Tafsspets till vision keeper 5/6 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsspets till vision keeper 5/6 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsspets till vision keeper 5/6 ?

Har precis köpt mina första flugfiskeprylar, ett vision keeper flugfiskeset. Ska fiska P&T och tänkte köpa nylonlina att ha som tafsspets, men har ingen aning om vad det är för grovlek på tafsen som följde med? Så, är det någon som vet vad som skulle passa som tafsspets?.. Korkad fråga kanske, men är total nybörjare när det gäller flugfiske

0.20 - 0.23 kan du köra med till streamerfisket. Onödigt o gå på supertunna tafsar som nybörjare. Skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      0.20 - 0.23 kan du köra med till streamerfisket. Onödigt o gå på supertunna tafsar som nybörjare. Skitfiske
      Okej, går det med vilken nylonlina som helst eller ska det vara någon speciell? Tror du jag kan knyta den direkt i den taperade tafsen (som jag inte vet grovleken på) som jag fick med i setet jag köpte? Eller borde jag kanske köpa en ny sån också? I så fall har du något bra tips där också? =)

Kommentera

Ursprungligen postat av JoLLe Visa inlägg
        Okej, går det med vilken nylonlina som helst eller ska det vara någon speciell? Tror du jag kan knyta den direkt i den taperade tafsen (som jag inte vet grovleken på) som jag fick med i setet jag köpte? Eller borde jag kanske köpa en ny sån också? I så fall har du något bra tips där också? =)
        Mitt tips är att du skaffar ett gäng så kallade Tippet rings ( 12 kg ) och monterar en på mellandelen av tafsen. Då kan du lätt byta tafs spets genom att knyta tafs spetsen på ringen med clinch knuten ( betes knuten). Ringen flyter också när du fiskar torrfluga.

Inte heller behöver du tvingas att korta ned mellandelen som man gör när man skarvar tafs spets material direkt på ett annat.

0.20 är en bra allaround grovlek på nylon tafs spets. Men till flugor storlek 14 - 16 så är 0.16 ett bra val.

Här är ett bra nylon material: http://www.fishline.se/stroft-tafsma...ducts_id/3405/

Montera ringen hemma vid köks bordet. Använd en peang eller dyl. verktyg för att hålla i ringen när du monterar den. Den har en diameter på 2 mm så den är svår att hålla i med fingrarna endast.

Skadar iof. inte om du köper på dig ett par färdig taperade tafsar till med 0.20 spets.

Man vet ju inte om man kan få total trassel då och då på en tafs under säsongen?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-03, 11:19.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Mitt tips är att du skaffar ett gäng så kallade Tippet rings ( 12 kg ) och monterar en på mellandelen av tafsen. Då kan du lätt byta tafs spets genom att knyta tafs spetsen på ringen med clinch knuten ( betes knuten). Ringen flyter också när du fiskar torrfluga.

Inte heller behöver du tvingas att korta ned mellandelen som man gör när man skarvar tafs spets material direkt på ett annat.

0.20 är en bra allaround grovlek på nylon tafs spets. Men till flugor storlek 14 - 16 så är 0.16 ett bra val.

Här är ett bra nylon material: http://www.fishline.se/stroft-tafsma...ducts_id/3405/

Montera ringen hemma vid köks bordet. Använd en peang eller dyl. verktyg för att hålla i ringen när du monterar den. Den har en diameter på 2 mm så den är svår att hålla i med fingrarna endast.

Skadar iof. inte om du köper på dig ett par färdig taperade tafsar till med 0.20 spets.

Man vet ju inte om man kan få total trassel då och då på en tafs under säsongen?
          Tack för ett mycket bra svar. Tippetringar såg smidigt ut så det måste jag absolut köpa.

Hur lång tafsspets brukar man skarva på? Tänker att tafsen kanske blir väldigt lång totalt sett, men det kanske inte är ett problem?

Är det här en vettig tafs? http://www.fishline.se/rio-powerflex...oducts_id/2892

Jag antar att diametern man kan välja i droplisten är själva spetsen på tafsen?

Kommentera

Tack för ett mycket bra svar. Tippetringar såg smidigt ut så det måste jag absolut köpa.

Hur lång tafsspets brukar man skarva på? Tänker att tafsen kanske blir väldigt lång totalt sett, men det kanske inte är ett problem?

Är det här en vettig tafs? http://www.fishline.se/rio-powerflex...oducts_id/2892

Rio poweflex är ett bra tafsmaterial. Använder det själv.

Den taperade tafsen som medföljde ditt Vision keeper 5/6 är sannolikt 0.20-0.18. Men jag kan ha fel. Står det inte någonstans i flugsetet vad det är?

Normal längd på flugtasfsarna brukar ligga runt 9 fot. De taperade tafsarna brukar vara 9 fot. Sedan knyter man ju på en bit tafsspets så man landar på ca 10 fot. Jag tillhör de som brukar tillverka sina egna tafsar och då brukar jag göra ca 10-12 fotstafsar beroende på olika omständigheter.

En bra sak att tänka på är att använda samma fabrikat när man skarvar ihop tafsarna. Har man tipetring spelar det ju så klart inte så stor roll.

Kommentera

Som Jock Scott skriver, skaffa ett gäng färdigtaperade tafsar. Olyckan kan lätt vara framme så man måste byta ut hela tafsen. trist om man då står där med endast 1 tafs.

Kommentera

Varsågod.

Jo, en tippet ring är klart bra att köra med. Och då spar man ju både tid när man byter spets och de andra tafs delarna som sagt. Likaså, kan man lätt knyta på en upphängare i en tippet ring. T.ex en större torrfluga som napp indikator och en nymf som hänger under ytan.

Som Trout bum sade, 9 fot total längd på tafsen. Iaf. ska hela tafsen inte vara kortare än till den första spö / lin förar ringen innan du ska lägga på en ny spets.

Ja, du ska kika i droplisten.

Inget fel på RIO's tafsar alls.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-03, 17:28.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                8 svar
                552 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                3 svar
                581 visningar
                0 gillar