RIO-lina och klassning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RIO-lina och klassning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• RIO-lina och klassning

Har en gammal rio gold #5 som ska bytas då den är gammal använd och nött.
    Har alltid upplevt att den överladdar spöet (som har en ganska mjuk aktion).
    Sugen på en långkastarlina och tittat på rio intouch outbound short.
    Ska jag skaffa en sån i #5 då jag tycker rio gold 5 är för tung? (Det jag frågar är om just goldlinan är lite tyngre än övriga riolinor?)

Spöet är ett Hardy Marksman 9ft #5 från 2009

Hej!

Jo, Gold är klart underklassad. En #6 sådan väger som en #8+ i verkligheten. Men detta med underklassning lider de flesta RIO linorna av liksom Loop, Guideline och en del av Visions linor.

Ditt Marksman #5 har ett ERN tal på 5.80 ( alltså är ditt spö i stort sett en #6 pinne ). Så en #6 lina på 10.5 - 11 gram ska sitta bra. Ska kunna funka med en #7 lina på 12 gram också.

Kort klump linor är inga lång kastar linor. De laddar spöt fort och funkar upp till runt 18 - 20 m.

Airflo 40 + eller någon longbelly som Sameo Python eller Vision Vibe 125 t.ex. är lättare att lägga ut långa lin längder med. Må vara att 40+ linan inte precis är idealet att smyg presentera en torris eller nymf med då. Men det är longbelly linorna bra på.

Men du får lära dig att kasta i en litet lugnare takt med en Lb lina. Den långa klumpen och fram taperingen tar tid på sig att sträcka ut men varför stressa?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-28, 09:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaret men blev vikterna rätt? Tittade på airflo 40 och den väger 15gr i klass 5?!? Du rekommenderar 10.5-11gr och då blir det en 6a. Får inte ihop det?

Kommentera

Förstår att det kan verka förvirrande. Men det gamla AFTM systemet är ju rätt förlegat i och med att många tillverkare har sedan några år tillbaka har börjat trixa med lin vikterna och spö klassningen. Tyvärr, är det få spö tillverkare som än så länge sätter ut lin vikten i gram.

Så man kan i de flesta fall skippa det AFTM värdet som står på pappret och helt gå på lin vikten. ERN, är ett vägt värde som korrekt visar spöts egentliga klassning.

Dock, håller Sameo, Cortland och Dan Tackels 2:a sorterings linor den gamla AFTM klassningen. Så där ska man välja en #6 WF eller longbelly till ett spö som man vet håller # 5 exempelvis.

Ska man göra det enkelt för sig vid ett spö köp? Då ska man köpa en lina från samma tillverkare också. Eller alternativt snacka med butiken och sker det muntligt? Att då se till att skriva upp personens namn i fall att han eller hon har fel? Då blir det ju på deras ansvar så att säga.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-28, 11:37.

Kommentera

Lite insnöad att testa en kortklumpad wf. Om jag beställer wn rio outbound, ska jag köra #5 på den då? Den väger 13gr i #5
          Senast ändrad av Test005; 2016-05-28, 13:21.

Kommentera

Ja, det borde ju ju funka tycker jag. Men den KAN eventuellt bli litet svårjobbad över lin längder på 20 m.

Kommentera

Tack för hjälpen. Uppskattat

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                175 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                1 svar
                295 visningar
                0 gillar