Börja med 2-hands - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja med 2-hands

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja med 2-hands

Har fiskat fluga i några år men har blivit sugen på att prova 2-hands.

Bor så att Älvkarleby är ett rimligt hemmavatten och planerar att prova lite av de norrländska älvarna under sommaren - så med det i tanke, vad är lämpligt spö/lina att börja med?

Jag tänker mig (helt utan erfarenehet) att runt 15' klass 9-10 vore rimligt?

Enda tillämpliga utrustning jag har idag är en Greys GRX Reel, #9/11 som jag använder med ett klass 8 spö för havsöring - men har en bunt extraspolar så imbillar mig att den kan användas?

Alla tankar mottages

Jag har precis samma tankar som du att börja med tvåhands så skall bli kul att följa tråden :-)
    Jag har själv kollat på detta kit som start :-)

http://harrkungensfiske.se/index.php...product_id=704
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Det där kittet ser ju rätt spännande ut måste jag säga - Enda invändningen är att han som skall lära mig kasta är stor förespråkare av långa (15' typ) spön - Det här är ju lite mitt i.

Kommentera

Ursprungligen postat av JensB Visa inlägg
        Har fiskat fluga i några år men har blivit sugen på att prova 2-hands.

Bor så att Älvkarleby är ett rimligt hemmavatten och planerar att prova lite av de norrländska älvarna under sommaren - så med det i tanke, vad är lämpligt spö/lina att börja med?

Jag tänker mig (helt utan erfarenehet) att runt 15' klass 9-10 vore rimligt?

Enda tillämpliga utrustning jag har idag är en Greys GRX Reel, #9/11 som jag använder med ett klass 8 spö för havsöring - men har en bunt extraspolar så imbillar mig att den kan användas?

Alla tankar mottages

Den rullen duger gott.

Här är ett tips på spö och lina:

Lina 21 gram http://www.realfishing.se/sv/flugfis...multi-tip.html

30 pund backing rekommenderas. Så mycket du kan få på rullen med fluglinan på.

14 fot är en bra längd och klass 9 - 10.

Annars, så har du ju Kispiox kitet Classe69 länkade till.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-22, 09:43.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Som Jock Scott skriver så är 14 fot klass 9-10 ett bra val om man vill ha bara en utrustning som klarar det tyngre fisket hyfsat och inte känns helt fel på lågt sommarvatten. Men om du bara skall fiska älvkarleby och västerbottenälvarna kan du gå på 15 fot och klass 10-11. Kör själv med 14,8 fot #10-11 samt 15 fot# 10-11 som huvudspår med 13,7 #8-9 för sensommarfisket.

Men egentligen kvittar det nog så länge du har en kombo som du trivs med och som du kan lära dig kasta bra med. Ju mer du kan koncentrera dig på fisket och njuta av det istället för att strula med kastandet och grejorna desto bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          175 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
          1 svar
          288 visningar
          0 gillar