Guideline exp4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline exp4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline exp4

Tja.

Är ny i denna flugfiskevärld, har kollat på en mängd olika set och kommit fram till att jag nog ska köpa detta set http://www.fishline.se/guideline-exp...oducts_id/984/.

Vill inte ha det sämsta skiten men behöver inte heller ha det bästa, inte än iallafall.

För och nackdelar med detta set ?

Sen till den frågan som bekymrar mig mest är vilken klass jag ska välja 5 eller 6 ?
    Kommer att fiska mest P&T och lite rinnande vatten någång ibland. (Hedströmmen ligger nära)
    Kommer väl mest fiska streamar, nymfer och ibland någon torrfluga.
    Så vilken klass är bäst för det fisket?

Med vänlig hälsning, Robin

Vilken klass skall du ha ? För sportfiskeprylar säljer ut Redington Path för 999:-
    Tror det är ett dotterbolag till Stora Sage
    Riktigt bra spö som nu säljes för halva priset

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...9-0-4-pcs.html

Classe

Edit: Såg nu att du skrivit klass 5-6 vilket jag tycker är det självklara valet när man börjar flugfiska själv kör jag mycket med mitt #5 spö

Edit 2: hade jag fått välja till dig hade jag valt #5 med hänsyn till vad du skrivit att du vill fiska
    Senast ändrad av Classe69; 2016-11-06, 14:39.
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Okej, det verkar vara schyssta grejer till bra pris, RIO linan är väl inge skräp heller va ?

Kommentera

Absolut inte
        Detta paket är den mest prisvärda som finns på marknaden idag
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Runson Visa inlägg
          Okej, det verkar vara schyssta grejer till bra pris, RIO linan är väl inge skräp heller va ?
          Inget större fel på RIO Mainstream linan. Det är ju deras instegs modell. Men kostar ändå ca. 500:- ute i butikerna. Så den duger gott ett tag.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej... men vad tror ni klass valet ska jag ta en 5:a eller en 6:a ?

Kommentera

Du kan gott välja #5. Skillnaden i ryggrad mellan #5 och #6 är rätt liten. Man får hoppa upp till klass 7 eller ner till klass 3 för att märka någon större skillnad i jämförelse med #5 utrustningar. Och du kommer att ha litet mer kul när du drillar kilo fisk på en #5 utrustning.

I och för sig, så är det ju också skillnader mellan tillverkare och spö modeller + typ av aktion.
              Men halv snabba / halvaktion spön som Redington Crosswater och Path + GL. EXP4 och Vision Vipu, är ju väldigt all around och passar både till nymf, streamer och torrfluga fisket. Dvs. streamers som inte är bly tunga och inte överstiger storlek 6.

Dessutom, så är halvsnabba / halvaktion spön mer förlåtande mot kast tekniska misstag jämfört med snabba och långsamma och mjukare "Torrfluga spön".

Man brukar klara sig gott på streamer flugor som är # 8 och # 10 i de flesta fall när det gäller Bäckröding, Regnbåge och den stationära Öringen.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2016-11-08, 11:02.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej.. Tusen tack för klockrent svar scott, då kan jag somna gott ikväll

Kommentera

Med andra ord ska det gå bra att kasta muddlers, wolly buggers och dog nobblers i storlek 8 ?

Kommentera

Det kommer att funka bra, givet att flugorna inte är hårt förtyngda. När man fiske med lite för stora/tunga flugor jmf linklassen kan man "öppna upp linbågen". Låter krångligt men innebär att man kastar med lite lugnare kaströrelse och inte pressar lika hårt i kastriktningen. Om 90% av ditt fiske är streamer strl 8 som dessutom är förtyngda så kanske klass 6 är ett bättre val. Tänker du framåt och tror att ditt flugfiskeintresse kommer att ta dig till andra vatten, kanske i norr, med harr och öring så tror jag som flera andra att en femma är ditt rätta val. En hyfsat modern klass 5 är nog det närmaste man kommer en allroundutrustning i svenska sötvatten.

Just det: jag har en GL exp (osäker om det är 3 el 4) och det är ett jättetrevligt spö. Mitt är iofs i klass 8 men jag har känt på femman och det kändes kanon.
                    Senast ändrad av pehea; 2016-11-08, 19:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    392 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    247 visningar