Utrustning gäddflugfiske barn. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning gäddflugfiske barn.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning gäddflugfiske barn.

Jag behöver lite tips och råd angånde vilken utrustning jag bör köpa till min grabb(fyller strax 7 år) som vill börja flugafiska efter gädda.

Han började fiska med haspel och multirulle vid 4års ålder och har kollat på fly vs jerk filmerna ett gäng gånger, så nu har han kommit fram till att han vill börja med flugfiske efter gädda oxå.
    Igår hade han chansen att få testa på att kasta fluga på ett lokalt event, och det tog inte många minutrar innan han hade börjat få grepp om det.
    Setet han fick testa var ett Vision Zulu 8fot(inte barn setet), det setet är väl som jag misstänker för klent för att fiska gädda med, men längden på spöet var perfekt åt honom.

Som sagt så behöver jag nu lite tips och råd vilka prylar jag bör inhandla åt honom, ett spö runt åtta fot känns som det mest aktuella, 9 kan nog bli lite i längsta laget. Sen vore det väl bra om grejerna inte är allt för tunga så han orkar hålla på att kasta en längre stund.
    Hur ska man tänka vid klassning? Måste det vara ett klass 9 spö, kan det funka med lägre klassning, gäddorna i sjön vi brukar fiska i har en snittvikt på ca 3kg, självklart vill han använda samma flugor som Niklas Bauer ?

Alla tips och råd är välkomna, tack på förhand!

Hej!

Njae, det är nog tyvärr i stort sett omöjligt att hitta ett Gäddkit / spö som skulle passa ett barn. De som finns är ju i allmänhet #8 eller #9 och 9 fot långa. Spön på 7.5 eller 8 fot kommer ju bara i de vanliga klasserna #5 och #6 eller lättare.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-08, 10:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har ett 8,2fot guidline avm klass 10 ja kan sälja. 2 reelmasterrullar med bra linor på. Till det.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Har ett 8,2fot guidline avm klass 10 ja kan sälja. 2 reelmasterrullar med bra linor på. Till det.
        Det verkar intressant, hur mycket vill du ha för grejerna? Alternativt bara spöet? Vad är det för lina på rullarna?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
        3 svar
        607 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        130 visningar
        0 gillar