Första Flugspöt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första Flugspöt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första Flugspöt!

Hejsan alla!

Har tänkt bege mig ut i det stora träsket inom flugfiske, har ingen erfarenhet alls inom flugfiske. Bor på västkusten och kommer antagligen fiska efter havsöring och även efter regnbågsöring. Försökt läst på så mycket jag kan om flugfiske och ju mer jag läser dess mer snurrig blir jag.

Till min fråga har kollat på fishline.se och tänkte köpa flugspöt Vision VIPU klass #6 9' och Rullen: Guideline Haze V2 flugrulle modell 24. Är detta en bra kombination på ett spö för en nybörjare?

Skulle satsat på en 7a då du är nybörjare och ska kasta på kusten - där det blåser mycket och man vill ha massa skjut

Har ett loop incite hemma som är riktigt skönt till det.

Nu får du vänta på jock för mer utförligt svar

Kommentera

Hej!

Håller med daikai om klassen. #7 är ett helt rätt val.

Men Vipu som är i sig är ett mycket prisvärt spö har inte riktigt rätt aktion för kust fisket, där man bör välja ett snabbare spö eftersom man vill kunna krympa linbågen i vinden så mycket det går. Baksidan med ett sådant spö är att det är mindre förlåtande mot misstag i kast tekniken än ett medium snabbt spö som Vipu t.ex. Men å andra sidan, så tvingar det dig att vara mer noggrann vid kast övningarna vilket ju är positivt i längden.

Tips: http://www.fiskedags.nu/sv/combo-set...100-9-0-6.html Här får du bra kust grejor utan att det blir tok dyrt.

Iof. ska du kompromissa och även fiska Regnbåge? Då är klass 6 ett bra val och ett Vipu kit i så fall. http://www.fishline.se/vision-vipu-f...oducts_id/1106

Men då får du köpa till en reserv spole till Koma #5/6 rullen och en Intermediate lina ( #7 ) + en spole 20 pund backing lina till kust fisket.

Till Regnbågen: 9 fot tafs med 0.18 och 0.16 spets.

Flugor.se har en så kallad fylld flug ask som heter "Kust öringen": http://www.flugor.se/ Då får du ett utprövat set med flugor. Finns även en dylik ask som heter Regnbågen.

9 fot taperade = avsmalnande flugtafsar med 0.25 spets är lagom till Kust HÖ fisket.

Öva kast teknik på en gräsmatta. Att göra detta vid fiske vattnet är ingen bra ide' Finns för mycket som distraherar där. Knyt en garntofs till tafsen när du övar. Ha alltid glasögon på när du fiskar sedan. Det skyddar dina ögon från högst ovälkommna besök av din fluga.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-17, 08:50.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack så mycket för alla svar. Nu har jag lite mer kött på benen att stå på, Kommer köpa spöt du tipsa om. Regnbåge kommer inte fiskas lika mycket som havsöring. Så lägger pengarna på ett riktigt havsöringspö och köper nog ett till spö i framtiden.

Tack Jock och daikai!

Kommentera

Kollade på flugorna. Står östkusten och sydkusten. Fungerar dom lika bra på västkusten? Hittade inget på västkusten

Kommentera

Ursprungligen postat av scenix Visa inlägg
            Kollade på flugorna. Står östkusten och sydkusten. Fungerar dom lika bra på västkusten? Hittade inget på västkusten
            Det gör de säkert. Är ju ingen himmelsvid skillnad på flug valet egentligen mellan kusterna. Endast att "Sydkust asken" innehåller en Borstmask imitation. Vet inte om den förekommer där du bor?

Kommentera

Ursprungligen postat av scenix Visa inlägg
              Tack så mycket för alla svar. Nu har jag lite mer kött på benen att stå på, Kommer köpa spöt du tipsa om. Regnbåge kommer inte fiskas lika mycket som havsöring. Så lägger pengarna på ett riktigt havsöringspö och köper nog ett till spö i framtiden.

Tack Jock och daikai!
              Varsågod. Jo, det Havsöring setet skulle t.om en erfaren kustfiskare och kastare känna sig bekväm med. Du kan ha det kitet under många säsonger.

Kommentera

P.s. Jo faktiskt så har du Borstmask längs Västkusten. Men den är endast intressant i April, precis som här i Skåne. Testa med en Räka eller en liten fisk imitation annars. Brukar vara ganska säkra kort. Större och färgglada flugor är det bästa valet tidigt och sent på säsongen.

Mörka flugor, funkar bäst gryning, skymning och vid dåligt väder. Gäller oavsett vilken ädelfisk art du är ute efter förresten.

Var flexibel och testa med olika intagnings hastigheter och djup.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-17, 11:18.

Kommentera

Herregud får mer information här än jag kunde önska! Tar åt mig allt. Förekommer väldigt mycket borstmask här jag bor. Ser spår av dom hela sommaren när man badar. Tjörn/stenungsund/orust/

Kör nog på östkust lådan och sedan köper några räk/fisk imitationer vid sidan av det paket. Ska bli riktigt kul.

Tack ännu engång jock!

Kommentera

Varsågod. Kul att man kunde hjälpa till litet. Vi är ett hjälpsamt gäng här på forumet.

Du har redan fina fisk och Räk imitationer i den lådan. Men ska du trots det köpa fler fisk imitationer? Testa HN Gliet. Den blå - vita varianten ser ju bra ut. Likaså Fry Tobis.
                    Pattegrisen, är ju en klassisk räk imitation om du ska ha fler Räkor också? Den rosa och den vita varianten är ju populära.

Kanske en bok för dig?

Skitfiske på dig när det blir dags.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-17, 17:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X