TIPS på sitt andra flugspö/set i klass #5/6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

TIPS på sitt andra flugspö/set i klass #5/6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TIPS på sitt andra flugspö/set i klass #5/6

Som det rubriken säger är jag på jakt efter ett nytt flugspö..
    Har fiskat i några år med ett spö som jag har haft sedan jag började, vet ej märke.. men ett nybörjarset.
    Så nu tänkte jag satsa på något lite mer rejält spö. så kom gärna med tips

Det första jag måste fråga är, budget? Hur mycket är du beredd att lägga på rulle och spö, alt bara spö?

Kommentera

Det finns så mycket fint men budget, vad du fiskar efter samt om det är helt kit eller bara spö..? Får vi den infon så ska jag försöka hjälpa dig utifrån mina erfarenheter / jh

Kommentera

oj.. 3-4000kr kanske med allt ev billigare om det finns , så om de finns något gott där ute så är det bara säga till
        Fiskar mest i strömmande vatten dvs harr,öring,röding..

Kommentera

Om jag var dej hade jag letat efter ett beg CTS Affinity mx 9' #5. Det borde du kunna hitta för typ 2500kr det är mest Bang for the bucks enligt mig och det absolut skönaste jag testat. Skulle råda dig att testa en sökesannons på edgeflyfishing.se som är ett renodlat flugfiskeforum. Hardy zenith är också väldigt trevliga men tror att du kanske måste upp i kanske 3k för ett sådant begagnat.

Kommentera

Begagnat äldre premiumspö för 1500-2000:- om det inte behöver vara fyrdelat (de flesta är två- eller tredelade).
            Sen finns det mycket förenklat lite mjukare eller styvare spön att välja på, vad föredrar du?

Kommentera

Jag skulle säga så här. Börjar med rulle. Till ditt fiske. Danielsson dryfly. En svensktillverkad kanon rulle som köps direkt ifrån Danielsson. Pris 1500kr. En rulle som platsar på vilket exklusivt spö som helst.
              Spö? De flesta trivs bäst med ett halvsnabbt spö. Mf.
              Finns flera trevliga spön i prisklassen 2-3000kr. Guideline, vision och även Scott hittade jag deras a4 för under 2800kr. Scott spöna är inte tråkiga..

Kommentera

Av alla spön jag testat (många) har jag dragit en väldigt tydlig lärdom. Svingvikt är ur min synvinkel det som skiljer agnarna från vetet när det skall jämföras spön. Har haft många dyra spön hemma som G Loomis streamdance, Scott A4 och även deras värstingserie Radian och inte tyckt de hållet måttet pga just hög svingvikt. Högst personligt detta såklart, men mina tips om affinity mx eller Hardy Zenith (helst 8,6' #5) är de spön jag skulle välja om jag så fick ta vilket jag ville.

Kommentera

Cts är ju mina favoriter. En mx vore ju kanon. Dock är det viktigt vem som har byggt spöna. Alla cts är ju custom spön. De tillverkar ju bara klingor. Är det en duktig byggare så får man ett drömspö, men är det någon klåpare som inte riktigt kan sina saker. Blir det inte så roligt.

Kommentera

Och om du inte är välsignad med väldigt stora fiskar eller fiskar mycket förtyngda nympher/streamers kan det vara värt att kolla på allroundklassen #5 eller tillochmed en #4 om du fiskar mest torrt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    249 visningar