marknadens bästa budget spö tycker jag.
Nä, ett medium snabbt spö klarar vind helt ok. Om du kör med dubbel drag teknik.
Men ett snabbare spö krymper ju linbågen något. Vilket ju är positivt i motvinden. Men å andra sidan, så är oftare snabba spön litet mindre förlåtande mot små missar i tekniken. Och kan ibland inte vara det bästa valet när du kör med riktigt tunn tafs spets. Detta, beroende på att ett styvare spö tar upp stötar och knyckar från fisken litet sämre än ett något mjukare spö.
Om du ska köpa en 5:a eller ett tyngre spö? Beror ju på vilka fiskar du prioriterar i första rummet? Skaffar du en ny 5:a? Då blir ju inte bara det fisket trivsammare. Du utvecklas ju kast mässigt fortare också än med den pinne du har nu.
Ett Gädd kit, kan du ju alltid skaffa senare för en hyfsat billig slant typ detta:
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
|
2 svar
175 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg