Flugfiske utrustning gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske utrustning gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske utrustning gädda

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på spö, rulle, lina till gäddfisket. Har för närvarande ett guideline exeed #7 10 fot och scierra orbit 5/6 med guideline 4cast lina. Köpte de för jag ville fiska öring på västkusten. Antar att jag inte kan använda mig av så stora flugor med den utrustningen.
    Som de låter så är jag rätt ny när de gäller flugfiske

Har kollat in visions big Daddy spö, men har läst att en del är missnöjda.
    Spöt får gärna vara lättlastat

Ursprungligen postat av Mulle83 Visa inlägg
    Hej!

Jag skulle vilja ha tips på spö, rulle, lina till gäddfisket. Har för närvarande ett guideline exeed #7 10 fot och scierra orbit 5/6 med guideline 4cast lina. Köpte de för jag ville fiska öring på västkusten. Antar att jag inte kan använda mig av så stora flugor med den utrustningen.
    Som de låter så är jag rätt ny när de gäller flugfiske

Har kollat in visions big Daddy spö, men har läst att en del är missnöjda.
    Spöt får gärna vara lättlastat
    Flugorna behöver inte vara stora som "sparvar" för att gäddan skall bli intresserad. I de vatten jag fiskar är det ganska sällan de större tuberna funkar, utan det är de mindre klassikerna bundna på enkelkrok som gäller. Din Exceed sjua borde palla med GL`s pike lina i klass sju som kastar medelstora gäddflugor utan problem. Har några olika utrustningar till de gröna, men min V2 sjua med just GL pike sjuan kommer få mycket tid denna säsong. Klart roligare att fiska med lite lättare grejjer, även när det gäller gädda. Sägs väl att kvalitèn på Big D spöna är sådär, fast det är lättkastat men tycker själv det är både trögt och tråkigt. Big M däremot är ett spö jag gärna haft i arsenalen.

Kommentera

Baitfish och flashtuber som inte är alltför breda kan du nog kasta om du sätter en gäddlina på det spöt.

Jag hade själv ett BD 9' #9, och trivdes rätt bra med det (fick säljas av ekonomiska skäl, men jag kommer nog skaffa ett nytt framöver), både aktion och finish.
      En del har haft problem med att ringarna rostat under lacken verkar det som, så saltvattensbeständigheten kan vara lite dodgy.
      Nu har jag bara fiskat saltvatten en handfull gånger med mitt, men jag märkte inte av nåt sånt.

Jag råder dig att provkasta spöt om du ska köpa, och gärna jämföra med nåt annat. Det är rätt stor skillnad i aktion på många spön, så se till att hitta vad du trivs med. Smaken är som baken, och så vidare.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Tack för tipsen! Ska nog köra med mitt #7 och köpa gäddlina till rullen. Ska till Karlskrona och fiska v14 så vi får se hur de går

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
        7 svar
        392 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
        8 svar
        247 visningar