Nytt flugspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt flugspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt flugspö.

Hej alla duktiga och erfarna flugfiskare.Som rubriken lyder så funderar jag på att köpa ett nytt flugspö.Eller rättare sagt ett set då jag ändå behöver en ny rulle.Spöet jag har nu är ett gammalt Loop spö 590.Det har fungerat ypperligt i strömande vattten.Men har blivit en del fiske i fjällsjöar och Punt and take sjöar.
    Känner att jag skulle vlija ha ett spö som orkar lyfta och skicka ut mer lina.

Setet jag tittat är detta från Guidline ett 10#6 spö.
    Någon som har erfarenhet av det spö?Eller kan ni rekomendera nåt annat i liknande prisklass?
    MVH

Click image for larger version

Name:	150202.190538.jpg
Views:	1
Size:	56,0 KB
ID:	1845932

Hej!

LXPe, är ett mycket bra spö. Och den rullen och linan skäms inte för sig heller.

Men ett tio fot spö kommer att bli jobbigt att kasta med under långa fiske pass, i synnerhet för under armen. Ta hellre 9 fots varianten i stället.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar för tips Jock.Ska ha det med kastarmen i åtanke.Äger du något Lpxe spö eller har du provkastat något?

Kommentera

Varsågod. Har en kompis i Stockholm som äger ett #5 sådant. Har fått svinga det vid ett par tillfällen. Trevlig aktion om man nu inte är en anhängare av riktigt snabba eller långsamma hel aktion spön? Mig passade det bra eftersom jag gillar halv aktion pinnar.

Lätt att lära sig att tima kasten / ladda spöt rätt med också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-08, 09:18.

Kommentera

Någon annan som har erfarenhet av detta spö eller något annat Lpex spö?
          Tacksam för alla svar.

Kommentera

Som sagt 9 fot räcker. Du kastar inte längre med 10 fot. Lika långt men inte lika länge.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ok tack för svar.Vad är tanken med ett 10 fots spö om man inte ökar kastlängden.Är det gjort mer för båt och flytringsfiske?

Kommentera

Jo, när man vadar eller paddlar flytring, så ger ju ett tio fot spö en liten fördel. Dels så slår man inte linan i vattnet lika lätt som med ett kortare spö då. Och så dessutom den fördelen att man bibehåller vinkeln mellan spötopp och flugan när man gör mothugg sittande eller stående närmare vattenytan. Detta med en korrekt vinkel gör att man inte lika lätt drar flugan rakt ur munnen på fisken vid mothugg.

Baksidan med ett tio fots spö eller längre är som sagt mer fram vikt på spöt. Och att du kan få problem när det är dåligt med kast utrymme i grönskan.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-08, 18:28.

Kommentera

Ok tack för svar.Vad är tanken med ett 10 fots spö om man inte ökar kastlängden.Man kastar ju längre med ett långt spinnspöÄr det gjort mer för båt och flytringsfiske?

Kommentera

Varsågod.

Nej, kastlängd och spö längd har inget med varandra att göra. Långa kastlängder, handlar mer om teknik och att du har en väl anpassad lina till spöt.

Menar du ett långt spinn spö? Njae, där är det ju så att du får en bättre "katapult effekt" på betet med ett längre spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X