Klumplina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klumplina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tumlaren
    Jag tror inte att det är fel på min kastteknik, är utbildad flugkastinstruktör av Göran Andersson, även om det är några år sen utbildningen. Ett 5/6 spö är utvecklat för en klass 5 DT-lina och en klass 6 WF-lina, då en DT-lina belastar spöet mera (kortare linlängd i luften). Du skjuter inte på samma sätt med DT-linan som med WF-linan. Därav av två olika klasser på spöna, annras finns det väl ingen orsak att dubbelklassa spöna. En ny trend är att enkelklassa spöna då de flesta bara använder WF-linor. Det nya sättet att klassa flugutrustningten på kan jag inte ännu, håller på att kolla upp detta.
    Tumlaren
    Varför rekommenderar du då en WF7 till en 5/6?

EDIT: du har förresten angett ett "-" istället för en "." i din hemsideadress i profilen.
    Senast ändrad av salmo32; 2006-03-09, 18:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
      En 5/6 är i princip detsamma som en enkelklassad 5 och bör bestyckas med en WF6. Sätter du på en WF7 överklassar du spöt och det blir knappast lättare att kasta i motvind. Om du föredrar en WF7 på en 5/6 bör du nog se över din kastteknik.

Jag kör alltid egensydda klumpar med flatbeam på kusten, kastar överlägset med väldigt liten kraftansträngning.
      Man behöver ju inte ha full längd ute (30F) för att få rätt belastning på spöt me en wf 7 och då blir ju också kasten mindre vindkänsliga, speciellt i sidvind.
      Aborre 1030g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 3.5kg, Braxen 3.2kg, Gärs 53g, Gråsej 3.0kg, Gädda 4,7kg, Gös, Havskatt, Havsöring 1,0kg, Id, insjööring 1 kg, Knaggrocka, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk, Lake, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 1.5 kg, Sandskädda, Sarv, Sill, Spigg, Stäm, Sutare 1 kg, Torsk 16 kg, Vimma, Ål

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
        En 5/6 är i princip detsamma som en enkelklassad 5 och bör bestyckas med en WF6. Sätter du på en WF7 överklassar du spöt och det blir knappast lättare att kasta i motvind. Om du föredrar en WF7 på en 5/6 bör du nog se över din kastteknik.

Jag kör alltid egensydda klumpar med flatbeam på kusten, kastar överlägset med väldigt liten kraftansträngning.
        Är inte ne enkelklassad 5 en 4-5 och en 5-6a en 6a om du e med på vad jag menar.
        Tex 5-6 dt5a wf6a.
        Jämför en gammal lopp 7-8 mott en 7a

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        168 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
        1 svar
        275 visningar
        0 gillar