Lina till Scierra SRX #7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till Scierra SRX #7

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till Scierra SRX #7

Hej!

Råkade spontanköpa ett Scierra SRX spö #7, 9,6' i veckan. Tanken är att kompletera min fjällfiskeutrustning med ett grövre spö för streamer fiske efter storöring på nackarna från fjällsjöar samt rinnand vatten typ Damån, Ammarnäs och Dalälven mm.

Funderar nu på vilken lina som kan vara lämplig till spöt för ovan nämnda fiske? Är en medelmåttig flugfiskare och spöt har medium action, 15,5g klumpvikt rekommenderas.

Beredd att lägga ca 600kr men funderar också på en budgetvariant typ dan-tackel 2a sortering. Rekomenderas Klumptyp och längd? Ju mer jag läser om detta desto mer förvirrande.....

Tacksam för alla råd och erfarenheter!

Hej!

Ska du ha en lina exklusivt till torrfluga och nymf fisket? Köp en longbelly med 13 - 15 meters klump. Annars en Guideline 4 Cast t.ex. En mycket bra allaround WF lina.

Tänk bara på att med en longbelly, så får du ta det lite lugnare när du kastar så att den långa klumpen hinner sträcka ut.

En sådan lina mjuklandar bättre än traditionella 10.5 m klump WF linor och presenterar flugan mer precist. Dock inte det bästa valet om du ska använda streamers också? En annan fördel med longbellyn är att den är något lättare att hålla i luften på en lång lina.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-11, 19:23.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!

Tack för dina goda råd Jock Scott. Låter inte som att jag ska ha en longbelly då tanken är att använda Scierra klass #7 spöt mer eller mindre enbart vid streamerfiske. Kör mestadels olika varianter på muddler och vill kunna trycka ut de de lite större vid sjö och älvfiske på jakt efter storöring. Något särskilt att tänka på vid linval till streamerfiske? 10,5m klump som gäller?

Till torrfluga har jag ett klass #4 Guideline LPXe med (upptäckte jag nu) Guideline 4Cast så det kanske kan vara ide att köra samma lina. Varit nöjd med den så långt och ser ut att vara klassad rätt för spöt. Något över den budget jag tänkt mig men linan är ju lika viktig som spöt så kanske dumt att snåla.

Spöt reas för övrigt ut till vansinnigt bra pris (539kr, ordinarie pris 1799) på CDON, upptäckte det när jag handlade DVD skivor till dottern och kunde inte låta bli Finns inte så mycket info om det på svenska sidor men höll i det på lokala butiken här i Vasteras för några år sedan när det var nytt.

Kommentera

Varsågod. Kul att man kan vara litet till hjälp för dig. Ok. Då tycker jag att du kan köra på med en 4 Cast till ditt Scierra spö också. Den linan är du ju inkörd på sedan tidigare vilket ju inte är helt fel. Då slipper du ju dessutom tima om din kast teknik när det kommer till linan i alla fall. Jo, en normal 10.5 m WF klump funkar bra till de flesta situationer och flug typer. Så du kan lungt köra med streamers till en sådan lina.

Ett helt ok. prislapp tycker jag. Scierras spön är det inget fel på. Dock ska du veta att Scierra själva säger att SRX spöna är litet snabbare än normalt. I och för sig inget fel i det. Kan du ha nytta av när det blåser litet mer och du lättare kan krympa lin bågen.
        Och du har ju ditt LXPe till fin liret dessutom.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-11, 21:03.

Kommentera

God tanke, det kan ju helt klart finnas fördelar med att hålla sig till samma lina. En annan fundering är att gå med en Scierra lina om det på något sätt skulle matcha spöt battre att hålla sig till samma märke på spö/lina? Tittade på Scierra Reflection, någon erfarenhet av den?

Ägnade kvällen åt att surfa runt här på forumet och på andra forum för att jämföra olika "allround" linor med klump 10-11m och 4Cast verkar onekligen vara populär. Skulle vara intressant med en "officiell" jämförrelse mellan linor av denna typ. Kikade på nedan lista och alla dessa säljs i princip till samma pris, har samma klumplängd/vikt och marknadsför samma egenskaper. Då kan en fundera på vad som skiljer dem åt?

-Guideline 4Cast
          -Loop Evotec 100
          -Vision Vibe 100
          -Scierra Reflection

Finns säker hur många som helst när man börjar leta men dessa är de från de stora tillverkarna som jag uppfattar marknadsför sig att vara en "medelväg" och lämpliga för den typ av fiskare (som jag själv) som inte kommit till nivån att byta lina beroende på fiskesituation.

Kommentera

Det som skiljer dem åt är ju först och främst vikten på klumpen för en given "AFTM" lin klass ( i gram alltså ) och så klumpens profil.

Nu mer är det ju sällan att lin tillverkarna verkligen håller sig till AFTM klassningen. Du kan ju hitta "AFTM 6" linor som väger 15 gram i stället för som de borde 12.5 gram. Å andra sidan så är det ju samma sak med spö klassningen nu för tiden.
            Så det råder ju tyvärr en viss förvirring med detta.

Personligen är jag förtjust i WF och longbelly linor med en ganska lång fram tapering på klumpen eftersom den verkar att presentera flugan bättre, litet som de gamla DT linorna gör. Vill inte ha en allt för brant bak tapering heller då det har visat sig att en sådan gör att skjut linan börjar att hänga i "banan form" på runt 18 - 20 meter ca. i luften.

Men klumpens tapering är ju alltid en smak sak.

Har ingen erfarenhet av den Scierra linan.

Kan iof. vara vettigt att ha lina och spö av samma märke. Men tror inte att om du håller dig till 4 Cast att du kommer att bli missnöjd.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-12, 11:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            152 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Arbetar...
            X