jag ska ladda min#4/6 airfraime rulle med backing och en WF7 lina. jag tänkte köpa biltemas 0,20 fätlina. någon som vet ungefär hur mkt jag behöver. vet blott att jag kan snurra på fluglinan först och sedan spola på backing. vore dock bra att veta om jag ska köpa 200m eller 100m räcker, det ska vel inte vara för lite heller.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mängd backing?
Collapse
X
-
hmm
känner inte till deras flätlina men 100m räcker lätt till svenskt fiske.. om det inte är laxfiske vill säga?
men backing (dacron) är inte dyrt och är i regel lite lätt vaxad(?) för greppets skull.. och den åldras väldigt långsamt..
men fyll för all del på med så mycket backing/biltemalinan som rullen och fluglinan tillåter..
kommer du att använda 0,20flätlina så är det viktigt att du lägger på den väldigt nogrannt.. lägg på den hårt, och kryssa gärna mycket också för att undvika linproblem vid drillning. man blir inte glad om backingen skär in och låser sig om man nu väl får se den
och har man nu använt den så rekommenderar jag att man drar ut efter drillen och vevar in den igen under kontroll..
-
Ursprungligen postat av Brevbärarnjag ska ladda min#4/6 airfraime rulle med backing och en WF7 lina. jag tänkte köpa biltemas 0,20 fätlina. någon som vet ungefär hur mkt jag behöver. vet blott att jag kan snurra på fluglinan först och sedan spola på backing. vore dock bra att veta om jag ska köpa 200m eller 100m räcker, det ska vel inte vara för lite heller.C&R ???
Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?
Kommentera
-
Skulle inte rekkomendera att ha flätlina till backing.... den kan
vara ruggigt hemsk mot fluglinan.... har polare som har blivit av med fluglinan för att flätlinan har skärt in i fluglinan o skalat den.....
så att fisken dragit iväg med typ 800:- fluglina..... inte så kul inte
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NatasSkulle inte rekkomendera att ha flätlina till backing.... den kan
vara ruggigt hemsk mot fluglinan.... har polare som har blivit av med fluglinan för att flätlinan har skärt in i fluglinan o skalat den.....
så att fisken dragit iväg med typ 800:- fluglina..... inte så kul inteMå vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
#4/6 airfraime rulle med backing och en WF7 lina. Låter som du tangerar/överskrider rullens kapacitet. . .
vad ska du fiska efter ?
Om man spolar på fluglinan först och sedan fyller på med backing, så blir det inte rätt när man 'vänder' på paketet. Spola på all backing först, reducera sedan efter behov (lite jobbigt, jag använder borrmaskin som hjälpmedel) .
Verkar lite farligt att knyta flätlina direkt på fluglinan, man om man kör med 'riktig' backing , så är det väl bara att 'skala' fluglinan och sedan knyta ihop med en dubbel grinnerknut , eller göra två öglor för att sedan koppla ihop med.
My2cents . .
Kommentera
-
kaninteloggain
Ursprungligen postat av Inge-Napp#4/6 airfraime rulle med backing och en WF7 lina. Låter som du tangerar/överskrider rullens kapacitet. . .
vad ska du fiska efter ?
Om man spolar på fluglinan först och sedan fyller på med backing, så blir det inte rätt när man 'vänder' på paketet. Spola på all backing först, reducera sedan efter behov (lite jobbigt, jag använder borrmaskin som hjälpmedel) .
Verkar lite farligt att knyta flätlina direkt på fluglinan, man om man kör med 'riktig' backing , så är det väl bara att 'skala' fluglinan och sedan knyta ihop med en dubbel grinnerknut , eller göra två öglor för att sedan koppla ihop med.
My2cents . .
jag förstår inte riktigt vad du menar, varför blir det inte rätt när man vänder?
Kommentera
-
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
|
7 svar
392 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()