Flugfiskespö och rulle (Buget 2000kr) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskespö och rulle (Buget 2000kr)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskespö och rulle (Buget 2000kr)

Hejsan hoppsan allesammans !

Med att börja så är jag på semester så om jag inte svarar kan det bero på att jag inte har något nätverk. När man är på semester så har man ganska mycket tid att tänka när man ligger i solen eller när man badar. Jag kom fram med en liten idé för mig själv. Jo nämligen att jag ska eller kanske ska köpa ett flugfiske spö och rulle. Dock är detta med flugfiske som matte när man gick i förskoleklassen. Jag fattar inget om detta med backlinor m.m så det hade jag tänkt att läsa på mer om senare. Jag är van vid att fiska vid kusten i södra Svergie fast från pirar. Denna gången hade jag tänkt göra det lite mer intressant, jag ska nämligen använda mina vadarbyxor som jag köpte for no reason. Jag tänkte hur som helst fiska allt som verkar vara roligt att fiska. I mitt fall är det Havsöring, Horngädda och Torsk. Jag vet inte riktigt vart jag ska starta men jag vet att jag behöver ha ett spö och en rulle. Som sagt jag behöver inte ha det mest finaste spöet från Vision som kostar 4670kr utan jag har försökt att sätta en buget på runt 2000kr inga problem alls om det blir lite mer som sagt jag vet inte om man behöver ha 40 olika linor Om jag inte är helt fel på detta ska jag ha grad 7 spö. Jag tror att alla har ett mål med sitt fiske. Mitt mål är att övertyga min kompis att man inte hela tiden behöver stå vid samma ställe och hoppas på att man får fisk utan att man kan pröva nya ställen och få fisk där. Jag vet att han inte låter som världens bästa fiskepolare men han är ibland riktigt schysst. Så flugfisket måste leverera dock har jag redan lärt mig grunderna om flugor och varför man använder dem m.m. Jag vet helt ärligt talat inte vilken slags flugfiskerulle man ska ha dock har jag redan sett att Vision har en rulle på 823kr som verkar ganska bra. Berätta vad jag mer behöver som jag inte nämt och försök göra så att jag förstår ! Är tacksam för negativ och positiv kritik. Tack så mycket !
    There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Gör det lätt för dej och köp ett färdigt kit hos tex fishline. Vision vipu och guideline exp4 är båda riktigt bra spön. Fishline är grymma att ha att göra med och kan säkert hjälpa dig om du tex skulle vilja byta ut linan mot tex en intermediate eller sjunkande som ofta passar lite bättre på kusten. Även flugor.se som säljer Sameo har fina färdiga kit och är fantastiska att ha å göra med me
    Lycka till! / Jh

Kommentera

Håller helt med Jonnieboy i fråga om kit val och val av butiker. Jo, # 7 är en lämplig klass för det fisket du tänker bedriva.

Förvisso är Sameo kitet i klass 8, men skillnaden mellan klass 7 och 8 är liten. Men hör med butiken om du inte kan få byta flyt linan mot en intermediate i stället? Intermediate, är en mycket sakta sjunkande lina.

Skitfiske och en glad midsommar på dig!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2016-06-24, 09:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Eller så köper du en Okuma rulle av mig med tre spolar och tre olika linor, flyt, intermediate och sjunk, billigt för jag fiskar nästan aldrig fluga och det ligger bara å dammar. Sen köper du ett lite finare spö för de resterande 1800 kronorna/ mvh

Kommentera

Vilket flugspö man trivs med är väldigt personligt, du bör provkasta olika spön innan köp, så det inte blir pannkaka av det hela.. En kompis ansåg att han inte kunde fiska fluga. Han fick låna utrustning och fick guidning flera ggr av en vän. Funkade inte. Sen provade han mitt och vi provade en gång. Sen var han frälst.. Så det gäller att hitta nåt som passar DIG och din teknik.

Kommentera

Tack allihopa för alla heta tips jag tänkte pröva Vision Kitet nästa vecka och jag behöver inte fråga om att byta lina då eftersom det redan är en intermediate lina på Vipu Kitet
            There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Kommentera

Det kommer nog alla gånger att funka fint som snus.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              180 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
              1 svar
              298 visningar
              0 gillar