Börja flugfiska, tips på fiskeset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja flugfiska, tips på fiskeset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ekholm1993 Visa inlägg
    Känns ju som att de är gött å kunna köpa de i en butik i närheten om de skulle hända något så blir de närmare med xxl i Jönköping än harrkungen i Lindesberg [emoji4] [emoji12]
    Absolut :-) klämma och känna är det bästa :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag kapar tråden lite! (ursäkta..) går i samma tankar att testa på flugfiske fast då efter gädda. Har kollat på det POOL kitet på xxl för 1000kr men tänkte höra om det kanske är värt att gå upp till iaf 2000kr även om man är nybörjare? Jag har aldrig ens hållit i ett flugspö så jag är nybörjare delux!

Kommentera

Ursprungligen postat av dannnee Visa inlägg
        Jag kapar tråden lite! (ursäkta..) går i samma tankar att testa på flugfiske fast då efter gädda. Har kollat på det POOL kitet på xxl för 1000kr men tänkte höra om det kanske är värt att gå upp till iaf 2000kr även om man är nybörjare? Jag har aldrig ens hållit i ett flugspö så jag är nybörjare delux!
        Här har du ett mycket bra gäddspö :-) har själv kännt och klämt på detta :-)

http://www.huntyardberras.com/flugfi...pike-kit-9ft-9

Jag skall fluga lite efter gädda i år men skall köra med mitt Loop #7 som jag använder annars till HÖ :-)
        Men har varit lite sugen på detta spö på berras :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

Jag skall fluga lite efter gädda i år men skall köra med mitt Loop #7 som jag använder annars till HÖ :-)
          Samma set ser ut att finnas hos XXL till ett bättre pris: https://www.xxl.se/guideline-epik-pi..._style#details

Ett tips är annars att kolla in Flugor.se. Sameos prylar känns prisvärda. Jag har ett Sameo Classic till gäddfisket som jag är nöjd med. Deras nya set JAW finns i klasserna #5, #6 och #8 till vettiga priser. Nackdelen är väl att ingen har hunnit testa grejerna ännu, men tror inte det borde vara några problem med kvaliteten. Skulle det vara nått så har de varit väldigt vettiga att ha att göra med tidigare. En fördel är att det finns billiga extraspolar om man vill köra fler fluglinor senare.

En bra fluglina och ett bra flugspö gör en enorm skillnad för nybörjare. Jag hittade mitt första flugfiskeset i källaren och testade det igen förra sommaren för att se om det bara var jag som var usel när jag köpte grejerna eller om de var så usla som jag minns. Och ja, det är enorm skillnad på mitt nybörjarset jämfört med Sameo Classic och Loop Incite. Nu har ju säkerligen de billigaste seten blivit bättre jämfört med för 10 år sedan, men jag skulle nog ändå rekommendera att skippa de allra billigaste seten. Jag minns hur frustrerad och trött jag blev på flugfisket när mina grejer var fullständigt värdelösa.

Kommentera

Jag är inget proffs vad gäller flugfiske. Tillbringar ca 1vecka om,året i härjedalen där jag fiskar öring o harr. Ibland, men ytterst sällan flugfiskar jag på hemmaplan. Har vart i Blekinge ett par vändor på regnbågsvatten också
            Men jag har kört på http://www.el-ge.se/guideline-kispiox9385 i flera år, sen jag började flugfiska och jag tycker om det spöt fortfarande efter 5-6,år. Det är ksnon att börja med, lätt att lära sig på.
            Mitt tips

Kommentera

Annars kanske det här är ok?-dock klass 6 http://www.fiskesnack.com/forum/show...3%B6-och-rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

Om du ska kunna hantera de stora 20 - 25 cm gädd flugorna? Då ska du nog kika på ett #9 Gädd kit. Då får du ju även en lina som är rätt taperad för att vända på sådana stora flugor.

Klass 7 lär endast greja hälften så stora gädd flugor.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2016-03-14, 10:36.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Om du ska kunna hantera de stora 20 - 25 cm gädd flugorna? Då ska du nog kika på ett #9 Gädd kit. Då får du ju även en lina som är rätt taperad för att vända på sådana stora flugor.

Klass 7 lär endast greja hälften så stora gädd flugor.
                  Har inga direkta gäddflugor mer än dom jag gjort själv :-) och dom är lite mer än hälften så stora som en gäddfluga :-) lite sport måste det ju va :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av ekholm1993 Visa inlägg
                    Tänkte jag skulle prova börja flugfiska nu här i vår. Har tänkt att fiska öring, harr, aborre, regnbåge och fått klart för mig att jag bör köra på klass 5-6 ?
                    Undrar lite över dem billiga Pool 12 på xxl för tusenlappen kan funka som nybörjarspö eller om man ska gå upp i prisklass för att få tag i det mest prisvärda? Har ni några andra tips så tar jag gärna emot såna med
                    Tacksam för svar[emoji4]
                    Om du är en storväxt kille som har storlek 44 i skor och drar XXL i vadarbyxor har jag ett bra startpaket till dig med allt :-) hör av dig i pm så berättar jag mer :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Jag är inget proffs vad gäller flugfiske. Tillbringar ca 1vecka om,året i härjedalen där jag fiskar öring o harr. Ibland, men ytterst sällan flugfiskar jag på hemmaplan. Har vart i Blekinge ett par vändor på regnbågsvatten också
                      Men jag har kört på http://www.el-ge.se/guideline-kispiox9385 i flera år, sen jag började flugfiska och jag tycker om det spöt fortfarande efter 5-6,år. Det är ksnon att börja med, lätt att lära sig på.
                      Mitt tips
                      Okej! Ska förbi xxl å kika på deras tror dem hade mått liknande de

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      288 visningar
                      0 gillar